Gündüz Hakan Savaşer
Metalium, Pegasus, Destroyer konseri
Çağlan Tekil’in Metalium için yaptığı bir ayarlama Fenerbahçe Burnu’nda gerçekleşen yaz konserlerine grubu eklemek oldu. Her gece ücretsiz gerçekleşen halk konserlerine pop müzik yapan isimler çıkıyor, konser sonrası belediye yetkililerinden şilt alıyorlardı. Şilti dağıtan adamla iletişime geçip ertesi gün belediye binasında randevu alan Çağlan Tekil, 16 Ağustos akşamını ayırtmayı başarmıştı. Gruplara para verilmeyecekti ama amaç da grupların reklamını yapmaktı zaten. Kontenjana ilk olarak Metalium eklendi. Başka gruplar bulmak için Çağlan Tekil Tünel civarındaki stüdyolarda provalar seyretti, thrash metal yapan Pegasus ve heavy metal grubu Destroyer’ı keşfetti. Afiş için o sıralar Hıbır dergisine geçen Aptülkadir Elçioğlu’nu düşünmüştü ama yanına gittiğinde parmaklar Bülent Üstün’ü işaret etti. Afişi böylece Bülent Üstün çizmiş oldu.
16 Ağustos akşamı Fenerbahçe Burnu büyük bir metalci kalabalığıyla doldu. Destroyer’ın kadrosu bilinmemekle beraber, Pegasus adına sahneye Savaş Demirkaya (vokal), Burak Özcü (gitar), Kaan Peridar (gitar), Hakan Güven (davul) ve Gündüz Hakan Savaşer (bas) çıkmış olmalı. Pegasus 1987 yılının başlarında kurulmuş bir gruptu ve 16 Ağustos öncesinde 23 Mayıs 1989’da Gülhane Rock Günleri dahilinde sahne almışlardı. Metalium da Babür Örtegen, Sadi Çöğür, Cem Tan ve Mazhar Şiringöz’den oluşan kadrosuyla sahnedeydi. İki gün sonra Sabah gazetesi bu konseri ön sayfaya “Heavy Metalciler’in şeytanla randevusu!” başlığıyla taşıdı. Fotoğraflar arasında Athena grubundan Gökhan Özoğuz da en önde kafa sallarken görüntülendi.
Konser
23 Aralık 1989
Lords ve Pegasus konseri
1989’un kapanış konseri 23 Aralık’ta kardeş gruplar olarak bilinen Lords ve Pegasus gruplarının performanslarıyla gerçekleşti. İki grup üyelerinin birlikte çekildikleri bir fotoğrafın bulunduğu konser afişinde başlık olarak “Hail to Hell Bye to Heaven” yazıyordu. İTÜ Maçka Maden Fakültesi G Amfisi konserin mekanıydı. Biletler Melodram, Pentagram Metal Shop, Eylül Plakçılık, Eloy Cafe, Lay Lay Lom ve Beyoğlu’nda bulunan Remix dükkanlarından satıldı. O konserde çalan isimlerin bir kısmı, yani Ayhan Ergönül, Burak Özcü, Jan Peridar ve Savaş Demirkaya, ertesi yıl içerisinde Critical Mass grubunu kuracaktı.
Konser
17 Mart 1990
Live in Hell
“Live in Hell” başlığıyla İstanbul’dan Hole in the Wall, Metafor, Pegasus grupları, ev sahibi Twilight ve Vertical End gruplarına katılarak 17 Mart’ta bir konser verdiler. Afişte konser mekanı olarak Fuar Mehtap Bahçesi yazmaktaydı ancak hem günün fotoğrafları, hem de günün tanığı Nezih Boyacıoğlu’nun anlatısı konserin Fuar Açıkhava Tiyatrosu’nda gerçekleştiğini öneriyor. Bütün biletleri tükenen bu konser için bilet satışları İzmir’in Stüdyo Ümit, Stüdyo Murat, Stüdyo Hakan ve Stüdyo Tempo adlı dükkanlarında yapıldı. Polis konser alanına içkiyle girmeyi yasakladığı için organizasyon çalışanları kapıda bütün içkileri toplamak durumunda kaldı. Yine de içeriye bir şişe sokmayı başaran sarhoş bir izleyici Hole in the Wall sahnedeyken kırık şişe ile Bülent Benli’nin üzerine yürüdü, ancak kısa sürede mekandan uzaklaştırıldı.
