Parmağınız veya fare imleciniz ile sağa-sola kaydırarak olaylar arasında geçiş yapabilirsiniz.

Bu arada kitabımızı okudunuz mu? Türkiye'de Ağır Müziğin Geçmişi kitabı
28 Aralık 1991

Zen konseri

Afişte yazana göre konser 29 Aralık’ta aynı yerde tekrarlandı, demek yanlış olur çünkü Zen’in her konseri namını duyduğumuz kadarıyla doğaçlama geçiyordu.

Aralık 1991

Rock Art’ta Dr. Skull haberi

Blue Jean’de Süreyya İzgi’nin hazırladığı Rock Art sayfalarında Dr. Skull bu sayıda konuk oldu.

Oradaydılar:
Aralık 1991

Laneth 8. Sayı

Laneth’in 8’inci sayısında kapakta Pentagram’dan Bartu Toptaş var. Bartu Toptaş ile Zarife Öztürk ve Çağlan Tekil’in yaptığı röportaj, Süreyya İzgi’nin Dr. Skull röportajı, Devil’in hesaplarının tutmadığı muhteşem dönüş konseri, Disgrace demosu ve gruplara katılma hikayeleri bu sayının öne çıkan konuları.

İlgili olaylar:

,
14 Aralık 1991

Metalium ve DarkPhase konseri

Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Rock Kulübü tarafından organize edilen konserin ilanında Metalium’un yanında Hazy Hill duyurulmuştu ancak davulcu Metin Atahan parmağından bir sakatlık yaşadığı için, konsere Ankara’dan katılacak olan grup Hazy Hill yerine Dark Phase olarak değişti. Metalium ekibi de Laneth’ten Kerim Tunçay ve Polat Bayraktarlar eşliğinde trene atlayıp yirmi dört saatte Adana’ya ulaştı.

12 Aralık 1991

Badluck konseri

1991-12-02 Cumhuriyet (Fanzinler)
2 Aralık 1991

Fanzinciler Cumhuriyet gazetesinde

Cumhuriyet gazetesinde Orkun Uçar imzalı, fanzincilerle yapılan tam sayfa bir röportaj yayınlandı. O sıralar Mega Metal’de yazı işleri müdürü olan Orkun Uçar, Türkiye’de fanzinlerin, gençlerin aradıklarını ana akım yayınlarda bulamadığı için aldıkları bir inisiyatif olduğunu vurguluyordu. Fanzinlerin neden ve nereden çıktığına büyükçe bir yer ayırdıktan sonra sırayla Metin Demirhan, Çağlan Tekil ve Esat Cavit Başak’ın sözlerine yer verdi. Örneğin Metin Demirhan, Mega Metal fanzininin fikir olarak ilk çıkışından iki yıl öncesine kadar dayandığından, ilk olarak Aptülkadir Elçioğlu’nun yaptığı gibi Gırgır dergisindeki köşesinde Mega Metal’i bir sütun olarak başlattığından bahsetti. Esat Cavit Başak ise Mondo Trasho özelinde fanzinlerin alt kültür meselesiyle ilgili şunları söyledi:

“Bu dergiler hakkında konuşurken, underground konseptinin ne olduğunu ortaya koymak lazım. Bu bir alt kültür, ancak var olan kültürle olan bağı alt olmak anlamında değil. Çünkü toplumun kültür seviyesi yüksek olan bir kesimiyle bağlantılı bir alt kültür.”

Röportajın değindiği bir diğer konu ise hangi derginin neye ne kadar yer verdiği ile ilgiliydi. Örneğin Laneth başta olmak üzere çoğunluğun Whitesnake, Pink Floyd, Rush, Def Leppard gibi halihazırda ana akım medyada görülebilen grupları yayınlamadığı belirtildi. Bunlara istisnalar ise şöyleydi: Mega Metal daha esnek bir tutumda olup beğendiği grupları yazıyordu, Abzoort sadece Türk rock gruplarını tanıtıyordu, Rock Dünyası 80’lerdeki Stüdyo İmge dergisinin yolundan gidip metal yerine klasik rock gruplarına yer veriyordu. Regorge ise en bir yer altı tutumda olan dergi olarak tanıtılıyordu çünkü heavy metal kitlesinin bile zorlukla tanıyacağı gruplardan bahsediyor, nerdcore, crossover, noise gibi müzik tarzlarını konuşuyordu.

2 Aralık 1991

Deathroom konseri

Fotoğraftaki tarih ibaresinin doğru olduğunu varsayarak bu konseri listeliyoruz. Mekanı seçmek zor olsa da Bilsak gibi görünüyor.

