Kramp

1985-04-01 Hey (Devil, Whisky, Kramp, Piramit)
,
1 Nisan 1985

Devil, Whisky, Kramp, Piramit konseri

Piramit adına Hakan Fikircioğlu (vokal), Cem Bezeyiş (bas), Hamdi Özkan (gitar ve vokal), Fırat Öneş (klavye) ile Kenan Şabaran (davul) sahneye çıktı ve “Sen Gitmeden”, “Ben mi Suçluyum?”, “I Miss Loving You”, “Hep Böyle Kalacak Sanma”, “Telefondaki Randevu”, “Serseri”, “Ayrılık”, “Her Neysen Böyle Kal” adlı şarkıları çalındı. Bestelerin çoğu Cem Bezeyiş’in eseriydi. İlk konserini veren Piramit’in ardından sahneye Kramp çıktı. Klasik üçlüye Ahmet Karaferya vokalde ve ritim gitarda eşlik etti. “Ne İstersen Öyle Olsun”, “Küçük Küçük Damlalar”, “Acayip Bir Dünya”, “Elimdeydi Yine”, “Triptik” ve “Doğduğum Günlere” adlı, çoğu zaman içinde albüm ve demolar için kaydedilen şarkıları grup ardı ardına seslendirdi. Hareketli şarkılarla konseri açıp kapayan Kramp esnasında seyirciler oldukça coşkuluydu, koltuklarından kalkarak müziğe eşlik ediyorlardı. Kramp sahneden inince sıra Whisky grubuna geldi. Whisky’de bir eleman değişikliği söz konusuydu. Ümit Altın’ın gruptan ayrılmasıyla birlikte Kamil Özaydın davuldan bas gitara geçmişti, davuldaki boşluğu ise kısa bir süre için Yüksel Ünver doldurdu. Whisky bu kadroyla sahneye çıktı ancak programdaki bir yanlış anlama durumu sebebiyle sadece “Protesto” adında, yaklaşık 10 dakika süren bir şarkıyı seslendirdi. Sahneye son çıkan isim Devil oldu. Her zamanki kadrosuyla seyircilerin karşısında yerini alan Devil bu konserde hangi şarkılarına yer verdi bilinmiyor.

1985-05-12 Ekvator (1)
12 Mayıs 1985

Gençlik Yılında Gençlerle Randevu

Oldukça kalabalık bir kadroya sahip etkinlikte Painted Bird, Laterna, Vulture, Meridyen, Axe, Ekvator, Dizel, Speed, Kramp ve Whisky’nin sahne alması planlandı. Ancak festivalin ortasında elektriklerin kesildiği, bu sebeple bazı grupların sahne alamadığı söylenir. Ekvator grubu sahne aldığı kesin olan gruplardan birisi, çünkü fotoğrafları mevcut. Ekvator’un kadrosu Turgay Akgün (davul), Rober Çiftçi (bas) ve daha önce Whisky’de bir süre çalmış olan Aret Faruk İkikat’tan (vokal ve gitar) oluşuyordu. Vulture ismi, ertesi yıl Türkçeleşerek Akbaba’ya dönüşecek olan gruba aitti. 12 Mayıs 1985’te Merter Sineması’ndaki etkinlikte Vulture grubunun kadrosu bilinenden çok farklıydı: Can Orkan Özülkü (vokal) ve Serhat Çiftdal (gitar) gibi Akbaba döneminde de bulunacak isimlerin dışında Tuncay Gündüz (klavye), Taylan Ersavaş (trompet), Aykut Demirel (saksafon) ile soyadları bilinmeyen Hakan (bas) ve Barış (davul) vardı. Kramp’ın bu etkinlikte sahneye çıkıp çıkmadığı bilinmemekle birlikte, bir önceki konser sonrası Ahmet Karaferya güneye yerleşme maksadıyla hem Kramp’tan, hem İstanbul’dan ayrılmıştı. Onun yerine o yıllarda konserlere katılımıyla ün yapmış olan Avcılar seyircisinin simalarından Tülay Kayacık deri ve zincirlerden mürekkep metalik sahne duruşuyla mikrofona geçti.

