Jan Peridar

Şubat 1989

Lords ve Pentagram konseri

Konser ilk olarak solo bir formatta düzenlenmişti ancak biletlerin satışı için yeterli ivme yakalanamadı. Aptülkadir Elçioğlu’nun çizdiği konser afişlerinin altına, konsere az bir zaman kala Pentagram da eklendi. O zamana dek tek tük satan biletler bu sayede kısa sürede tükendi. Ortaköy Kültür Merkezi’nde gerçekleşen konseri yaklaşık altı yüz kişi seyretti. Pentagram dinleyicileri konserde grubun adını yazdıkları dev bir bez afiş açtı. Grup ses düzeninin azizliğine uğrasa da günün kurtarıcısı oldukları için üç şarkılık, normalin altında geçen performansları çok da göze batmamıştı. Lords ise klasik heavy metal tarzında oldukça beğeni topladı. Gelecekte Critical Mass adlı thrash metal grubunu oluşturacak iki öncül gruptan biri olan Lords’un bilinen elemanları Jan Peridar (gitar), Alparslan Turan (gitar) ve Ayhan Ergönül (davul) idi.

17 Nisan 1989

1. Çapa Rock Festivali

17 Nisan ile 1 Mayıs arasında İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencileri tarafından Çapa kampüsünde bir rock festivali düzenlendi. Etkinlik için dönemin metalci çizerleri Metin Demirhan ve Oytun İdil birer poster hazırladılar ancak bu posterler üzerinde grup, program ve mekan bilgileri bulunmamaktaydı. Festivalin bir başka posterine Boom Müzik dergisinin konser afişlerini derlediği bir sayfasında rastlamak mümkün oldu. Buna göre program şöyleydi: 17 Nisan’da Kwashi ve Hush, 18 Nisan’da Poseidon ve Akbaba, 20 Nisan’da Atmosfer ve Airmail, 24 Nisan’da Lords, 25 Nisan’da Monoton ve Inhibitörs, 27 Nisan’da Lotus. Her biri 16:30 saatinde başlayan konserler Çapa Tıp Fakültesi 14 Mart Amfisi’nde gerçekleşti.

1989-12-23 Pegasus
23 Aralık 1989

Lords ve Pegasus konseri

1989’un kapanış konseri 23 Aralık’ta kardeş gruplar olarak bilinen Lords ve Pegasus gruplarının performanslarıyla gerçekleşti. İki grup üyelerinin birlikte çekildikleri bir fotoğrafın bulunduğu konser afişinde başlık olarak “Hail to Hell Bye to Heaven” yazıyordu. İTÜ Maçka Maden Fakültesi G Amfisi konserin mekanıydı. Biletler Melodram, Pentagram Metal Shop, Eylül Plakçılık, Eloy Cafe, Lay Lay Lom ve Beyoğlu’nda bulunan Remix dükkanlarından satıldı. O konserde çalan isimlerin bir kısmı, yani Ayhan Ergönül, Burak Özcü, Jan Peridar ve Savaş Demirkaya, ertesi yıl içerisinde Critical Mass grubunu kuracaktı.

1990-10-06 Metalium
6 Ekim 1990

Metalium, Lords, Hazy Hill, Braindead konseri

Albüm sonrası ilk Metalium konseri 6 Ekim’de İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda organize edildi. Braindead, Lords ve Hazy Hill gruplarının da sahne aldığı konserde ses tesisatı geç gelmiş, beklerken geçen sürede konseri organize eden Metalium ekibi ve arkadaşları sahnenin arka bahçesinde kola tenekesiyle futbol oynamışlardı. Konserin afişlerinde ayrıca ertesi yıl bazı konserlerde logosunu göreceğimiz Rock Kulüp ile Şinasi Öztürk’ün imzaları da bulunuyordu. Şinasi Öztürk büyük ihtimalle afişteki grafikleri hazırlamıştı. Afişte Metalium’un o dönemki söylemlerinden biri olan “uyuşturucuya hayır” sloganı, şırınga kıran yumruk görselleriyle yerini aldı. Açıkhava Tiyatrosu sahnesine Metalium ve Lords büyük boy bez afişlerini astı. Bir diğer bez afişte ise Metalium’un kasetini henüz dağıtan Uzelli, başarılar dileklerini paylaşıyordu. Hazy Hill’in İstanbul seyircisine oldukça başarılı bir performansla kendini tanıttığı bu konserde grup sahneye Ufuk Önen (gitar ve vokal), Barış Tarımcıoğlu (gitar), Ekim Can Bayram (bas) ve Metin Atahan (davul) kadrosuyla çıktı. Onlar da bu sene “Murky Bedlam” adında beş şarkılık bir demo yayınlamışlardı. Öte yandan Braindead vokalisti Bartu Toptaş, seyirciler arasındaki Pentagram üyelerinin yakın takibi altındaydı. Cüssesinden beklenmeyecek hareketlilikte bir performans sergileyen Bartu Toptaş’ı izleyen Pentagram ekibi, mikrofona kendisini transfer etmek üzere hemfikir olarak konser mekanından ayrıldı.