1991-11-30 Moribund Youth
30 Kasım 1991

Moribund Youth konseri

Kasım 1991

Mega Metal 4. Sayı

Türkiye Rock Tarihi sitesinde bu sayıyı okumanız mümkün, tıklayınız.

Oradaydılar:
Kasım 1991

Laneth 7. Sayı

Laneth’in 7’nci sayısında kapak grubu Rumble Militia idi. Darkphase ve Asım Can Gündüz röportajları, Spinners’ın demosu, ODTÜ’de Anti-Uyuşturucu Rock Konseri etkinliği, PK27’de İzmir’in tanıdık metalik simalarından Özgür Ölütoprağı’nın mektubu ve “Günde 10 saat çalışmakla ünlü olunmaz!” başlıklı tartışma yazısı içerikte dikkati çekmekte.

14 Kasım 1991

Kesmeşeker konseri

9 Kasım 1991

Hasankeyf Yaşamalı – Dev Rock Konseri

Devil’in geri dönüş konseriyle aynı tarihte bir başka rock konseri duyuruldu. Afişte Bulutsuzluk Özlemi, Ezgi’nin Günlüğü, Kesmeşeker, Akbaba ve Asım Can Gündüz isimleri yer alıyordu. Etkinliği izlemek ücretsizdi. Aynı güne iki konserin çakışması tartışmalara sebep oldu. Konserin basında oluşan yankılarından gördüğümüz kadarıyla Asım Can Gündüz ve Ezgi’nin Günlüğü sahne almadı.

İlgili olaylar:

1991-11-09 Devil
9 Kasım 1991

Devil konseri

RC Cola’nın sponsor olduğu etkinliğin afişinde konser “muhteşem dönüş” başlığı ile takdim edildi. Yapılacak olan gösteriyi “süper tiatral rock konseri” ve “45 kişilik dev kadro” ifadeleriyle tanımladılar. Alınan her bilete, gitar kazanmak üzere çekiliş hakkı verileceği duyuruldu. Gün geldi ve konser mekanı olan Yenikapı Hürriyet Gösteri Merkezi’nde sahne büyük bir prodüksiyonla birlikte kuruldu ancak grup sahneye çıktığında büyük bir şaşkınlık içindeydi, çünkü salonun sadece beşte biri doluydu. Konserden önce çekilişi kazanan dört kişiye gitarları verildi. Sıra Devil’in performansına geldiğinde, konser beş dakikalık bir intro ile başladı. Elinde orağı ile bir Azrail sahnede dolaşıyordu. Sislerin içinden Sabahattin Taşdöğen çıktı ve ilk olarak “Doğuş” adlı şarkıyı söylemeye başladı. Sonrasında “Kehanet” ve “Beyaz Güvercin” çalındı ancak teknik sorunlar mevcuttu, vokal pek duyulmuyordu. Bir seyircinin seslenmesiyle düzeltilen bu problemin ardından “Blues”, “Üç Arkadaş”, “Mehtap Işığı”, “Sakın Ağlama”, “Rock’n Roll” ve “Özgürlük Şarkısı”, çalınan parçaların bir kısmıydı. Şarkıların yanı sıra sahnede kalabalık bir ekip tarafından teatral gösteriler de Devil’e eşlik ediyordu. Fakat seyircinin az olması sebebiyle moraller bozuktu, maddi zarar büyüktü. Bu konserin biletleri beş Laneth parasına, yani yirmi beş bin liraya satıldı. Bilet fiyatları pahalı gelmiş olabilirdi. Bir başka neden, aynı güne, 9 Kasım’a duyurulan bir başka rock etkinliğiydi.

Ekim 1991

Laneth 6. Sayı

Laneth’in ilk sayıları arasında en dolu dolu olanı muhtemelen bu sayıdır. Kapakta ilk defa yerli bir gruba yer verilmesinin yanında; Hazy Hill’in Avusturya seferi, Sawdust ve Aptülika röportajları, DarkPhase’in Mortal Visions demosu, mektuplarda tanıdık simalardan Güray Topaç, Asım Can Gündüz konseri ve Lanethli Konserler I izlenimleri 6 numaralı sayının yerli konularıydı.

