Ayhan Ergönül

Şubat 1989

Lords ve Pentagram konseri

Konser ilk olarak solo bir formatta düzenlenmişti ancak biletlerin satışı için yeterli ivme yakalanamadı. Aptülkadir Elçioğlu’nun çizdiği konser afişlerinin altına, konsere az bir zaman kala Pentagram da eklendi. O zamana dek tek tük satan biletler bu sayede kısa sürede tükendi. Ortaköy Kültür Merkezi’nde gerçekleşen konseri yaklaşık altı yüz kişi seyretti. Pentagram dinleyicileri konserde grubun adını yazdıkları dev bir bez afiş açtı. Grup ses düzeninin azizliğine uğrasa da günün kurtarıcısı oldukları için üç şarkılık, normalin altında geçen performansları çok da göze batmamıştı. Lords ise klasik heavy metal tarzında oldukça beğeni topladı. Gelecekte Critical Mass adlı thrash metal grubunu oluşturacak iki öncül gruptan biri olan Lords’un bilinen elemanları Jan Peridar (gitar), Alparslan Turan (gitar) ve Ayhan Ergönül (davul) idi.

17 Nisan 1989

1. Çapa Rock Festivali

17 Nisan ile 1 Mayıs arasında İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencileri tarafından Çapa kampüsünde bir rock festivali düzenlendi. Etkinlik için dönemin metalci çizerleri Metin Demirhan ve Oytun İdil birer poster hazırladılar ancak bu posterler üzerinde grup, program ve mekan bilgileri bulunmamaktaydı. Festivalin bir başka posterine Boom Müzik dergisinin konser afişlerini derlediği bir sayfasında rastlamak mümkün oldu. Buna göre program şöyleydi: 17 Nisan’da Kwashi ve Hush, 18 Nisan’da Poseidon ve Akbaba, 20 Nisan’da Atmosfer ve Airmail, 24 Nisan’da Lords, 25 Nisan’da Monoton ve Inhibitörs, 27 Nisan’da Lotus. Her biri 16:30 saatinde başlayan konserler Çapa Tıp Fakültesi 14 Mart Amfisi’nde gerçekleşti.

1989-12-23 Pegasus
23 Aralık 1989

Lords ve Pegasus konseri

1989’un kapanış konseri 23 Aralık’ta kardeş gruplar olarak bilinen Lords ve Pegasus gruplarının performanslarıyla gerçekleşti. İki grup üyelerinin birlikte çekildikleri bir fotoğrafın bulunduğu konser afişinde başlık olarak “Hail to Hell Bye to Heaven” yazıyordu. İTÜ Maçka Maden Fakültesi G Amfisi konserin mekanıydı. Biletler Melodram, Pentagram Metal Shop, Eylül Plakçılık, Eloy Cafe, Lay Lay Lom ve Beyoğlu’nda bulunan Remix dükkanlarından satıldı. O konserde çalan isimlerin bir kısmı, yani Ayhan Ergönül, Burak Özcü, Jan Peridar ve Savaş Demirkaya, ertesi yıl içerisinde Critical Mass grubunu kuracaktı.

