Savaş Demirkaya

1989-08-16 Metalium
,
16 Ağustos 1989

Metalium, Pegasus, Destroyer konseri

Çağlan Tekil’in Metalium için yaptığı bir ayarlama Fenerbahçe Burnu’nda gerçekleşen yaz konserlerine grubu eklemek oldu. Her gece ücretsiz gerçekleşen halk konserlerine pop müzik yapan isimler çıkıyor, konser sonrası belediye yetkililerinden şilt alıyorlardı. Şilti dağıtan adamla iletişime geçip ertesi gün belediye binasında randevu alan Çağlan Tekil, 16 Ağustos akşamını ayırtmayı başarmıştı. Gruplara para verilmeyecekti ama amaç da grupların reklamını yapmaktı zaten. Kontenjana ilk olarak Metalium eklendi. Başka gruplar bulmak için Çağlan Tekil Tünel civarındaki stüdyolarda provalar seyretti, thrash metal yapan Pegasus ve heavy metal grubu Destroyer’ı keşfetti. Afiş için o sıralar Hıbır dergisine geçen Aptülkadir Elçioğlu’nu düşünmüştü ama yanına gittiğinde parmaklar Bülent Üstün’ü işaret etti. Afişi böylece Bülent Üstün çizmiş oldu.

16 Ağustos akşamı Fenerbahçe Burnu büyük bir metalci kalabalığıyla doldu. Destroyer’ın kadrosu bilinmemekle beraber, Pegasus adına sahneye Savaş Demirkaya (vokal), Burak Özcü (gitar), Kaan Peridar (gitar), Hakan Güven (davul) ve Gündüz Hakan Savaşer (bas) çıkmış olmalı. Pegasus 1987 yılının başlarında kurulmuş bir gruptu ve 16 Ağustos öncesinde 23 Mayıs 1989’da Gülhane Rock Günleri dahilinde sahne almışlardı. Metalium da Babür Örtegen, Sadi Çöğür, Cem Tan ve Mazhar Şiringöz’den oluşan kadrosuyla sahnedeydi. İki gün sonra Sabah gazetesi bu konseri ön sayfaya “Heavy Metalciler’in şeytanla randevusu!” başlığıyla taşıdı. Fotoğraflar arasında Athena grubundan Gökhan Özoğuz da en önde kafa sallarken görüntülendi.

1989-12-23 Pegasus
23 Aralık 1989

Lords ve Pegasus konseri

1989’un kapanış konseri 23 Aralık’ta kardeş gruplar olarak bilinen Lords ve Pegasus gruplarının performanslarıyla gerçekleşti. İki grup üyelerinin birlikte çekildikleri bir fotoğrafın bulunduğu konser afişinde başlık olarak “Hail to Hell Bye to Heaven” yazıyordu. İTÜ Maçka Maden Fakültesi G Amfisi konserin mekanıydı. Biletler Melodram, Pentagram Metal Shop, Eylül Plakçılık, Eloy Cafe, Lay Lay Lom ve Beyoğlu’nda bulunan Remix dükkanlarından satıldı. O konserde çalan isimlerin bir kısmı, yani Ayhan Ergönül, Burak Özcü, Jan Peridar ve Savaş Demirkaya, ertesi yıl içerisinde Critical Mass grubunu kuracaktı.

1990-03-17 Pegasus (Fuar Mehtap Gazinosu, Live in Hell başlığı ile, Hole in the Wall, Metafor, Twilight, Vertical End)
17 Mart 1990

Live in Hell

“Live in Hell” başlığıyla İstanbul’dan Hole in the Wall, Metafor, Pegasus grupları, ev sahibi Twilight ve Vertical End gruplarına katılarak 17 Mart’ta bir konser verdiler. Afişte konser mekanı olarak Fuar Mehtap Bahçesi yazmaktaydı ancak hem günün fotoğrafları, hem de günün tanığı Nezih Boyacıoğlu’nun anlatısı konserin Fuar Açıkhava Tiyatrosu’nda gerçekleştiğini öneriyor. Bütün biletleri tükenen bu konser için bilet satışları İzmir’in Stüdyo Ümit, Stüdyo Murat, Stüdyo Hakan ve Stüdyo Tempo adlı dükkanlarında yapıldı. Polis konser alanına içkiyle girmeyi yasakladığı için organizasyon çalışanları kapıda bütün içkileri toplamak durumunda kaldı. Yine de içeriye bir şişe sokmayı başaran sarhoş bir izleyici Hole in the Wall sahnedeyken kırık şişe ile Bülent Benli’nin üzerine yürüdü, ancak kısa sürede mekandan uzaklaştırıldı.