22 Eylül 1991

Lanethli Konserler I

Genç İstanbul Müzik Şenliği’nin sürdüğü günlerde Laneth ekibi de ilk sayıda sözü verilen konseri organize etmekle meşguldü. Günü 22 Eylül olarak belirlenen etkinlik için dönemin gözde tarzı olan thrash metalin en gözde grupları arasında yer alan Pentagram, Metalium ve Hazy Hill ayarlandı. İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda yer ayırtıldı. Posterler ve biletler basıldı. Konser Ağustos ayında Laneth sayfalarından bilmece olarak, sonraki ay ise derginin ortasında bir poster olarak duyuruldu. Biletler 15 Eylül’e kadar yirmi bin, sonrasında ise yirmi beş bin lira olacak şekilde satışa çıktı. Yaklaşık bin kadar kişi biletleri satın aldı ve 22 Eylül günü İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’na doğru yola çıktı. O dönem “Harbiye Açıkhava Tiyatrosu” olarak anılmaya başlayan mekanın çevresi siyah tişörtlülerle doldu. Seyirciler nihayet yerlerini aldığında, posterde duyurulan sunuculardan Metin Demirhan, “Ketche” Hakan Kırvavaç ile birlikte sahneye çıktı. Konserin bir başka sunucusu Aptülkadir Elçioğlu ise ortalıkta yoktu, Metin Demirhan sözü aldı:

“Biz hazırız gruplar hazır, siz hazırsanız konser başlayacak. Hepimiz hazırız ama herifin biri gelmedi. Aptülika’yı bekliyoruz, Aptülika yok ortada! Nerede bu herif bilmiyorum! Ama biz yine de bu konseri sunuyoruz. Haydi, hep birlikte… Laneth!”

Metin Demirhan’ın çığlıkları, Hakan Kırvavaç’ın brutal tonda “Laneth” naralarına banttan Vivaldi notaları eklendi, o sırada sahneye büyükçe bir çuval geldi. Gizemli çuval açılırken fonda Orhan Gencebay’dan “Kır Gönlünün Zincirini” çalmaya başladı, çuvalın içinden Aptülkadir Elçioğlu takım elbiseyle, dans ederek çıktı. Sahnedekilerin ve seyircilerin şaşkın bakışları henüz soğumamışken müzik bir anda Megadeth’in Sex Pistols’dan icra ettiği “Anarchy in the UK” şarkısına döndü ve ortalık karıştı. Sahnede yapılan pogo esnasında Aptülkadir Elçioğlu üzerindeki kıyafetleri çıkarıp seyirciye fırlattı, altından klasik metalci kıyafetleri çıktı. Özüne dönen Aptülkadir Elçioğlu, müzik sona erince Metin Demirhan ile birlikte mikrofonu devraldı, kısa bir açılış konuşması yapıp Metalium’u takdim etti.

16 Eylül 1991

Genç İstanbul Müzik Şenliği

Eylül ayı sonuna kadar sürecek bir konserler dizisi Güven Erkin Erkal tarafından RC Kola sponsorluğunda “Genç İstanbul Müzik Şenliği” adıyla organize edildi. Etkinliğin posterine göre organizasyon İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür İşleri Daire Başkanlığı için hazırlanmıştı. Programa göre her gün saat 16:00’da Taksim Meydanı’nda gerçekleşen konserler için Asım Can Gündüz (16 Eylül), Atmosfer (17 Eylül), Akbaba ve Virüs (19 Eylül), Gür Akad Band ve Sawdust (20 Eylül), Beyaz Yunus ve Kesmeşeker (21 Eylül), Gökkuşağı ve Şimdiki Gençler (22 Eylül), Vera Lynn ve Badluck (23 Eylül), Cultus (24 Eylül), Medussa (25 Eylül), Zen (26 Eylül), Volvox (27 Eylül), Fiasco ve Whisky (28 Eylül), Devil ve China Band (29 Eylül), ve son olarak Nuhun Gemisi (30 Eylül) isimleri duyuruldu. Şenliğin kalabalık grup listesinde dikkati Asım Can Gündüz, Whisky ve Devil gibi 80’li yılların öncü isimleri çekmekteydi. Üç isim de uzun süredir çeşitli sebeplerle sahnelerde görünmüyordu, bu şenlikle birlikte tekrar seyircilerle buluştular. Bu konserlerden Asım Can Gündüz’ün performansı Laneth dergisinin Ekim 1991 sayısının bir sayfasında yer buldu. Sahneye dört kişilik, “Affetmez” adını verdiği grubuyla çıkan Asım Can Gündüz, toplam on üç şarkı seslendirdi. Öne çıkan şarkılar ise “Keriman Teyze”, “Delikanlı”, “5 Dakika Evvel”, “Turkish Girls”, “Fire”, “Anasının Gözü”, “Boku Yedik” ve “Seninle Dans Ederken” oldu.

Eylül 1991

Laneth 5. Sayı

Laneth’in 5’inci sayısında kapak Queensryche oldu, içeride ise o dönem Tempo dergisinde Rock Garajı sayfalarını hazırlayan Barbaros Devecioğlu röportajı ve Volvox konseri yerli sahne ile ilgili konuları oluşturuyordu.

