Özer Sarısakal

1984-01-17 Egzotik Band (5)
,
17 Ocak 1984

Egzotik Band Konseri

Asım Can Gündüz konser için yazdığı yazının Egzotik Band faslında yüksek volümden esprili bir şekilde bahsetti. Halil Bal’ın sololarına yaptığı “anlaşılmaz ve karambol” eleştirisi haricinde grup elemanlarının performansı için hep olumlu şeyler söylese de sesten rahatsız olmuşa benziyordu Asım Can Gündüz. Ancak seyirci o esnada tam aradığı şeyi bulmanın keyfini çıkararak yüksek ses eşliğinde kendinden geçiyordu. Avcılar tayfası hazır kıta ön saflardaydı. Grup, Vakkorama konserinde olduğu gibi tüm repertuarını yabancı heavy metal gruplarının şarkıları üzerine kurmuştu. Henüz “Türkçe mi İngilizce mi” tartışmalarının oldukça ateşli olduğu o günlerde İngilizce söylemek yetmezmiş gibi kendi besteleri yerine başkalarının bestelerini yorumlamak tartışılır bir tercih olarak görünüyor. Yine de seyircilerin halinden memnun olduğunu söylemek mümkün. Günün tanıklarından Veysel Barışsever bu durumu, aslında o dönem istedikleri şeyin evde kasetten ve plaktan dinledikleri şarkıları konser alanında da duyabilmek olarak açıklıyor. Black Sabbath’tan “Paranoid” ve “The Wizard”, Motörhead’den “Love Me Like a Reptile”, Saxon’dan “Strong Arm of the Law” çalan Egzotik Band tam da seyircinin bu ihtiyacını yakalamıştı aslında. Böylece grubun en iyi hatırlanan konserinde hiç Egzotik Band şarkısı çalmaması gibi ilginç bir durum oluştu. Bir diğer ilginç detay ise görüntü olarak hippi veya salaş bir tarz benimsememesine rağmen, bir heavy metal vokalisti olarak Karaca Somer’in sahneye çıplak ayakla çıkmasıydı. Konser sonrası Günaydın gazetesi üç yıl gecikmeyle de olsa “Türkiye’nin ilk profesyonel Rock’n Roll grubu kuruldu” başlığını attı. Habere göre konseri yedi yüz elli kişi izlemişti.

İlgili olaylar:

,
18 Kasım 1984

Whisky konseri

Yılın en ses getiren konserlerinden birini Whisky gerçekleştirdi. 18 Kasım 1984’te Hodri Meydan Kültür Merkezi’nde sahne alan Whisky’nin konser biletleri üzerinde “heavy metal fırtınası” yazıyordu. Konser için iki yüz elli adet afiş, Davut ve Süleyman Kayacık’ın Beyoğlu’nda işlettiği Ar Matbaası’na toplam on beş bin liraya bastırılmıştı. Kapıları saat 13:00’te açılan konsere katılım oldukça yüksekti. Sahneye Kamil Özaydın, Serdar Çokuslu ve Ümit Altın üçlüsü çıktı. Konser sonrası Hey dergisinde çıkan haberden bilet üzerindeki ifadenin açılış şarkısının ismi olduğu ortaya çıkıyordu. “Babaanne” kasetine giremeyen bu şarkı belli ki seyircileri oldukça coşturmuştu. Ardından “Rüşvet”, “Babaanne”, “Şans Talih”, “Rock’n’Roll’u Bir Dinle” ve “Bok Kokuyor” adlı şarkılar arka arkaya geldi.

1988-04-09 Kronik
9 Nisan 1988

Kronik ve Metafor konseri

Kronik’in ikinci konseri 9 Nisan 1988 tarihinde Üsküdar’da Selmani Pak Caddesi üzerinde bulunan Mutlu Düğün Salonu’nda Metafor ve Poseidon gruplarıyla gerçekleşti. Konserden bir fotoğraf sanki bir video kasetten alınan bir kare gibi göründüğü için konserin videoya çekilmiş olması kuvvetle muhtemel. İki bin liralık konser biletinin üzerinde Metafor grubu imzalı “Sizler için düzenlediğimiz konserimizde tüm arkadaşları aramızda görmek ister ve HARD’N HEAVY’li saatler dileriz” mesajı bulunuyordu. Bu konserde yer alan Poseidon hakkında hard rock yaptıkları dışında pek bilgi bulmak mümkün değil. Daha önce Kronik’in ve Pentagram’ın ilk konserlerinde rastladığımız grubun bilinen üçüncü konseriyken, Metafor’un performansı ise muhtemelen ilkti.