Metalium, Lords, Hazy Hill, Braindead konseri
Albüm sonrası ilk Metalium konseri 6 Ekim’de İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda organize edildi. Braindead, Lords ve Hazy Hill gruplarının da sahne aldığı konserde ses tesisatı geç gelmiş, beklerken geçen sürede konseri organize eden Metalium ekibi ve arkadaşları sahnenin arka bahçesinde kola tenekesiyle futbol oynamışlardı. Konserin afişlerinde ayrıca ertesi yıl bazı konserlerde logosunu göreceğimiz Rock Kulüp ile Şinasi Öztürk’ün imzaları da bulunuyordu. Şinasi Öztürk büyük ihtimalle afişteki grafikleri hazırlamıştı. Afişte Metalium’un o dönemki söylemlerinden biri olan “uyuşturucuya hayır” sloganı, şırınga kıran yumruk görselleriyle yerini aldı. Açıkhava Tiyatrosu sahnesine Metalium ve Lords büyük boy bez afişlerini astı. Bir diğer bez afişte ise Metalium’un kasetini henüz dağıtan Uzelli, başarılar dileklerini paylaşıyordu. Hazy Hill’in İstanbul seyircisine oldukça başarılı bir performansla kendini tanıttığı bu konserde grup sahneye Ufuk Önen (gitar ve vokal), Barış Tarımcıoğlu (gitar), Ekim Can Bayram (bas) ve Metin Atahan (davul) kadrosuyla çıktı. Onlar da bu sene “Murky Bedlam” adında beş şarkılık bir demo yayınlamışlardı. Öte yandan Braindead vokalisti Bartu Toptaş, seyirciler arasındaki Pentagram üyelerinin yakın takibi altındaydı. Cüssesinden beklenmeyecek hareketlilikte bir performans sergileyen Bartu Toptaş’ı izleyen Pentagram ekibi, mikrofona kendisini transfer etmek üzere hemfikir olarak konser mekanından ayrıldı.
Konser
Aralık 1990
Metalium konseri
Günü bilinmeyen bir Metalium konseri Bilsak’ta gerçekleşti. Hava aydınlıkken başlayıp kararana dek devam eden konserde Metalium, küçük Bilsak sahnesinde sırasıyla “Porphyria”, “Draggin’ to Mayhem”, “Towards the Crematorium”, “Behind the Power”, “6th Day of Hell”, “No Descant”, “Fallin’ from the Heaven”, “Traces”, “Church of Dark Desires”, “Start the Slaughter” ve “No Time to Die” şarkılarını çaldı, diğer bir deyişle “Behind the Power” kasetindeki şarkıları “6th Day of Hell” eklemesiyle karışık sırada çalmış oldu. Grupta Mazhar Şiringöz’ün “I am proud to be Turkish” yazılı tişörtü ve Kaan Süersan’ın Coca Cola desenli gitarı dikkat çeken detaylardandı. Konseri izleyenler arasında İzmit’ten gelen, birkaç yıl içinde Antisilence grubuyla tanıyacağımız Erdem Çapar ve Barış Ertunç da vardı. Yanlarında bir arkadaşları ile toplam üç kişi Metalium konserine gittiler, konserde Aptülkadir Elçioğlu ve Metalium ile tanıştılar, Pentagram Metal Shop’ta Hakan Utangaç ile fotoğraf çekildiler.
Konser
19 Ocak 1991
Konser
8 Haziran 1991
Swazafix, Hazy Hill, Metalium, Darkphase, Crimagate konseri
Darkphase grubu Ankara’dan birtakım yurtdışı bağlantılar içerisindeydi. Hazy Hill’den Ufuk Önen’in halihazırda mektuplaştığı Hollandalı Asphyx grubunu Ankara’ya konser için getirmek düşüncesindeki Darkphase kah mektup ile, kah kısa telefon görüşmeleriyle iletişimi sürdürdü. Uçak biletleri ayarlandı, Hollandalı kafilenin Darkphase davulcusu Tolga Ergin’in evinde kalması planlandı. Sıra afiş için gruptan logoyu istemeye gelince Ankaralılar küçük bir sürprizle karşılaştı. Zarftan çıkan logo Asphyx’e ait değildi, Swazafix diye bir grubun logosuydu. Tam görüşmelerin sürdüğü dönemde Ankara ile kontak halinde olan Theo Loomans Asphyx’ten ayrılmış, Swazafix adında bir death metal grubu kurmuştu. Her şey ayarlandığı için organizasyon iptal olmadı, şaşkınlığın ardından hazırlıklar devam etti. Laneth dergisinin dizgisini yapan Polat Bayraktarlar kes-yapıştır tekniğiyle fotokopi bir poster hazırladı. Posterin üzerinde Swazafix’ten başka Darkphase, Hazy Hill ve Crimegate grupları yer alırken, İstanbul’dan da Metalium konuk oluyordu. Tarih 8 ve 9 Haziran 1991, yer Graffiti Bar idi. Biletler ise Ezgi, Frekans ve Shades adlı dükkanlarda satılıyordu. İki gün süren etkinlikte Crimegate dışında tüm gruplar hem Cumartesi hem Pazar günü sahneye çıktı.