Ağustos 1991

Laneth 4. Sayı

Laneth’in 4’üncü sayısı ilk 3 sayıdan farklı bir şekilde basıldı, bu nedenle boyutu daha küçüktü. Belki de ofset baskıya bu sayıda geçildi, bunun ipucusu önsöz sayfasında Çağlan Tekil tarafından veriliyor. Bu sayıda Türkiye’den isimlere fazla yer verilmemişti. Metalium’dan Gündüz Hakan Savaşer konuk yazar olarak görülüyor, dönemin bilgisayar dergilerine heavy metal katmasıyla meşhur Murat Adanç röportajı dikkat çekiyor. Bunun dışında haberler ve Krosun Siyah Tokmağı’nda birtakım detaylar bulabilirsiniz.

1991-07-20 Pentagram Bodrum
,
20 Temmuz 1991

Blue Jean Top Rock III

20 Temmuz 1991’de gerçekleşen festivalin ilanında Cry, Gür Akad Band, Kramp, Spinners ve Pentagram grupları duyurulurken, sunucunun Tuncay Batıbeki ve organizatörün Güven Erkin Erkal olduğu açıklandı. Ancak pratikte sahneye çıkan ekip biraz farklıydı. Gür Akad Band’in yerine Critical Mass grubu kafileye eklendi ve sahneye ilk çıkan grup oldu. Yaklaşık bir saatlik performanslarında enstrümanların başında Jan Peridar (gitar), Kaan Peridar (gitar), Savaş Birgören (bas), Ayhan Ergönül (davul) ve Savaş Demirkaya (vokal) bulunmaktaydı. Critical Mass seyirciden en çok katılımı Blues Brothers ile ünlenen “Everybody Needs Somebody” şarkısında aldı. Sonrasında sıra Cry adlı gruba aitti. Askerlik öncesi son konserlerine çıkan ekip seyircilere hard rock tarzındaki müziğiyle seslendi. Murat Över (vokal), Can Güney (gitar), Enes Konca (gitar), Merih Cihan (davul) ve Değer’den (bas) oluşan kadrosuyla sahneye çıkan grup 1989 yılında kurulmuştu. Cry grubunun ardından sahneyi Kramp devraldı. Yine ikinci gitarda Özer Sarısakal ile beraber dört kişi sahne alan grubun performansı bir buçuk saat sürdü ve “Ne İstersen Öyle Olsun”, “Sen ve Ben”, “Doğduğum Günlere” gibi şarkılarını içerdi. Son olarak seyircinin karşısına Pentagram çıktı. “Powerstage”, “Double Trouble”, “Brain on the Wall”, “Rotten Dogs” ve “Dimensions of Death” gibi bilindik ve yeni şarkılarını seslendiren grup da Kramp gibi bir buçuk saat süreyle sahnede kaldı. Barbaros Devecioğlu’nun hazırladığı Rock Garajı sayfalarında, Blue Jean dergisinin, perde arkasını “çeşitli sebepler” diyerek geçiştirdiği Spinners’ın sahneye çıkmaması ile ilgili olarak “Punk haysiyeti” başlıklı bir paragraf dikkati çekmekte (“Tempo dergisi sayfaları” başlıklı ektedir). Rock Garajı’nda yer alan bu paragrafın ardından gözler posterde “organizatör” unvanını taşıyan Güven Erkin Erkal’a dönüyor ancak Barbaros Devecioğlu festival organizasyonuyla ilgili başka bir aksaklıktan bahsetmiyor, dinleyicilerin Bodrum Kalesi’nden mutlu bir şekilde ayrıldığını belirtiyordu. Keza Laneth dergisinin Ağustos 1991 sayısındaki Krosun Siyah Tokmağı sayfasında, son iki sayıda Çağlan Tekil tarafından yoğun bir şekilde yapılan menajer ve organizatör eleştirileri üzerine okların üzerine çevrildiği Güven Erkin Erkal “piyasadaki tek organizatör olmadığı” ipucuyla aklanıyordu. Dolayısıyla Spinners’ın sorun yaşadığı organizatör, organizasyona ayrıca dahil olan bir isim olmalı.

Temmuz 1991

Laneth 3. Sayı

Laneth’in 3’üncü sayısında da kapak Slayer. İçeride yerli meselelerden Gülhane olayları (Krosun Siyah Tokmağı köşesinde), Moribund Youth’un muhtemel ilk konseri, Hollanda’dan Swazafix eşliğinde Metalium, Hazy Hill, DarkPhase ve Crimegate konseri dikkati çekiyor.