18 Mayıs 1988

Gençlik Günleri (1988)

Geçen seneki Gençlik Günleri’nin devamı olabilir. Bu etkinliğe ait elimizde sadece Kronik’in bir fotoğrafı var, katılımla ilgili başka bir bilgi ya da belge yok ne yazık ki.

İlgili olaylar:

21 Temmuz 1988

Kramp ve Kronik konseri

1989-04-23 Pentagram, Kronik (1)
23 Nisan 1989

Kronik ve Pentagram konseri

23 Nisan için Kronik bir konser ayarlamak istiyordu. Önce Ortaköy Kültür Merkezi ile görüşüldü ancak grubun müziği ve kitlesi mekan için sert bulunduğundan ötürü bir başka seçenek değerlendirildi. Bu seçenek İstanbul Açıkhava Tiyatrosu idi. Hedef büyüyünce bilet satış kaygısı oluşmaya başladı, afişler basılmadan az bir süre önce Pentagram da güne eklendi. Hatta Pentagram ismi bilette ve afişte yukarıya yazıldı. Maliyeti karşılamak için Levent Atılgan’ın annesinin bilezikleri bozduruldu. Ancak konser sonuçta zarar mı etti, başa baş mı gitti, bu konuda Çağlan Tekil’in farklı beyanları var. Laneth dergisinin Eylül 1992’de çıkan on yedi numaralı sayısında yer alan Kronik hikayesine göre bilet satışı masrafları ucu ucuna çıkarmış, bilezikler kurtulmuştu. Non Serviam dergisinin Ocak 1998’de çıkan ilk sayısında ise konserin zarar ettiği yazıyor.

Saat 15:30’da başlayan konserin sahnesinde bir gün önceki etkinlikten kalan çiçekler yerde kalmış, kimse de onları toplamamıştı. Böylece gruplar yerdeki çiçek demetlerinin arasında şarkılarını çaldılar. Kronik ve Pentagram’ı izleyenler arasında çizer tayfası yerini almıştı: Oytun İdil, Cengiz Üstün, Aptülkadir Elçioğlu, Metin Demirhan, Bülent Benli, Oktay Gencer ve Kemal Aratan. Konseri izlemeye ayrıca Cem Karaca da gelmişti.

1989-04-29 Pentagram, Metafor
29 Nisan 1989

Speed Metal Attack II

Konserin biletinde “Fuar Kapalı Spor Salonu” yazmasına rağmen günün fotoğraflarından görüldüğü kadarıyla konser Kültürpark’ın açık hava sahnelerinden birinde gerçekleşti. Yakıcı İzmir güneşinin altında Metafor sahneye siyah pantolonlarla üstsüz çıkmayı tercih etti. Pentagram’da ise tişörtler yerindeydi, önceki hafta İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda Hakan Utangaç’ın giydiği sarı-siyah çizgili taytı bu sefer Tarkan Gözübüyük giyiyordu. 23 Nisan’dan sadece altı gün geçmişti ama Pentagram’ın ikinci gitar mevkiinde bir değişiklik vardı: Ümit Yılbar gruptan ayrılmış, yerine daha önce Bursa’da Tarkan Gözübüyük ile birlikte çalan Burak Kalaycı geçmişti. Pentagram’ın performansı Fuar’da yapılan bir nikah töreni için yarıda kesildi. Yaklaşık yarım saat verilen arada Tarkan Gözübüyük bas sololarla seyirciyi sıcak tutmaya çalışırken, törenin sonlanmasıyla birlikte konser kaldığı yerden devam etti. Günün fotoğraflarında ise boş Fruko kasalarının üzerine amfilerin yerleştirildiği, üzerlerine havluların serildiği dikkati çekiyor.

