Ümit Yılbar

1988-11-04 Mustafa İbadoğlu
4 Kasım 1988

Speed Metal Attack I

Türkiye’de Ağır Müziğin Geçmişi için ilk milat Egzotik Band’in 30 Mayıs 1981 tarihindeki konseriydi. İkinci milat ise “Moda konseri” olarak da bilinen Speed Metal Attack I. İki milat da kendi metalci kitlesini görünür hale getirdi. Moda konseriyle birlikte ortaya çıkan “ikinci nesil” metalciler, birincilere göre daha sert müzikler seviyordu ve kılık kıyafetlerini daha şok edici bir imaj ile süslüyorlardı. Müzisyenler ve dinleyiciler arasındaki geçişlilik birinci nesile göre çok daha fazlaydı. Moda konserinde dolayısıyla seyirciler arasında geleceğin müzisyenleri, çizerleri, organizatörleri, fanzincileri bulunmaktaydı, sadece henüz kimse bunun farkında değildi. Sahneye önce Pentagram, sonra Metafor, en son da Metalium çıktı. Konseri içeride 800 küsur kişi izledi, bir o kadar da dışarıda insan kalmıştı. İçerideki keşmekeşte sinemanın koltukları kırıldı, organizasyonu üstlenen Pentagram o zamanın parasıyla 3 milyon TL zarar etti.

Şubat 1989

Lords ve Pentagram konseri

Konser ilk olarak solo bir formatta düzenlenmişti ancak biletlerin satışı için yeterli ivme yakalanamadı. Aptülkadir Elçioğlu’nun çizdiği konser afişlerinin altına, konsere az bir zaman kala Pentagram da eklendi. O zamana dek tek tük satan biletler bu sayede kısa sürede tükendi. Ortaköy Kültür Merkezi’nde gerçekleşen konseri yaklaşık altı yüz kişi seyretti. Pentagram dinleyicileri konserde grubun adını yazdıkları dev bir bez afiş açtı. Grup ses düzeninin azizliğine uğrasa da günün kurtarıcısı oldukları için üç şarkılık, normalin altında geçen performansları çok da göze batmamıştı. Lords ise klasik heavy metal tarzında oldukça beğeni topladı. Gelecekte Critical Mass adlı thrash metal grubunu oluşturacak iki öncül gruptan biri olan Lords’un bilinen elemanları Jan Peridar (gitar), Alparslan Turan (gitar) ve Ayhan Ergönül (davul) idi.

1989-04-23 Pentagram, Kronik (1)
23 Nisan 1989

Kronik ve Pentagram konseri

23 Nisan için Kronik bir konser ayarlamak istiyordu. Önce Ortaköy Kültür Merkezi ile görüşüldü ancak grubun müziği ve kitlesi mekan için sert bulunduğundan ötürü bir başka seçenek değerlendirildi. Bu seçenek İstanbul Açıkhava Tiyatrosu idi. Hedef büyüyünce bilet satış kaygısı oluşmaya başladı, afişler basılmadan az bir süre önce Pentagram da güne eklendi. Hatta Pentagram ismi bilette ve afişte yukarıya yazıldı. Maliyeti karşılamak için Levent Atılgan’ın annesinin bilezikleri bozduruldu. Ancak konser sonuçta zarar mı etti, başa baş mı gitti, bu konuda Çağlan Tekil’in farklı beyanları var. Laneth dergisinin Eylül 1992’de çıkan on yedi numaralı sayısında yer alan Kronik hikayesine göre bilet satışı masrafları ucu ucuna çıkarmış, bilezikler kurtulmuştu. Non Serviam dergisinin Ocak 1998’de çıkan ilk sayısında ise konserin zarar ettiği yazıyor.

Saat 15:30’da başlayan konserin sahnesinde bir gün önceki etkinlikten kalan çiçekler yerde kalmış, kimse de onları toplamamıştı. Böylece gruplar yerdeki çiçek demetlerinin arasında şarkılarını çaldılar. Kronik ve Pentagram’ı izleyenler arasında çizer tayfası yerini almıştı: Oytun İdil, Cengiz Üstün, Aptülkadir Elçioğlu, Metin Demirhan, Bülent Benli, Oktay Gencer ve Kemal Aratan. Konseri izlemeye ayrıca Cem Karaca da gelmişti.

Bu sıra bitti. Tekrar sıralayalım: Baştan sona Sondan başa