Oradaydılar:
Crimegate Darkphase Hazy Hill Metalium Swazafix Andrew de Vries Ayhan Ergönül Barış Eroğlu Barış Tarımcıoğlu Cem Göksel Ekim Can Bayram Gündüz Hakan Savaşer Kaan Dönmez Kaan Süersan Mazhar Şiringöz Mete Kuteş Metin Atahan Theo Loomans Tolga Ergin Ufuk Önen Valy Yakup Senem Zafer AltundağDergi / Fanzin
Ağustos 1991
Laneth 4. Sayı
Laneth’in 4’üncü sayısı ilk 3 sayıdan farklı bir şekilde basıldı, bu nedenle boyutu daha küçüktü. Belki de ofset baskıya bu sayıda geçildi, bunun ipucusu önsöz sayfasında Çağlan Tekil tarafından veriliyor. Bu sayıda Türkiye’den isimlere fazla yer verilmemişti. Metalium’dan Gündüz Hakan Savaşer konuk yazar olarak görülüyor, dönemin bilgisayar dergilerine heavy metal katmasıyla meşhur Murat Adanç röportajı dikkat çekiyor. Bunun dışında haberler ve Krosun Siyah Tokmağı’nda birtakım detaylar bulabilirsiniz.
Konser
22 Eylül 1991
Lanethli Konserler I
Genç İstanbul Müzik Şenliği’nin sürdüğü günlerde Laneth ekibi de ilk sayıda sözü verilen konseri organize etmekle meşguldü. Günü 22 Eylül olarak belirlenen etkinlik için dönemin gözde tarzı olan thrash metalin en gözde grupları arasında yer alan Pentagram, Metalium ve Hazy Hill ayarlandı. İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda yer ayırtıldı. Posterler ve biletler basıldı. Konser Ağustos ayında Laneth sayfalarından bilmece olarak, sonraki ay ise derginin ortasında bir poster olarak duyuruldu. Biletler 15 Eylül’e kadar yirmi bin, sonrasında ise yirmi beş bin lira olacak şekilde satışa çıktı. Yaklaşık bin kadar kişi biletleri satın aldı ve 22 Eylül günü İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’na doğru yola çıktı. O dönem “Harbiye Açıkhava Tiyatrosu” olarak anılmaya başlayan mekanın çevresi siyah tişörtlülerle doldu. Seyirciler nihayet yerlerini aldığında, posterde duyurulan sunuculardan Metin Demirhan, “Ketche” Hakan Kırvavaç ile birlikte sahneye çıktı. Konserin bir başka sunucusu Aptülkadir Elçioğlu ise ortalıkta yoktu, Metin Demirhan sözü aldı:
“Biz hazırız gruplar hazır, siz hazırsanız konser başlayacak. Hepimiz hazırız ama herifin biri gelmedi. Aptülika’yı bekliyoruz, Aptülika yok ortada! Nerede bu herif bilmiyorum! Ama biz yine de bu konseri sunuyoruz. Haydi, hep birlikte… Laneth!”
Metin Demirhan’ın çığlıkları, Hakan Kırvavaç’ın brutal tonda “Laneth” naralarına banttan Vivaldi notaları eklendi, o sırada sahneye büyükçe bir çuval geldi. Gizemli çuval açılırken fonda Orhan Gencebay’dan “Kır Gönlünün Zincirini” çalmaya başladı, çuvalın içinden Aptülkadir Elçioğlu takım elbiseyle, dans ederek çıktı. Sahnedekilerin ve seyircilerin şaşkın bakışları henüz soğumamışken müzik bir anda Megadeth’in Sex Pistols’dan icra ettiği “Anarchy in the UK” şarkısına döndü ve ortalık karıştı. Sahnede yapılan pogo esnasında Aptülkadir Elçioğlu üzerindeki kıyafetleri çıkarıp seyirciye fırlattı, altından klasik metalci kıyafetleri çıktı. Özüne dönen Aptülkadir Elçioğlu, müzik sona erince Metin Demirhan ile birlikte mikrofonu devraldı, kısa bir açılış konuşması yapıp Metalium’u takdim etti.