1989-07-01 Headbangers (1)
1 Temmuz 1989

Headbangers, Kronik, Hole in the Wall konseri

6 Mayıs’taki konserin ardından Kaan Altan ve Çağrı Headbangers ile çalmayı bıraktı. Gitar ve davul mevkilerini doldurmak için yakın zamanda birlikte konser verilecek olan Kronik grubu üyeleriyle konuşuldu. Özer Sarısakal ve Fevzi Ilgın Headbangers’a bu süreçte katıldı. Headbangers, Kronik ve Hole in the Wall’un Nişantaşı’ndaki Merhaba Disco’da sahneye çıkacağı konser için arşivde iki tane poster bulunmakta, birinde 1 Haziran, diğerinde 1 Temmuz tarihi yazıyor. Konserin ertelenmiş olma ihtimaline göre 1 Temmuz’da gerçekleştiği varsayılabilir. İki afiş de üç farklı türün buluşmasını simgeleyen bir anlatıya sahipti. 1 Temmuz yazılı siyah posterde üç grubun tarzı başlık altına yazılmıştı: speedcore (Hole in the Wall), punk (Headbangers) ve black metal (Kronik). Diğer posterde ise grupların tarzlarını simgeleyen üç tane karikatür karakter yer alıyordu. Biletler, Akmar Pasajı’nda Hakan Utangaç’ın yeni açtığı Pentagram Metal Shop’ta, Bahariye Caddesi’ndeki Melodram’da, Üsküdar’daki Hat Grafik’te ve konser günü Merhaba Disco’da satıldı. Satış noktalarına Bakırköy Pastanesi yanındaki Stüdyo Burak da sonradan eklendi. Bu konserde Özer Sarısakal ve Fevzi Ilgın, hem Kronik esnasında Levent Atılgan ile, hem de Headbangers esnasında İsmail Uçan ve Bülent Köz ile çaldılar.

1989-10-07-Kronik-(4)
7 Ekim 1989

Metafor, Kronik, Headbangers, Kramp konseri

Metafor’un aynı günün gündüz saatlerinde İzmir’de konseri vardı. Uçakla İstanbul konserine yetişmeyi planlayan Metafor, dönüş bileti için sağlanan parayı yönetemeyince trenle dönmek zorunda kaldı, İstanbul’a yetişemeyip sahne alamadı. Seyircinin karşısına ilk olarak Kronik çıktı, üç kişilik kadrosuyla önemli sayıdaki seyirciye şarkılarını keyifle dinlettiler. İkinci sırada Kramp vardı, “Purple” Ahmet Karanlık adlı arkadaşlarının sahnede konuk olmasından ötürü kendi şarkılarıyla Deep Purple şarkılarından oluşan bir repertuarla seyircinin karşısında yer aldılar. Kramp’ın performansı uzayınca Headbangers’ın çıkması akşam saatlerini buldu. Olaysız konseri neredeyse hiç olmayan grup açılışı “Suratına İşemek İstiyorum” ile yaptı ancak ses ve ışık sistemleri saatin geçmesi gerekçe gösterilerek kapatıldı. Seyirciler bunun üzerine gazeteleri meşale gibi kıvırıp yakarak ortamı aydınlatmaya çalıştılar. Işık değil ama ses sistemi geri geldi, grubun dışarıdan icra ettiği tek şarkı olan “Anarchy in the UK”, “Anarchy in Turkey” şeklinde yorumlandı. Şarkı bittiğinde ses sistemi tekrar kapandı ve polis konsere müdahale etti. Bu Headbangers’ın son konseriydi.

1989-10-08 Kronik, Metafor, Astharoth, Exhausted, M Uncephall
8 Ekim 1989

Rock Concert

Ankara’daki Talip Sineması’nda düzenlenen beş bin lira biletli bu konserde Metafor, Kronik, Astharoth, Exhausted ve Merciless Uncephal gruplarının isimleri sayılıyordu. Ancak daha bir gün önce İstanbul’da sahneye çıkan Kronik ve İzmir’den İstanbul’a yetişemeyen Metafor’un sonraki gün Ankara’ya gidip konsere çıkması o günün şartlarında biraz zor görünüyor. Yine de Boom Müzik dergisinin Kasım 1989 sayısında çıkan “Rock’la dolan haftasonu” başlıklı habere göre Metafor bu kez şehir değiştirip konsere yetişmeyi başarmış. Aynı haberde Kronik yerine Kramp’ın ismi geçiyor. Metafor’un sahnesi esnasında konsere ayrılan süre bitmiş, Kronik elektriklerin kesilmesi sebebiyle sahne alamamış. Öte yandan Metafor ve Kronik dışındaki grupların Ankara’nın yerel grupları olduğu tahmin edilebilir. En azından Merciless Uncephal grubunun vokalisti Tunç Karesioğlu grubun Ankara’da olduğunu belirtiyor. Boom Müzik dergisindeki haberde seyircinin Talip Sineması’nda altı yüz bin liralık bir hasar meydana getirdiği yazıyor.

