Cem Tan
Konser
4 Kasım 1988
Speed Metal Attack I
Türkiye’de Ağır Müziğin Geçmişi için ilk milat Egzotik Band’in 30 Mayıs 1981 tarihindeki konseriydi. İkinci milat ise “Moda konseri” olarak da bilinen Speed Metal Attack I. İki milat da kendi metalci kitlesini görünür hale getirdi. Moda konseriyle birlikte ortaya çıkan “ikinci nesil” metalciler, birincilere göre daha sert müzikler seviyordu ve kılık kıyafetlerini daha şok edici bir imaj ile süslüyorlardı. Müzisyenler ve dinleyiciler arasındaki geçişlilik birinci nesile göre çok daha fazlaydı. Moda konserinde dolayısıyla seyirciler arasında geleceğin müzisyenleri, çizerleri, organizatörleri, fanzincileri bulunmaktaydı, sadece henüz kimse bunun farkında değildi. Sahneye önce Pentagram, sonra Metafor, en son da Metalium çıktı. Konseri içeride 800 küsur kişi izledi, bir o kadar da dışarıda insan kalmıştı. İçerideki keşmekeşte sinemanın koltukları kırıldı, organizasyonu üstlenen Pentagram o zamanın parasıyla 3 milyon TL zarar etti.
Konser
25 Şubat 1989
Metalium ve Metafor konseri
Konser Metalium’un organizasyonuyla gerçekleşecekti. O dönem grubun orijinal gitarcısı Ali Kerim Ugan ABD’den geri dönmüş ve gruba tekrar katılmıştı. Metalium böylece dört kişi olmuştu. Bu noktada konserin organizasyonuyla ilgili Çağlan Tekil ve Ali Kerim Ugan’ın anlattıkları çelişiyor. Mesela Çağlan Tekil’in anlatısında konser organizasyonunun başında Sadi Çöğür var ve birçok karar onun Metalium’a gövde gösterisi yaptırma hırsı doğrultusunda alınıyor. Ali Kerim Ugan’ın anılarında ise organizasyon ve finansman ağırlıklı olarak kendisi tarafından yürütülmüştü, Sadi Çöğür pek suya sabuna dokunmamıştı. Bir başka çelişki de seyirci sayısı konusunda. Bin kişilik salon Çağlan Tekil’e göre üç yüz, dört yüz civarında kişi tarafından ziyaret edilmişti. Ali Kerim Ugan’ın hatırladığı rakam ise yedi yüz civarı. Metalium sekiz yüz seyirciye ulaşamadığı için konserden zarar etmiş, salona olan borçlar ise Mazhar Şiringöz’ün gitarını rehin bırakmak suretiyle zaman içinde kapatılmış.
Yine Çağlan Tekil’in anlatısına göre konser için en büyük motivasyon, Moda Sineması’nı Metalium seyircisinin, diğer bir deyişle Sadi Çöğür’ün müşterilerinin doldurduğunu kanıtlamaktı. Ali Kerim Ugan ABD’de öğrendiklerini bu konserin organizasyonunda tatbik etme fırsatı bulmuştu. Metalium’a bir ön grup gerektiğini önerdi. Bu grup Pentagram olamazdı, iki sebep vardı bunun için: Birincisi, Pentagram ön grup olmak için fazla büyük bir isimdi. İkincisi, gelen seyircinin Pentagram için mi Metalium için mi geldiğini anlamak güçtü. Pentagram olmadan salon doldurmak istiyorlardı. Bu yüzden teklifi Moda Sineması’nda bir sürü aksaklıkla mücadele etmekten çalmaya pek odaklanamayan Metafor’a götürdüler. Otuz dakika çalmaları üzerine anlaştılar.
