,
Kasım 1984

Onyedi dergisinde münazara

Onyedi dergisinin Kasım 1984 sayısında İlhan İrem, Altan Üze (Ra), Sabahattin Taşdöğen (Devil), Kamil Özaydın (Whisky) ve Mehmet Ali Akçay (Girne Gelişim) muhabir Sema Dinçer’in moderatörlüğünde bir araya gelip Türkiye’de müzik üzerine tartıştı. Davetliler arasında Ersen Dinleten de vardı ancak söz vermesine rağmen oturuma katılmadı. Tartışma Türkiye’deki müzik tarzları üzerinden başladı, dinleyicilerin ve müzisyenlerin belli bir tarz üzerinde yoğunlaşmaması eleştirildi. Sonlara doğru geleneksel olarak İngilizce-Türkçe tartışması ve Ersen Dinleten’in rock dinleyicileri için sarf ettiği “kulağı küpeli gençlik” yorumuna karşılık verilen cevaplar yer aldı. Bu tartışmada Türkiye’deki rock müzik akımı ile ilgili olarak bir nokta dikkat çekiciydi: Açıkhava Rock Festivali basın toplantısında Asım Can Gündüz ile arasındaki buzları eriten Sabahattin Taşdöğen, ABD’ye geri dönen müzisyene karşı yine de eleştirel yaklaşıyordu. Onyedi adına Sema Dinçer, Asım Can Gündüz’ün ardından rock gruplarının arttığına dikkat çeken bir soru sorduğunda Sabahattin Taşdöğen savunmaya geçerek “1977 yılından beri bizim ufak ufak çalışmalarımız zaten vardı. Liselerarası yarışmalarda çıkıp rock parçaları çalıyorduk, o zamanlar Asım Can’ın ismi cismi yoktu” dedi ve öncelik anlamında Egzotik Band’e de referans verdi.

Yorum yap:

Sonraki 5 olay:

Bu arada kitabımızı okudunuz mu? Türkiye'de Ağır Müziğin Geçmişi kitabı
,
18 Kasım 1984

Whisky konseri

Yılın en ses getiren konserlerinden birini Whisky gerçekleştirdi. 18 Kasım 1984’te Hodri Meydan Kültür Merkezi’nde sahne alan Whisky’nin konser biletleri üzerinde “heavy metal fırtınası” yazıyordu. Konser için iki yüz elli adet afiş, Davut ve Süleyman Kayacık’ın Beyoğlu’nda işlettiği Ar Matbaası’na toplam on beş bin liraya bastırılmıştı. Kapıları saat 13:00’te açılan konsere katılım oldukça yüksekti. Sahneye Kamil Özaydın, Serdar Çokuslu ve Ümit Altın üçlüsü çıktı. Konser sonrası Hey dergisinde çıkan haberden bilet üzerindeki ifadenin açılış şarkısının ismi olduğu ortaya çıkıyordu. “Babaanne” kasetine giremeyen bu şarkı belli ki seyircileri oldukça coşturmuştu. Ardından “Rüşvet”, “Babaanne”, “Şans Talih”, “Rock’n’Roll’u Bir Dinle” ve “Bok Kokuyor” adlı şarkılar arka arkaya geldi.

,
21 Ocak 1985

Hey dergisinde münazara

Hey dergisi 21 Ocak 1985 tarihli sayısında Egzotik Band, Clips, Denge, Whisky, Devil, Kramp ve Typo gruplarını Erkin Koray ile buluşturdu, bir araya gelen müzisyenler Türkiye’de rock müziğini tartıştılar. “Türk Rock’ı neşter altında” başlığıyla verilen tartışmada Erkin Koray, mevcut rock gruplarından memnuniyetini dile getirdi, çalışmalarını takdir etti. Ancak grupların arasında kopukluk olduğu yönünde bir eleştiri sundu ve buna çözüm olarak eski birkaç grup dışındaki grupların Egzotik Band, Devil gibi gruplarla diyaloga girmesini önerdi. Konser salonlarının dolması için “halkın anlayabileceği türden şarkılara ağırlık verilmeli” önerisinde bulundu, diğer bir deyişle alttan alta “Türkçe söyleyin” mesajı verdi. Erkin Koray’ın ardından Egzotik Band adına Halil Bal söz aldı, özgün bir tını yakalamak konusunda “Avrupa ve Amerika’daki grupları taklit edelim, onlara benzeyelim ama kendimizden de bir şeyler verelim” dedi. Kamil Özaydın ise rock ortamının gelişimi için ferdi gerçekleştirilen konserler yerine ortak festivaller düzenlemeyi işaret etti. Clips adına konuşan Derya Bozkurt ve Emre Tukur müzikte gürültüyü amaçlamadıklarını, akustik açıdan belirli bir düzeyi tutturabilmek için iyi ekipmanlar gerektiğini söylediler ve birlik vurgusu yaptılar. Erkin Koray ile yeni tanışan diğer grupların aksine 1984 yılı boyunca birlikte konser konser gezen Denge’den Adnan Dilek ise Erkin Koray’ın anlaşılırlık yorumuna katkıda bulunarak “Yani sırası geldiğinde herhangi bir şarkıyı annelerimiz, babalarımız da dinleyebilsin” temennisini paylaştı . İstedikleri müziği yapmadan önce kamuoyu oluşturmak gibi bir stratejiden bahsetti. Son olarak Devil adına menajer Gülhan Öktem ve vokalist Sabahattin Taşdöğen söz aldı. Türkiye’deki müziğin Türkçe yapılması gerektiğini üstüne basa basa dile getirdiler, İngilizce’ye yönelenleri “Yani bu arkadaşlarımız öncelikle Türkçe şarkı söylemeyi öğrenmeliler” diyerek eleştirdiler. Ekipmanın önemine değinmenin yanında yeni grupların konser çabalarına girmek yerine diğer gruplardan yardım istemesi gerektiğini savundular ve yardım etmeye açık olduklarını ifade ettiler. Hey dergisinin bir sayfalık haberinde henüz yeni bir grup olan Kramp’ın sözlerine yer verilmedi. Kramp ve Erkin Koray bu buluşmada tanışmış oldular, bu tanışıklık ileriki tarihlerde Büyükçekmece ve Avcılar’da birlikte konser vermelerini, daha sonra 1986 yazında ise karavanla güney sahillerinde turneye çıkmalarını sağladı.