1990-10-06 Metalium
6 Ekim 1990

Metalium, Lords, Hazy Hill, Braindead konseri

Albüm sonrası ilk Metalium konseri 6 Ekim’de İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda organize edildi. Braindead, Lords ve Hazy Hill gruplarının da sahne aldığı konserde ses tesisatı geç gelmiş, beklerken geçen sürede konseri organize eden Metalium ekibi ve arkadaşları sahnenin arka bahçesinde kola tenekesiyle futbol oynamışlardı. Konserin afişlerinde ayrıca ertesi yıl bazı konserlerde logosunu göreceğimiz Rock Kulüp ile Şinasi Öztürk’ün imzaları da bulunuyordu. Şinasi Öztürk büyük ihtimalle afişteki grafikleri hazırlamıştı. Afişte Metalium’un o dönemki söylemlerinden biri olan “uyuşturucuya hayır” sloganı, şırınga kıran yumruk görselleriyle yerini aldı. Açıkhava Tiyatrosu sahnesine Metalium ve Lords büyük boy bez afişlerini astı. Bir diğer bez afişte ise Metalium’un kasetini henüz dağıtan Uzelli, başarılar dileklerini paylaşıyordu. Hazy Hill’in İstanbul seyircisine oldukça başarılı bir performansla kendini tanıttığı bu konserde grup sahneye Ufuk Önen (gitar ve vokal), Barış Tarımcıoğlu (gitar), Ekim Can Bayram (bas) ve Metin Atahan (davul) kadrosuyla çıktı. Onlar da bu sene “Murky Bedlam” adında beş şarkılık bir demo yayınlamışlardı. Öte yandan Braindead vokalisti Bartu Toptaş, seyirciler arasındaki Pentagram üyelerinin yakın takibi altındaydı. Cüssesinden beklenmeyecek hareketlilikte bir performans sergileyen Bartu Toptaş’ı izleyen Pentagram ekibi, mikrofona kendisini transfer etmek üzere hemfikir olarak konser mekanından ayrıldı.

16 Nisan 1991

Rock Party

Bilsak’ta gerçekleşen bu etkinliği yine Aptülkadir Elçioğlu sunarken, Güven Erkin Erkal DJ olarak “Radyo Perişan” başlığı ile konser aralarında seçtiği şarkıları paylaştı. Konserlerin öncesinde sahneye Serdar Öktem çıkıp Rock Kulüp hakkındaki soruları cevapladı. Sonra Kramp üç şarkı çalıp sahneden indi. Konser arasında Güven Erkin Erkal’ın repertuarı Hardal, Whisky, Mavi Sakal, Bulutsuzluk Özlemi, Asım Can Gündüz, Entalpi ve Devil gibi 80’li yılların yerli isimlerinden oluşuyordu. Sonraki gruplar sırasıyla Ten On Richter, Silent Scream ve Poseidon idi. Laneth sayfalarında anlatıldığı kadarıyla kayda değer olaylar Critical Mass sahneye çıkınca başladı. Seslendirdiği üç şarkıdan sonuncusu Blues Brothers filminden “Everybody Needs Somebody” oldu. Vokali bu şarkıda Savaş Demirkaya, Levent Atılgan ve Kaan Peridar üçlüsü paylaştı. Bu arada boş kalan bas gitarı Lords grubundan Alparslan devraldı. Critical Mass ile oldukça eğlenen ve son grubu izlediklerini düşünen seyircileri Aptülkadir Elçioğlu anonsuyla durdurdu, sürpriz bir grubun daha olduğunu açıkladı. Sahneye Metafor’u çağırdı. Seyircisiyle en son 28 Nisan 1990’da İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda buluşan Metafor büyük bir kadro değişiminden geçmişti. Bir yıl öncesinden sadece Kemal Kut ve Örgün Uğurlu kalmıştı. Grup beş kişi olmuştu. Bu şekilde Taksim Meydanı’nda çekildikleri bir fotoğraftan, bas gitara Babür Örtegen’in katıldığını söylemek mümkün. Davula daha sonra Death Project grubuyla ünlenecek olan Serhat Adalı, vokale ise Serdar Atabey geçmişti. Bilsak’ta Metafor “Planet of Death”, “Burning Fire” ve “Metafor” adlı şarkılarını seslendirdi. Bütün grupların sahnede sadece iki ya da üç şarkı çaldığı bu etkinliğin neden iki gün olarak duyurulduğu, iki güne daha başka nelerin sığdırıldığı merak konusu.