Metalium ve DarkPhase konseri
Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Rock Kulübü tarafından organize edilen konserin ilanında Metalium’un yanında Hazy Hill duyurulmuştu ancak davulcu Metin Atahan parmağından bir sakatlık yaşadığı için, konsere Ankara’dan katılacak olan grup Hazy Hill yerine Dark Phase olarak değişti. Metalium ekibi de Laneth’ten Kerim Tunçay ve Polat Bayraktarlar eşliğinde trene atlayıp yirmi dört saatte Adana’ya ulaştı.
Sabah Rock Festivali
Sabah gazetesinin organize ettiği bu etkinlikte Metalium’un sahne alması ilginçti çünkü grup üç yıl önce aynı gazetenin “Heavy Metalciler’in şeytanla randevusu!” başlığıyla yaptığı haberin öznelerinden biriydi. 24 Temmuz’daki Ataköy Marina konserinden sonraki gün Sabah gazetesinde yayınlanan habere göre bu etkinlik toplam otuz beş grubun katıldığı bir yarışmaydı. Ancak organizasyon “herkese sahne imkanı veremediği için” eleme yapıp on adet grubu sahneye çıkardı. Böylece Metalium haricinde diğer dokuz grup arasında Rustrain, Dimensions, Export, Orbits, Devil, Okyanus, Nuhun Gemisi, Markiz ve Exit bulundu.
Oradaydılar:
Devil Dimensions Exit Export Markiz Metalium Nuh'un Gemisi Okyanus Orbits Rustrain Alkım Gürül Alp Koş Ayhan Ergönül Babür Örtegen Batur Yurtsever Cenk Tuna Emre Cebeci Emre Laçin Ercan Birol Ercüment Çakıcı Esat Sürek Fuat Tavukçu Gündüz Hakan Savaşer İsmail Kilimci Kaan Süersan Kerem Tüzün Lütfü Güran Mazhar Şiringöz Mehmet Kilimci Nejat Tekdal Nuh Okatan Okan Karatekin Okay Gökçen Sabahattin Taşdöğen Serkan Karaduman Tufan Yağmurdereli Yiğit AralKonser
13 Mart 1993
Lanethli Konserler II
Lanethli Konserler II bu defa Ankara’daki Talip Sineması’nda düzenlendi ve önceki Lanethli Konserler’den Hazy Hill ile Metalium’a ek olarak Deathroom ve Darkphase ayarlandı. İlk olarak Darkphase, sonra Metalium, ardından Hazy Hill ve en son Deathroom sahneye çıktı ancak bu konsere çıkan kavgalar ve polis gerilimi damgasını vurdu. İstanbul’dan gelen seyirci grubu ile yerli seyircilerin bir kısmı arasında kavga cereyan etti ve polis de müdahale etmek istedi. Organizasyon olayların durulacağı konusunda söz verince polis müdahaleden vazgeçti ancak olaylar beklenenin aksine dinmedi. Tam tersine yerli seyirci grubu, İstanbulluların saldırısı üzerine fazladan adam toplayıp meydan kavgasına başladı. Öte yandan komiser, organizasyondan Çağlan Tekil’i bir odaya aldı ve hakaretler yağdırarak polislerin oruçlu olduğunu, konserin saat beşte biteceğini söyledi. Konser izni sekize kadardı. Postere göre kapı açılışı saat ikideydi ve Darkphase üçte çıkacaktı. Bu durumda konserin yetişmesi mümkün değildi. Nitekim Metalium’un performansı esnasında sahne önünde çıkan kavga bahane edilerek konser iptal edildi. Ancak Critical Mass vokalisti Savaş Demirkaya sahneye çıkıp öyle bir konuşma yaptı ki, hem seyirci coştu hem de polis iptal kararından vazgeçti. Böylece Metalium kaldığı yerden devam etti. Hazy Hill, Çağlan Tekil’in anlatısına göre sönük bir performans sergiledi ve normalden daha uzun çaldı . Son saatlere doğru seyircinin yarısı salonu terk etse de Çağlan Tekil’e göre en etkili performans ise Deathroom’a aitti. Pungent Stench’ten “Extreme Deformity” şarkısı ile başlayan Deathroom esnasında günün sahne dalışı ve pogo rekoru kırıldı. Haşat olan on bir koltuk ve inen kulis camları haricinde, bir sinema konseri için fena sayılmayacak bir hasarla organizasyon tamamlandı. Lanethli Konserler II’de olaylar konser sonrası da devam etti. Nicky’s isimli barda oturan İstanbullu seyirci grubundan on kişi, mekanın ihbarı sonucu polis tarafından gözaltına alınmıştı. Bunu duyan Laneth ekibi karakola gidip gençlerin salıverilmesini talep etti, gençler yaklaşık bir buçuk saat sonra salındı.