,
18 Temmuz 1985

Kocaeli Genç Topluluklar Yarışması

15 Temmuz ile 15 Ağustos arasında gerçekleşen Kocaeli Eğlence Fuarı dahilinde düzenlenen yarışmaya Kramp, Whisky, Mavi Sakal, Meridyen, Asansör, Piramit, Lodos ve Aqua grupları katıldı. Bu gruplardan görece sert müzik yapanlar (Kramp, Whisky ve Mavi Sakal) yarışmanın ilk oturumunda (18 Temmuz) elenirken, 20 Temmuz akşamı kalan beş grup, aralarında besteci Selmi Andak, Erkin Koray, tiyatrocu Suna Keskin, Hey dergisi muhabiri Reyman Eray ve TRT program yapımcısı Müveddet (Anter) Çetinok’un bulunduğu jüri üyelerinin karşısına çıktı. Yarışmanın sunucusu Nejat Çetinok günün gruplarını Meridyen, Lodos, Aqua, Piramit ve Asansör sıralamasıyla anons etti. Yarışmanın sonucunda kazanan grup, Piramit oldu ve sonrası şöyle sıralandı: Asansör, Meridyen, Aqua ve son olarak Lodos. Ödülü Piramit grubuna Erkin Koray takdim etti. Hey dergisinin 22 Temmuz 1985 tarihli sayısında yer alan haberde Reyman Eray yarışmanın kendisinden ziyade, finale kalan grupların hep birlikte o yıl çıkan ve dönemin önemli müzisyenlerini bir araya getiren “We Are the World” adlı şarkıyı söylemesini daha büyük bir olay olarak niteledi. Şarkının Afrika’daki aç çocuklar için bestelendiğine vurgu yapan Reyman Eray, sahnedeki beş grubun bu şarkıdaki performansını “göz yaşartıcı bir sahne” olarak betimledi.

1985-11-03 Kramp (Tülay Kayacık ile)
3 Kasım 1985

Kramp konseri

1987-09-19 Blue Jean Top Rock (Akbaba, Devil, Dizel, Kramp, Mavi Sakal, Meridyen, Mirage, Cast)
19 Eylül 1987

Blue Jean Top Rock

Festivalin ilanı ve afişinde Akbaba, Cast, Devil, Dizel, Kramp, Mavi Sakal, Meridyen ve Mirage grupları duyuruldu. 12:40’ta kapıları açılan, her grubun otuz dakika çaldığı festivalde ilk önce Mavi Sakal, Dizel, Mirage ve Akbaba sahneye çıktı. Dizel’de yakın zamanda ismini Reflex grubuyla duyuracak olan Murat Net konuk olarak sahnedeydi. Sırada afişte adı geçen Cast grubunun yerine sahneye içerisinde Kudret Kurtcebe ve Yavuz Çetin’in bulunduğu Grup Mu vardı. Sandalyede oturarak çalan, davulcusu olmayan dört kişilik grup, seyircilere country tarzında bir dinleti sundu. Ardından sırasıyla Kramp, Meridyen ve Devil sahne alarak festivali tamamladı. Kramp sahneye çıktığında bir süre sessiz kaldı. Ardından Doğan Sakin, bu etkinlikte grupların para almadıklarını ancak seyircilerin bilet satın alarak girdiğini söyleyip organizasyon ekibinden dışarıda bilet alamayan insanlar için kapıların açılmasını talep etti ve kapılar açıldı.