1991-06-08 Metalium (1)
8 Haziran 1991

Swazafix, Hazy Hill, Metalium, Darkphase, Crimagate konseri

Darkphase grubu Ankara’dan birtakım yurtdışı bağlantılar içerisindeydi. Hazy Hill’den Ufuk Önen’in halihazırda mektuplaştığı Hollandalı Asphyx grubunu Ankara’ya konser için getirmek düşüncesindeki Darkphase kah mektup ile, kah kısa telefon görüşmeleriyle iletişimi sürdürdü. Uçak biletleri ayarlandı, Hollandalı kafilenin Darkphase davulcusu Tolga Ergin’in evinde kalması planlandı. Sıra afiş için gruptan logoyu istemeye gelince Ankaralılar küçük bir sürprizle karşılaştı. Zarftan çıkan logo Asphyx’e ait değildi, Swazafix diye bir grubun logosuydu. Tam görüşmelerin sürdüğü dönemde Ankara ile kontak halinde olan Theo Loomans Asphyx’ten ayrılmış, Swazafix adında bir death metal grubu kurmuştu. Her şey ayarlandığı için organizasyon iptal olmadı, şaşkınlığın ardından hazırlıklar devam etti. Laneth dergisinin dizgisini yapan Polat Bayraktarlar kes-yapıştır tekniğiyle fotokopi bir poster hazırladı. Posterin üzerinde Swazafix’ten başka Darkphase, Hazy Hill ve Crimegate grupları yer alırken, İstanbul’dan da Metalium konuk oluyordu. Tarih 8 ve 9 Haziran 1991, yer Graffiti Bar idi. Biletler ise Ezgi, Frekans ve Shades adlı dükkanlarda satılıyordu. İki gün süren etkinlikte Crimegate dışında tüm gruplar hem Cumartesi hem Pazar günü sahneye çıktı.

1991-07-20 Pentagram Bodrum
,
20 Temmuz 1991

Blue Jean Top Rock III

20 Temmuz 1991’de gerçekleşen festivalin ilanında Cry, Gür Akad Band, Kramp, Spinners ve Pentagram grupları duyurulurken, sunucunun Tuncay Batıbeki ve organizatörün Güven Erkin Erkal olduğu açıklandı. Ancak pratikte sahneye çıkan ekip biraz farklıydı. Gür Akad Band’in yerine Critical Mass grubu kafileye eklendi ve sahneye ilk çıkan grup oldu. Yaklaşık bir saatlik performanslarında enstrümanların başında Jan Peridar (gitar), Kaan Peridar (gitar), Savaş Birgören (bas), Ayhan Ergönül (davul) ve Savaş Demirkaya (vokal) bulunmaktaydı. Critical Mass seyirciden en çok katılımı Blues Brothers ile ünlenen “Everybody Needs Somebody” şarkısında aldı. Sonrasında sıra Cry adlı gruba aitti. Askerlik öncesi son konserlerine çıkan ekip seyircilere hard rock tarzındaki müziğiyle seslendi. Murat Över (vokal), Can Güney (gitar), Enes Konca (gitar), Merih Cihan (davul) ve Değer’den (bas) oluşan kadrosuyla sahneye çıkan grup 1989 yılında kurulmuştu. Cry grubunun ardından sahneyi Kramp devraldı. Yine ikinci gitarda Özer Sarısakal ile beraber dört kişi sahne alan grubun performansı bir buçuk saat sürdü ve “Ne İstersen Öyle Olsun”, “Sen ve Ben”, “Doğduğum Günlere” gibi şarkılarını içerdi. Son olarak seyircinin karşısına Pentagram çıktı. “Powerstage”, “Double Trouble”, “Brain on the Wall”, “Rotten Dogs” ve “Dimensions of Death” gibi bilindik ve yeni şarkılarını seslendiren grup da Kramp gibi bir buçuk saat süreyle sahnede kaldı. Barbaros Devecioğlu’nun hazırladığı Rock Garajı sayfalarında, Blue Jean dergisinin, perde arkasını “çeşitli sebepler” diyerek geçiştirdiği Spinners’ın sahneye çıkmaması ile ilgili olarak “Punk haysiyeti” başlıklı bir paragraf dikkati çekmekte (“Tempo dergisi sayfaları” başlıklı ektedir). Rock Garajı’nda yer alan bu paragrafın ardından gözler posterde “organizatör” unvanını taşıyan Güven Erkin Erkal’a dönüyor ancak Barbaros Devecioğlu festival organizasyonuyla ilgili başka bir aksaklıktan bahsetmiyor, dinleyicilerin Bodrum Kalesi’nden mutlu bir şekilde ayrıldığını belirtiyordu. Keza Laneth dergisinin Ağustos 1991 sayısındaki Krosun Siyah Tokmağı sayfasında, son iki sayıda Çağlan Tekil tarafından yoğun bir şekilde yapılan menajer ve organizatör eleştirileri üzerine okların üzerine çevrildiği Güven Erkin Erkal “piyasadaki tek organizatör olmadığı” ipucuyla aklanıyordu. Dolayısıyla Spinners’ın sorun yaşadığı organizatör, organizasyona ayrıca dahil olan bir isim olmalı.