Sahneye ilk olarak Metafor çıktı. Göz alıcı bir ışık şovuyla ve sis efektleriyle seyirciyi selamlayan gruba ilerleyen dakikalarda Mustafa İbadoğlu eşlik etti, grupla beraber Slayer’ın “Live Undead” adlı şarkısını söyledi. Metafor’un performansı teknik imkanların da desteğiyle çok beğenildi, bir hırsla çalmışlardı. Sıra Metalium’a geldi. Seyirciler arasında Kadıköy’den tanıdık simalar görünmüyordu, seyirci profili daha çok Bakırköy, Aksaray, Taksim ve Beyazıt semtlerini temsil ediyordu. Grup teknik ekibin gazabına uğradı. Metafor’da çok iyi çalışan ışıkçı Metalium’da kolunu kaldırmıyordu. Metalium’un performansı da Çağlan Tekil’in anlatısına göre sönük geçti. Moraller bozuktu. Konseri organize eden taraf olmalarına rağmen teknik imkanlardan mahrum kalmışlar, yeterli bilet satamadıkları için zarar etmişlerdi. Ertesi gün Sadi Çöğür’ün dükkanında konserle ilgili tartışılırken salonun dolmama nedeni ortaya çıktı: Kadıköy Anadolu Lisesi’nde yatılı okuyan yaklaşık üç yüz elli metalci vardı. Yatılı oldukları için İstanbul’u pek bilmiyorlardı, hiç Boğaz’ın öbür tarafına geçmemişlerdi. Dolayısıyla Beyoğlu’ndaki Fitaş Sineması’na teşrif etmek ile Kadıköy’deki Moda Sineması’na uğramak aynı şey değildi.
Ali Kerim Ugan’ın ziyareti kısa sürdü, grupla çıktığı tek konserin ardından ABD’ye geri döndü. Sadi Çöğür gitar mevkiine geçti, bas gitar için gruba Babür Örtegen katıldı. Vokali ise Mazhar Şiringöz, Sadi Çöğür’den devraldı. Metalium yine dört kişi devam etti.
Metalium, Pegasus, Destroyer konseri
Çağlan Tekil’in Metalium için yaptığı bir ayarlama Fenerbahçe Burnu’nda gerçekleşen yaz konserlerine grubu eklemek oldu. Her gece ücretsiz gerçekleşen halk konserlerine pop müzik yapan isimler çıkıyor, konser sonrası belediye yetkililerinden şilt alıyorlardı. Şilti dağıtan adamla iletişime geçip ertesi gün belediye binasında randevu alan Çağlan Tekil, 16 Ağustos akşamını ayırtmayı başarmıştı. Gruplara para verilmeyecekti ama amaç da grupların reklamını yapmaktı zaten. Kontenjana ilk olarak Metalium eklendi. Başka gruplar bulmak için Çağlan Tekil Tünel civarındaki stüdyolarda provalar seyretti, thrash metal yapan Pegasus ve heavy metal grubu Destroyer’ı keşfetti. Afiş için o sıralar Hıbır dergisine geçen Aptülkadir Elçioğlu’nu düşünmüştü ama yanına gittiğinde parmaklar Bülent Üstün’ü işaret etti. Afişi böylece Bülent Üstün çizmiş oldu.
16 Ağustos akşamı Fenerbahçe Burnu büyük bir metalci kalabalığıyla doldu. Destroyer’ın kadrosu bilinmemekle beraber, Pegasus adına sahneye Savaş Demirkaya (vokal), Burak Özcü (gitar), Kaan Peridar (gitar), Hakan Güven (davul) ve Gündüz Hakan Savaşer (bas) çıkmış olmalı. Pegasus 1987 yılının başlarında kurulmuş bir gruptu ve 16 Ağustos öncesinde 23 Mayıs 1989’da Gülhane Rock Günleri dahilinde sahne almışlardı. Metalium da Babür Örtegen, Sadi Çöğür, Cem Tan ve Mazhar Şiringöz’den oluşan kadrosuyla sahnedeydi. İki gün sonra Sabah gazetesi bu konseri ön sayfaya “Heavy Metalciler’in şeytanla randevusu!” başlığıyla taşıdı. Fotoğraflar arasında Athena grubundan Gökhan Özoğuz da en önde kafa sallarken görüntülendi.