,
12 Mart 1988

Karikarock Gösterisi

12 Mart’ta Ortaköy Kültür Merkezi’nde gerçekleşen etkinlik müzik, sinema ve karikatürü performans paydasında bir araya getiriyordu. Üç kişilik klasik kadrosuyla Kramp sahnede konser verirken, bir yandan Güner Hasanoğlu’nun yönettiği “Yumurta” adlı kısa metrajlı film perdeye yansıtılıyor, bir yandan Aptülkadir Elçioğlu ve Tuncay Batıbeki sahnede sanatlarını icra ediyorlardı. Sekiz milimetrelik “Yumurta” filmi bitince makinist perdeye bu sefer otuz beş milimetrelik görüntüler oynatmaya başladı. Bu görüntülerde Kadir İnanır sürekli olarak bir adamı dövüyordu. Gösterinin ilanında “fuayede karikatür sergisi ve canlı espriler” de duyurulmuştu. Hey dergisinin Heavy Metal eki 28 Mart’ta çıkan sayısında gösteriyi “düş kırıklığı” olarak değerlendirdi. Doğan Sakin’i seyirciyle bütünleşememekle eleştiren yayın ayrıca “yaptığı küçük riflerle profesyonellik iddiasını böylelikle çürütmüş oldu” gibi ne anlatmaya çalıştığı belirsiz yergilerde de bulundu. Konserden keyif alan izleyicilerin hareketleri için “bir hafta sonu boşalımı” tabiri kullanıldı. Gösteri sonrası Bakırköy’ün yerel yayını Bakırkent dergisinde çıkan habere göre ise Kramp’ın izleyicileri arasında Cem Karaca da vardı. İki ismin burada tanışması sonucu Kramp’ı sonraki Cem Karaca konserlerinde açılış grubu olarak görmek mümkündü.

21 Temmuz 1988

Kramp ve Kronik konseri

12 Kasım 1988

II. Ankara Rock Festival

1989-10-07-Kronik-(4)
7 Ekim 1989

Metafor, Kronik, Headbangers, Kramp konseri

Metafor’un aynı günün gündüz saatlerinde İzmir’de konseri vardı. Uçakla İstanbul konserine yetişmeyi planlayan Metafor, dönüş bileti için sağlanan parayı yönetemeyince trenle dönmek zorunda kaldı, İstanbul’a yetişemeyip sahne alamadı. Seyircinin karşısına ilk olarak Kronik çıktı, üç kişilik kadrosuyla önemli sayıdaki seyirciye şarkılarını keyifle dinlettiler. İkinci sırada Kramp vardı, “Purple” Ahmet Karanlık adlı arkadaşlarının sahnede konuk olmasından ötürü kendi şarkılarıyla Deep Purple şarkılarından oluşan bir repertuarla seyircinin karşısında yer aldılar. Kramp’ın performansı uzayınca Headbangers’ın çıkması akşam saatlerini buldu. Olaysız konseri neredeyse hiç olmayan grup açılışı “Suratına İşemek İstiyorum” ile yaptı ancak ses ve ışık sistemleri saatin geçmesi gerekçe gösterilerek kapatıldı. Seyirciler bunun üzerine gazeteleri meşale gibi kıvırıp yakarak ortamı aydınlatmaya çalıştılar. Işık değil ama ses sistemi geri geldi, grubun dışarıdan icra ettiği tek şarkı olan “Anarchy in the UK”, “Anarchy in Turkey” şeklinde yorumlandı. Şarkı bittiğinde ses sistemi tekrar kapandı ve polis konsere müdahale etti. Bu Headbangers’ın son konseriydi.