22 Eylül 1991

Lanethli Konserler I

Genç İstanbul Müzik Şenliği’nin sürdüğü günlerde Laneth ekibi de ilk sayıda sözü verilen konseri organize etmekle meşguldü. Günü 22 Eylül olarak belirlenen etkinlik için dönemin gözde tarzı olan thrash metalin en gözde grupları arasında yer alan Pentagram, Metalium ve Hazy Hill ayarlandı. İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda yer ayırtıldı. Posterler ve biletler basıldı. Konser Ağustos ayında Laneth sayfalarından bilmece olarak, sonraki ay ise derginin ortasında bir poster olarak duyuruldu. Biletler 15 Eylül’e kadar yirmi bin, sonrasında ise yirmi beş bin lira olacak şekilde satışa çıktı. Yaklaşık bin kadar kişi biletleri satın aldı ve 22 Eylül günü İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’na doğru yola çıktı. O dönem “Harbiye Açıkhava Tiyatrosu” olarak anılmaya başlayan mekanın çevresi siyah tişörtlülerle doldu. Seyirciler nihayet yerlerini aldığında, posterde duyurulan sunuculardan Metin Demirhan, “Ketche” Hakan Kırvavaç ile birlikte sahneye çıktı. Konserin bir başka sunucusu Aptülkadir Elçioğlu ise ortalıkta yoktu, Metin Demirhan sözü aldı:

“Biz hazırız gruplar hazır, siz hazırsanız konser başlayacak. Hepimiz hazırız ama herifin biri gelmedi. Aptülika’yı bekliyoruz, Aptülika yok ortada! Nerede bu herif bilmiyorum! Ama biz yine de bu konseri sunuyoruz. Haydi, hep birlikte… Laneth!”

Metin Demirhan’ın çığlıkları, Hakan Kırvavaç’ın brutal tonda “Laneth” naralarına banttan Vivaldi notaları eklendi, o sırada sahneye büyükçe bir çuval geldi. Gizemli çuval açılırken fonda Orhan Gencebay’dan “Kır Gönlünün Zincirini” çalmaya başladı, çuvalın içinden Aptülkadir Elçioğlu takım elbiseyle, dans ederek çıktı. Sahnedekilerin ve seyircilerin şaşkın bakışları henüz soğumamışken müzik bir anda Megadeth’in Sex Pistols’dan icra ettiği “Anarchy in the UK” şarkısına döndü ve ortalık karıştı. Sahnede yapılan pogo esnasında Aptülkadir Elçioğlu üzerindeki kıyafetleri çıkarıp seyirciye fırlattı, altından klasik metalci kıyafetleri çıktı. Özüne dönen Aptülkadir Elçioğlu, müzik sona erince Metin Demirhan ile birlikte mikrofonu devraldı, kısa bir açılış konuşması yapıp Metalium’u takdim etti.

,
14 Aralık 1991

Metalium ve DarkPhase konseri

Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Rock Kulübü tarafından organize edilen konserin ilanında Metalium’un yanında Hazy Hill duyurulmuştu ancak davulcu Metin Atahan parmağından bir sakatlık yaşadığı için, konsere Ankara’dan katılacak olan grup Hazy Hill yerine Dark Phase olarak değişti. Metalium ekibi de Laneth’ten Kerim Tunçay ve Polat Bayraktarlar eşliğinde trene atlayıp yirmi dört saatte Adana’ya ulaştı.