16 Nisan 1991

Rock Party

Bilsak’ta gerçekleşen bu etkinliği yine Aptülkadir Elçioğlu sunarken, Güven Erkin Erkal DJ olarak “Radyo Perişan” başlığı ile konser aralarında seçtiği şarkıları paylaştı. Konserlerin öncesinde sahneye Serdar Öktem çıkıp Rock Kulüp hakkındaki soruları cevapladı. Sonra Kramp üç şarkı çalıp sahneden indi. Konser arasında Güven Erkin Erkal’ın repertuarı Hardal, Whisky, Mavi Sakal, Bulutsuzluk Özlemi, Asım Can Gündüz, Entalpi ve Devil gibi 80’li yılların yerli isimlerinden oluşuyordu. Sonraki gruplar sırasıyla Ten On Richter, Silent Scream ve Poseidon idi. Laneth sayfalarında anlatıldığı kadarıyla kayda değer olaylar Critical Mass sahneye çıkınca başladı. Seslendirdiği üç şarkıdan sonuncusu Blues Brothers filminden “Everybody Needs Somebody” oldu. Vokali bu şarkıda Savaş Demirkaya, Levent Atılgan ve Kaan Peridar üçlüsü paylaştı. Bu arada boş kalan bas gitarı Lords grubundan Alparslan devraldı. Critical Mass ile oldukça eğlenen ve son grubu izlediklerini düşünen seyircileri Aptülkadir Elçioğlu anonsuyla durdurdu, sürpriz bir grubun daha olduğunu açıkladı. Sahneye Metafor’u çağırdı. Seyircisiyle en son 28 Nisan 1990’da İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda buluşan Metafor büyük bir kadro değişiminden geçmişti. Bir yıl öncesinden sadece Kemal Kut ve Örgün Uğurlu kalmıştı. Grup beş kişi olmuştu. Bu şekilde Taksim Meydanı’nda çekildikleri bir fotoğraftan, bas gitara Babür Örtegen’in katıldığını söylemek mümkün. Davula daha sonra Death Project grubuyla ünlenecek olan Serhat Adalı, vokale ise Serdar Atabey geçmişti. Bilsak’ta Metafor “Planet of Death”, “Burning Fire” ve “Metafor” adlı şarkılarını seslendirdi. Bütün grupların sahnede sadece iki ya da üç şarkı çaldığı bu etkinliğin neden iki gün olarak duyurulduğu, iki güne daha başka nelerin sığdırıldığı merak konusu.

1991-07-20 Pentagram Bodrum
,
20 Temmuz 1991

Blue Jean Top Rock III

20 Temmuz 1991’de gerçekleşen festivalin ilanında Cry, Gür Akad Band, Kramp, Spinners ve Pentagram grupları duyurulurken, sunucunun Tuncay Batıbeki ve organizatörün Güven Erkin Erkal olduğu açıklandı. Ancak pratikte sahneye çıkan ekip biraz farklıydı. Gür Akad Band’in yerine Critical Mass grubu kafileye eklendi ve sahneye ilk çıkan grup oldu. Yaklaşık bir saatlik performanslarında enstrümanların başında Jan Peridar (gitar), Kaan Peridar (gitar), Savaş Birgören (bas), Ayhan Ergönül (davul) ve Savaş Demirkaya (vokal) bulunmaktaydı. Critical Mass seyirciden en çok katılımı Blues Brothers ile ünlenen “Everybody Needs Somebody” şarkısında aldı. Sonrasında sıra Cry adlı gruba aitti. Askerlik öncesi son konserlerine çıkan ekip seyircilere hard rock tarzındaki müziğiyle seslendi. Murat Över (vokal), Can Güney (gitar), Enes Konca (gitar), Merih Cihan (davul) ve Değer’den (bas) oluşan kadrosuyla sahneye çıkan grup 1989 yılında kurulmuştu. Cry grubunun ardından sahneyi Kramp devraldı. Yine ikinci gitarda Özer Sarısakal ile beraber dört kişi sahne alan grubun performansı bir buçuk saat sürdü ve “Ne İstersen Öyle Olsun”, “Sen ve Ben”, “Doğduğum Günlere” gibi şarkılarını içerdi. Son olarak seyircinin karşısına Pentagram çıktı. “Powerstage”, “Double Trouble”, “Brain on the Wall”, “Rotten Dogs” ve “Dimensions of Death” gibi bilindik ve yeni şarkılarını seslendiren grup da Kramp gibi bir buçuk saat süreyle sahnede kaldı. Barbaros Devecioğlu’nun hazırladığı Rock Garajı sayfalarında, Blue Jean dergisinin, perde arkasını “çeşitli sebepler” diyerek geçiştirdiği Spinners’ın sahneye çıkmaması ile ilgili olarak “Punk haysiyeti” başlıklı bir paragraf dikkati çekmekte (“Tempo dergisi sayfaları” başlıklı ektedir). Rock Garajı’nda yer alan bu paragrafın ardından gözler posterde “organizatör” unvanını taşıyan Güven Erkin Erkal’a dönüyor ancak Barbaros Devecioğlu festival organizasyonuyla ilgili başka bir aksaklıktan bahsetmiyor, dinleyicilerin Bodrum Kalesi’nden mutlu bir şekilde ayrıldığını belirtiyordu. Keza Laneth dergisinin Ağustos 1991 sayısındaki Krosun Siyah Tokmağı sayfasında, son iki sayıda Çağlan Tekil tarafından yoğun bir şekilde yapılan menajer ve organizatör eleştirileri üzerine okların üzerine çevrildiği Güven Erkin Erkal “piyasadaki tek organizatör olmadığı” ipucuyla aklanıyordu. Dolayısıyla Spinners’ın sorun yaşadığı organizatör, organizasyona ayrıca dahil olan bir isim olmalı.

Bu sıra bitti. Tekrar sıralayalım: Baştan sona Sondan başa