1985-04-01 Hey (Devil, Whisky, Kramp, Piramit)
,
1 Nisan 1985

Devil, Whisky, Kramp, Piramit konseri

Piramit adına Hakan Fikircioğlu (vokal), Cem Bezeyiş (bas), Hamdi Özkan (gitar ve vokal), Fırat Öneş (klavye) ile Kenan Şabaran (davul) sahneye çıktı ve “Sen Gitmeden”, “Ben mi Suçluyum?”, “I Miss Loving You”, “Hep Böyle Kalacak Sanma”, “Telefondaki Randevu”, “Serseri”, “Ayrılık”, “Her Neysen Böyle Kal” adlı şarkıları çalındı. Bestelerin çoğu Cem Bezeyiş’in eseriydi. İlk konserini veren Piramit’in ardından sahneye Kramp çıktı. Klasik üçlüye Ahmet Karaferya vokalde ve ritim gitarda eşlik etti. “Ne İstersen Öyle Olsun”, “Küçük Küçük Damlalar”, “Acayip Bir Dünya”, “Elimdeydi Yine”, “Triptik” ve “Doğduğum Günlere” adlı, çoğu zaman içinde albüm ve demolar için kaydedilen şarkıları grup ardı ardına seslendirdi. Hareketli şarkılarla konseri açıp kapayan Kramp esnasında seyirciler oldukça coşkuluydu, koltuklarından kalkarak müziğe eşlik ediyorlardı. Kramp sahneden inince sıra Whisky grubuna geldi. Whisky’de bir eleman değişikliği söz konusuydu. Ümit Altın’ın gruptan ayrılmasıyla birlikte Kamil Özaydın davuldan bas gitara geçmişti, davuldaki boşluğu ise kısa bir süre için Yüksel Ünver doldurdu. Whisky bu kadroyla sahneye çıktı ancak programdaki bir yanlış anlama durumu sebebiyle sadece “Protesto” adında, yaklaşık 10 dakika süren bir şarkıyı seslendirdi. Sahneye son çıkan isim Devil oldu. Her zamanki kadrosuyla seyircilerin karşısında yerini alan Devil bu konserde hangi şarkılarına yer verdi bilinmiyor.

1985-05-12 Ekvator (1)
12 Mayıs 1985

Gençlik Yılında Gençlerle Randevu

Oldukça kalabalık bir kadroya sahip etkinlikte Painted Bird, Laterna, Vulture, Meridyen, Axe, Ekvator, Dizel, Speed, Kramp ve Whisky’nin sahne alması planlandı. Ancak festivalin ortasında elektriklerin kesildiği, bu sebeple bazı grupların sahne alamadığı söylenir. Ekvator grubu sahne aldığı kesin olan gruplardan birisi, çünkü fotoğrafları mevcut. Ekvator’un kadrosu Turgay Akgün (davul), Rober Çiftçi (bas) ve daha önce Whisky’de bir süre çalmış olan Aret Faruk İkikat’tan (vokal ve gitar) oluşuyordu. Vulture ismi, ertesi yıl Türkçeleşerek Akbaba’ya dönüşecek olan gruba aitti. 12 Mayıs 1985’te Merter Sineması’ndaki etkinlikte Vulture grubunun kadrosu bilinenden çok farklıydı: Can Orkan Özülkü (vokal) ve Serhat Çiftdal (gitar) gibi Akbaba döneminde de bulunacak isimlerin dışında Tuncay Gündüz (klavye), Taylan Ersavaş (trompet), Aykut Demirel (saksafon) ile soyadları bilinmeyen Hakan (bas) ve Barış (davul) vardı. Kramp’ın bu etkinlikte sahneye çıkıp çıkmadığı bilinmemekle birlikte, bir önceki konser sonrası Ahmet Karaferya güneye yerleşme maksadıyla hem Kramp’tan, hem İstanbul’dan ayrılmıştı. Onun yerine o yıllarda konserlere katılımıyla ün yapmış olan Avcılar seyircisinin simalarından Tülay Kayacık deri ve zincirlerden mürekkep metalik sahne duruşuyla mikrofona geçti.

1 Haziran 1985

Ankara 2. Rock Festivali

Dr. Skull’ın henüz Dr. unvanını almadığı dönemde katıldığı bir festival. Ankaralı grupları keşfetmek için önemli bir etkinlik. İsimlerden “Metallic” ve “Odyssey” ayrı gruplar olabilir, ilk isim sıfat olduğu için “Metallic Odyssey” olarak yorumladık.

Bu sıra bitti. Tekrar sıralayalım: Baştan sona Sondan başa