1992-07-24-Sabah-Rock-Festivali
,
24 Temmuz 1992

Sabah Rock Festivali

Sabah gazetesinin organize ettiği bu etkinlikte Metalium’un sahne alması ilginçti çünkü grup üç yıl önce aynı gazetenin “Heavy Metalciler’in şeytanla randevusu!” başlığıyla yaptığı haberin öznelerinden biriydi. 24 Temmuz’daki Ataköy Marina konserinden sonraki gün Sabah gazetesinde yayınlanan habere göre bu etkinlik toplam otuz beş grubun katıldığı bir yarışmaydı. Ancak organizasyon “herkese sahne imkanı veremediği için” eleme yapıp on adet grubu sahneye çıkardı. Böylece Metalium haricinde diğer dokuz grup arasında Rustrain, Dimensions, Export, Orbits, Devil, Okyanus, Nuhun Gemisi, Markiz ve Exit bulundu.

1993-03-13 Hürriyet Ankara (Hazy Hill, Metalium, Dark Phase, Deathroom)
13 Mart 1993

Lanethli Konserler II

Lanethli Konserler II bu defa Ankara’daki Talip Sineması’nda düzenlendi ve önceki Lanethli Konserler’den Hazy Hill ile Metalium’a ek olarak Deathroom ve Darkphase ayarlandı. İlk olarak Darkphase, sonra Metalium, ardından Hazy Hill ve en son Deathroom sahneye çıktı ancak bu konsere çıkan kavgalar ve polis gerilimi damgasını vurdu. İstanbul’dan gelen seyirci grubu ile yerli seyircilerin bir kısmı arasında kavga cereyan etti ve polis de müdahale etmek istedi. Organizasyon olayların durulacağı konusunda söz verince polis müdahaleden vazgeçti ancak olaylar beklenenin aksine dinmedi. Tam tersine yerli seyirci grubu, İstanbulluların saldırısı üzerine fazladan adam toplayıp meydan kavgasına başladı. Öte yandan komiser, organizasyondan Çağlan Tekil’i bir odaya aldı ve hakaretler yağdırarak polislerin oruçlu olduğunu, konserin saat beşte biteceğini söyledi. Konser izni sekize kadardı. Postere göre kapı açılışı saat ikideydi ve Darkphase üçte çıkacaktı. Bu durumda konserin yetişmesi mümkün değildi. Nitekim Metalium’un performansı esnasında sahne önünde çıkan kavga bahane edilerek konser iptal edildi. Ancak Critical Mass vokalisti Savaş Demirkaya sahneye çıkıp öyle bir konuşma yaptı ki, hem seyirci coştu hem de polis iptal kararından vazgeçti. Böylece Metalium kaldığı yerden devam etti. Hazy Hill, Çağlan Tekil’in anlatısına göre sönük bir performans sergiledi ve normalden daha uzun çaldı . Son saatlere doğru seyircinin yarısı salonu terk etse de Çağlan Tekil’e göre en etkili performans ise Deathroom’a aitti. Pungent Stench’ten “Extreme Deformity” şarkısı ile başlayan Deathroom esnasında günün sahne dalışı ve pogo rekoru kırıldı. Haşat olan on bir koltuk ve inen kulis camları haricinde, bir sinema konseri için fena sayılmayacak bir hasarla organizasyon tamamlandı. Lanethli Konserler II’de olaylar konser sonrası da devam etti. Nicky’s isimli barda oturan İstanbullu seyirci grubundan on kişi, mekanın ihbarı sonucu polis tarafından gözaltına alınmıştı. Bunu duyan Laneth ekibi karakola gidip gençlerin salıverilmesini talep etti, gençler yaklaşık bir buçuk saat sonra salındı.

Bu sıra bitti. Tekrar sıralayalım: Baştan sona Sondan başa