16 Nisan 1991

Rock Party

Bilsak’ta gerçekleşen bu etkinliği yine Aptülkadir Elçioğlu sunarken, Güven Erkin Erkal DJ olarak “Radyo Perişan” başlığı ile konser aralarında seçtiği şarkıları paylaştı. Konserlerin öncesinde sahneye Serdar Öktem çıkıp Rock Kulüp hakkındaki soruları cevapladı. Sonra Kramp üç şarkı çalıp sahneden indi. Konser arasında Güven Erkin Erkal’ın repertuarı Hardal, Whisky, Mavi Sakal, Bulutsuzluk Özlemi, Asım Can Gündüz, Entalpi ve Devil gibi 80’li yılların yerli isimlerinden oluşuyordu. Sonraki gruplar sırasıyla Ten On Richter, Silent Scream ve Poseidon idi. Laneth sayfalarında anlatıldığı kadarıyla kayda değer olaylar Critical Mass sahneye çıkınca başladı. Seslendirdiği üç şarkıdan sonuncusu Blues Brothers filminden “Everybody Needs Somebody” oldu. Vokali bu şarkıda Savaş Demirkaya, Levent Atılgan ve Kaan Peridar üçlüsü paylaştı. Bu arada boş kalan bas gitarı Lords grubundan Alparslan devraldı. Critical Mass ile oldukça eğlenen ve son grubu izlediklerini düşünen seyircileri Aptülkadir Elçioğlu anonsuyla durdurdu, sürpriz bir grubun daha olduğunu açıkladı. Sahneye Metafor’u çağırdı. Seyircisiyle en son 28 Nisan 1990’da İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda buluşan Metafor büyük bir kadro değişiminden geçmişti. Bir yıl öncesinden sadece Kemal Kut ve Örgün Uğurlu kalmıştı. Grup beş kişi olmuştu. Bu şekilde Taksim Meydanı’nda çekildikleri bir fotoğraftan, bas gitara Babür Örtegen’in katıldığını söylemek mümkün. Davula daha sonra Death Project grubuyla ünlenecek olan Serhat Adalı, vokale ise Serdar Atabey geçmişti. Bilsak’ta Metafor “Planet of Death”, “Burning Fire” ve “Metafor” adlı şarkılarını seslendirdi. Bütün grupların sahnede sadece iki ya da üç şarkı çaldığı bu etkinliğin neden iki gün olarak duyurulduğu, iki güne daha başka nelerin sığdırıldığı merak konusu.

Mayıs 1991

Laneth 1. Sayı

Mondo Trasho ile aynı zamanda, Mayıs 1991’de çıkan Laneth Türkiye’nin ilk heavy metal fanzini olma özelliğini taşıyor. İlk baskısı 35 adet basılan ve yayın hayatına fotokopi olarak başlayan Laneth kısa süre içinde ofset baskıya geçti, daha sonra kapakları renklendi ve yerli grupları kapağa taşıyarak, konserler düzenleyerek Türkiye’de müzik üretimi için önemli kaynaklardan biri oldu.