7 Ocak 1990

Rock Concert & Party

Ankara’da Ankaralı gruplar Overdose, Perfect Timing ve Spinners, İstanbul’dan Kronik grubunu konuk etti. Eski adı “Yeşil Elma” olan Club Olympia’da “Rock Concert & Party” başlığıyla gerçekleşen konserin afişi ilgi çekici bir kenar çizimine sahipti ve grupların elemanlarını soyadları olmadan tanıtıyordu. Biletler beş bin liradan ilan edildi ve Dorian, Pause, Spotlight, Stüdyo Dost, Stüdyo Tempo ve Silent Scream gibi mekan ve dükkanlardan satışa çıktı. Kronik bu konsere dönemin klasik üçlüsü Özer Sarısakal, Levent Atılgan ve Fevzi Ilgın ile dahil oldu. Overdose grubu bu konserle sahnelere veda ederken, grup üyeleri Fethi Okutan (bas ve vokal), Şanser (gitar) ve “Sanchez” Tamer Işıkhan’dan (davul) oluşuyordu. Perfect Timing’de ise Axe’tan tanıdığımız Barlas Erinç (vokal), Artun Ertürk (gitar), Alper Türek (bas) ve Özgür (davul) bulunmaktaydı. Spinners bu dört isim içerisinde en kendine has gruptu. “Türkiye’de ilk punk topluluğu” payesini Headbangers’a kaptırsa da, “kızlardan oluşan ilk punk grubu” unvanına sahip olmuşlardı.

1990-04-28 Kronik (2)
,
28 Nisan 1990

Kronik, Metafor, Metalium, Sex Murder, Blasphemous konseri

Nisan sonuyla birlikte İstanbul’da da konserler başlamıştı. Bunlardan birisi 28 Nisan’da İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda beş grubu birden içeriyordu: Kronik, Metalium, Metafor, Sex Murder ve Blasphemous. Günaydın gazetesinde bu konserin haberi “Açık Hava’da çılgın gösteri” başlığı ile verildi. Haberde grup isimleri alabildiğine yanlış yazılmıştı: Metafor “Tetafor” olmuş, Metalium “Metalüks” olarak uydurulmuş ve Blasphemous araya boşluk alarak “Blasphe Mous” haline dönüştürülmüştü. Bilet fiyatı yedi bin beş yüz lira olan konseri, gazeteye göre yaklaşık üç bin kişi izledi. Bu konserde kadrolar biraz değişmişti. Mesela Metafor’da bas gitara Örgün Uğurlu geçmişti. Ne zaman geçtiği bilinmemekle birlikte, 17 Mart’ta İzmir’deki “Live in Hell” başlıklı konserde de grupla sahneye çıkmış olabilir. Kronik’te ise ikinci gitara Ozan Çırak’ın geldiği, grubun dört kişiye çıktığı görülüyor.

Mayıs 1990

Kronik Meridyen dergisinde

1991-07-20 Pentagram Bodrum
,
20 Temmuz 1991

Blue Jean Top Rock III

20 Temmuz 1991’de gerçekleşen festivalin ilanında Cry, Gür Akad Band, Kramp, Spinners ve Pentagram grupları duyurulurken, sunucunun Tuncay Batıbeki ve organizatörün Güven Erkin Erkal olduğu açıklandı. Ancak pratikte sahneye çıkan ekip biraz farklıydı. Gür Akad Band’in yerine Critical Mass grubu kafileye eklendi ve sahneye ilk çıkan grup oldu. Yaklaşık bir saatlik performanslarında enstrümanların başında Jan Peridar (gitar), Kaan Peridar (gitar), Savaş Birgören (bas), Ayhan Ergönül (davul) ve Savaş Demirkaya (vokal) bulunmaktaydı. Critical Mass seyirciden en çok katılımı Blues Brothers ile ünlenen “Everybody Needs Somebody” şarkısında aldı. Sonrasında sıra Cry adlı gruba aitti. Askerlik öncesi son konserlerine çıkan ekip seyircilere hard rock tarzındaki müziğiyle seslendi. Murat Över (vokal), Can Güney (gitar), Enes Konca (gitar), Merih Cihan (davul) ve Değer’den (bas) oluşan kadrosuyla sahneye çıkan grup 1989 yılında kurulmuştu. Cry grubunun ardından sahneyi Kramp devraldı. Yine ikinci gitarda Özer Sarısakal ile beraber dört kişi sahne alan grubun performansı bir buçuk saat sürdü ve “Ne İstersen Öyle Olsun”, “Sen ve Ben”, “Doğduğum Günlere” gibi şarkılarını içerdi. Son olarak seyircinin karşısına Pentagram çıktı. “Powerstage”, “Double Trouble”, “Brain on the Wall”, “Rotten Dogs” ve “Dimensions of Death” gibi bilindik ve yeni şarkılarını seslendiren grup da Kramp gibi bir buçuk saat süreyle sahnede kaldı. Barbaros Devecioğlu’nun hazırladığı Rock Garajı sayfalarında, Blue Jean dergisinin, perde arkasını “çeşitli sebepler” diyerek geçiştirdiği Spinners’ın sahneye çıkmaması ile ilgili olarak “Punk haysiyeti” başlıklı bir paragraf dikkati çekmekte (“Tempo dergisi sayfaları” başlıklı ektedir). Rock Garajı’nda yer alan bu paragrafın ardından gözler posterde “organizatör” unvanını taşıyan Güven Erkin Erkal’a dönüyor ancak Barbaros Devecioğlu festival organizasyonuyla ilgili başka bir aksaklıktan bahsetmiyor, dinleyicilerin Bodrum Kalesi’nden mutlu bir şekilde ayrıldığını belirtiyordu. Keza Laneth dergisinin Ağustos 1991 sayısındaki Krosun Siyah Tokmağı sayfasında, son iki sayıda Çağlan Tekil tarafından yoğun bir şekilde yapılan menajer ve organizatör eleştirileri üzerine okların üzerine çevrildiği Güven Erkin Erkal “piyasadaki tek organizatör olmadığı” ipucuyla aklanıyordu. Dolayısıyla Spinners’ın sorun yaşadığı organizatör, organizasyona ayrıca dahil olan bir isim olmalı.

1993-05-22 Nekropsi
22 Mayıs 1993

Laneth 2 Yaşında

Ayın 22’sinde Laneth dergisinin ikinci yaşı kutlandı, bunun için İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda Kronik, Cultus ve Necropsy grupları ve bir sürpriz grup açıklandı. Konser, “Lanethli Konserler” dizisinin aksine çok kısa bir süre içerisinde organize edilmiş olmalı ki Laneth Mayıs 1993 sayısında “Notes from the Underground” adlı haber sayfası hariç hiçbir sayfada konsere dair bir duyuru bulunmuyordu.

1993-07-04-Kronik-(4)
4 Temmuz 1993

Kronik konseri

Bütün yaz boyunca kayıtlarımıza geçen tek yerli konser Kronik’in nihayet “Endless War” albümünü kutlayabildiği 4 Temmuz tarihli konserdi. Sıraselviler’de bulunan “M.A.S.H. in” adlı mekanda gerçekleşen konserde Kronik, Sting konseriyle aynı gün sahne alsa da farklı türlerin çakışması sebebiyle çok seyirci kaybına uğramamış olmalı. Ancak Rock Kazanı’nın yirmi altıncı sayısındaki izlenimlere göre seyirci sayısı az sayılırdı. Teknik aksaklıklar sonucu yaklaşık bir saat geç başlayan konserde albümden “Death’s Scythe” ve “Lie” şarkılarıyla Kronik performansına başladı. Kendi şarkılarına ek olarak Annihilator, Helloween ve Headbangers’tan şarkılar da yorumlandı. Kronik, “Lie” şarkısını ikinci kere çalarak seyirciye veda etti.

Bu sıra bitti. Tekrar sıralayalım: Baştan sona Sondan başa