1991-07-20 Pentagram Bodrum
,
20 Temmuz 1991

Blue Jean Top Rock III

20 Temmuz 1991’de gerçekleşen festivalin ilanında Cry, Gür Akad Band, Kramp, Spinners ve Pentagram grupları duyurulurken, sunucunun Tuncay Batıbeki ve organizatörün Güven Erkin Erkal olduğu açıklandı. Ancak pratikte sahneye çıkan ekip biraz farklıydı. Gür Akad Band’in yerine Critical Mass grubu kafileye eklendi ve sahneye ilk çıkan grup oldu. Yaklaşık bir saatlik performanslarında enstrümanların başında Jan Peridar (gitar), Kaan Peridar (gitar), Savaş Birgören (bas), Ayhan Ergönül (davul) ve Savaş Demirkaya (vokal) bulunmaktaydı. Critical Mass seyirciden en çok katılımı Blues Brothers ile ünlenen “Everybody Needs Somebody” şarkısında aldı. Sonrasında sıra Cry adlı gruba aitti. Askerlik öncesi son konserlerine çıkan ekip seyircilere hard rock tarzındaki müziğiyle seslendi. Murat Över (vokal), Can Güney (gitar), Enes Konca (gitar), Merih Cihan (davul) ve Değer’den (bas) oluşan kadrosuyla sahneye çıkan grup 1989 yılında kurulmuştu. Cry grubunun ardından sahneyi Kramp devraldı. Yine ikinci gitarda Özer Sarısakal ile beraber dört kişi sahne alan grubun performansı bir buçuk saat sürdü ve “Ne İstersen Öyle Olsun”, “Sen ve Ben”, “Doğduğum Günlere” gibi şarkılarını içerdi. Son olarak seyircinin karşısına Pentagram çıktı. “Powerstage”, “Double Trouble”, “Brain on the Wall”, “Rotten Dogs” ve “Dimensions of Death” gibi bilindik ve yeni şarkılarını seslendiren grup da Kramp gibi bir buçuk saat süreyle sahnede kaldı. Barbaros Devecioğlu’nun hazırladığı Rock Garajı sayfalarında, Blue Jean dergisinin, perde arkasını “çeşitli sebepler” diyerek geçiştirdiği Spinners’ın sahneye çıkmaması ile ilgili olarak “Punk haysiyeti” başlıklı bir paragraf dikkati çekmekte (“Tempo dergisi sayfaları” başlıklı ektedir). Rock Garajı’nda yer alan bu paragrafın ardından gözler posterde “organizatör” unvanını taşıyan Güven Erkin Erkal’a dönüyor ancak Barbaros Devecioğlu festival organizasyonuyla ilgili başka bir aksaklıktan bahsetmiyor, dinleyicilerin Bodrum Kalesi’nden mutlu bir şekilde ayrıldığını belirtiyordu. Keza Laneth dergisinin Ağustos 1991 sayısındaki Krosun Siyah Tokmağı sayfasında, son iki sayıda Çağlan Tekil tarafından yoğun bir şekilde yapılan menajer ve organizatör eleştirileri üzerine okların üzerine çevrildiği Güven Erkin Erkal “piyasadaki tek organizatör olmadığı” ipucuyla aklanıyordu. Dolayısıyla Spinners’ın sorun yaşadığı organizatör, organizasyona ayrıca dahil olan bir isim olmalı.

16 Eylül 1991

Genç İstanbul Müzik Şenliği

Eylül ayı sonuna kadar sürecek bir konserler dizisi Güven Erkin Erkal tarafından RC Kola sponsorluğunda “Genç İstanbul Müzik Şenliği” adıyla organize edildi. Etkinliğin posterine göre organizasyon İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür İşleri Daire Başkanlığı için hazırlanmıştı. Programa göre her gün saat 16:00’da Taksim Meydanı’nda gerçekleşen konserler için Asım Can Gündüz (16 Eylül), Atmosfer (17 Eylül), Akbaba ve Virüs (19 Eylül), Gür Akad Band ve Sawdust (20 Eylül), Beyaz Yunus ve Kesmeşeker (21 Eylül), Gökkuşağı ve Şimdiki Gençler (22 Eylül), Vera Lynn ve Badluck (23 Eylül), Cultus (24 Eylül), Medussa (25 Eylül), Zen (26 Eylül), Volvox (27 Eylül), Fiasco ve Whisky (28 Eylül), Devil ve China Band (29 Eylül), ve son olarak Nuhun Gemisi (30 Eylül) isimleri duyuruldu. Şenliğin kalabalık grup listesinde dikkati Asım Can Gündüz, Whisky ve Devil gibi 80’li yılların öncü isimleri çekmekteydi. Üç isim de uzun süredir çeşitli sebeplerle sahnelerde görünmüyordu, bu şenlikle birlikte tekrar seyircilerle buluştular. Bu konserlerden Asım Can Gündüz’ün performansı Laneth dergisinin Ekim 1991 sayısının bir sayfasında yer buldu. Sahneye dört kişilik, “Affetmez” adını verdiği grubuyla çıkan Asım Can Gündüz, toplam on üç şarkı seslendirdi. Öne çıkan şarkılar ise “Keriman Teyze”, “Delikanlı”, “5 Dakika Evvel”, “Turkish Girls”, “Fire”, “Anasının Gözü”, “Boku Yedik” ve “Seninle Dans Ederken” oldu.

Bu sıra bitti. Tekrar sıralayalım: Baştan sona Sondan başa