1990-11-25 Pentagram konser öncesi, cenk-aptul-bartu-jan peridar
25 Kasım 1990

Pentagram ve Critical Mass konseri

Pentagram üç büyük şehir dışında konserler vermek üzere önce 24 Kasım’da Denizli’ye gitti. Orada bir düğün salonunda konser veren grup, ertesi gün yanlarında Critical Mass grubu ve Aptülkadir Elçioğlu ile birlikte Antalya’ya geçti. Konser mekanı Kültür Sineması’na gelindiğinde ses sisteminin kurulu olmadığı ortaya çıktı. Organizatör, Pentagram’ın kendi ses sistemini getireceğini düşünerek, konser için bir sistem ayarlamamıştı. Dolayısıyla bu konser iptal oldu. O gün Antalya Karaalioğlu Parkı’nda çekilen bir fotoğrafta Cenk Ünnü, Aptülkadir Elçioğlu, Bartu Toptaş, Jan Peridar ve Levent Atılgan bir arada görülüyor. 6 Ekim’deki Braindead konseri sonrası Pentagram’a katılan Bartu Toptaş’ın Pentagram mikrofonuyla ilk konseri dolayısıyla ve muhtemelen Denizli’de olmuştu. Öte yandan Critical Mass, Pegasus ve Lords gruplarının bazı üyelerinden oluşuyordu: Levent Atılgan’a (bas) ek olarak Lords grubundan Jan Peridar (gitar) ve Ayhan Ergönül (davul), Pegasus grubundan ise Kaan Peridar (gitar) ve Savaş Demirkaya (vokal).

16 Nisan 1991

Rock Party

Bilsak’ta gerçekleşen bu etkinliği yine Aptülkadir Elçioğlu sunarken, Güven Erkin Erkal DJ olarak “Radyo Perişan” başlığı ile konser aralarında seçtiği şarkıları paylaştı. Konserlerin öncesinde sahneye Serdar Öktem çıkıp Rock Kulüp hakkındaki soruları cevapladı. Sonra Kramp üç şarkı çalıp sahneden indi. Konser arasında Güven Erkin Erkal’ın repertuarı Hardal, Whisky, Mavi Sakal, Bulutsuzluk Özlemi, Asım Can Gündüz, Entalpi ve Devil gibi 80’li yılların yerli isimlerinden oluşuyordu. Sonraki gruplar sırasıyla Ten On Richter, Silent Scream ve Poseidon idi. Laneth sayfalarında anlatıldığı kadarıyla kayda değer olaylar Critical Mass sahneye çıkınca başladı. Seslendirdiği üç şarkıdan sonuncusu Blues Brothers filminden “Everybody Needs Somebody” oldu. Vokali bu şarkıda Savaş Demirkaya, Levent Atılgan ve Kaan Peridar üçlüsü paylaştı. Bu arada boş kalan bas gitarı Lords grubundan Alparslan devraldı. Critical Mass ile oldukça eğlenen ve son grubu izlediklerini düşünen seyircileri Aptülkadir Elçioğlu anonsuyla durdurdu, sürpriz bir grubun daha olduğunu açıkladı. Sahneye Metafor’u çağırdı. Seyircisiyle en son 28 Nisan 1990’da İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda buluşan Metafor büyük bir kadro değişiminden geçmişti. Bir yıl öncesinden sadece Kemal Kut ve Örgün Uğurlu kalmıştı. Grup beş kişi olmuştu. Bu şekilde Taksim Meydanı’nda çekildikleri bir fotoğraftan, bas gitara Babür Örtegen’in katıldığını söylemek mümkün. Davula daha sonra Death Project grubuyla ünlenecek olan Serhat Adalı, vokale ise Serdar Atabey geçmişti. Bilsak’ta Metafor “Planet of Death”, “Burning Fire” ve “Metafor” adlı şarkılarını seslendirdi. Bütün grupların sahnede sadece iki ya da üç şarkı çaldığı bu etkinliğin neden iki gün olarak duyurulduğu, iki güne daha başka nelerin sığdırıldığı merak konusu.

1991-07-20 Pentagram Bodrum
,
20 Temmuz 1991

Blue Jean Top Rock III

20 Temmuz 1991’de gerçekleşen festivalin ilanında Cry, Gür Akad Band, Kramp, Spinners ve Pentagram grupları duyurulurken, sunucunun Tuncay Batıbeki ve organizatörün Güven Erkin Erkal olduğu açıklandı. Ancak pratikte sahneye çıkan ekip biraz farklıydı. Gür Akad Band’in yerine Critical Mass grubu kafileye eklendi ve sahneye ilk çıkan grup oldu. Yaklaşık bir saatlik performanslarında enstrümanların başında Jan Peridar (gitar), Kaan Peridar (gitar), Savaş Birgören (bas), Ayhan Ergönül (davul) ve Savaş Demirkaya (vokal) bulunmaktaydı. Critical Mass seyirciden en çok katılımı Blues Brothers ile ünlenen “Everybody Needs Somebody” şarkısında aldı. Sonrasında sıra Cry adlı gruba aitti. Askerlik öncesi son konserlerine çıkan ekip seyircilere hard rock tarzındaki müziğiyle seslendi. Murat Över (vokal), Can Güney (gitar), Enes Konca (gitar), Merih Cihan (davul) ve Değer’den (bas) oluşan kadrosuyla sahneye çıkan grup 1989 yılında kurulmuştu. Cry grubunun ardından sahneyi Kramp devraldı. Yine ikinci gitarda Özer Sarısakal ile beraber dört kişi sahne alan grubun performansı bir buçuk saat sürdü ve “Ne İstersen Öyle Olsun”, “Sen ve Ben”, “Doğduğum Günlere” gibi şarkılarını içerdi. Son olarak seyircinin karşısına Pentagram çıktı. “Powerstage”, “Double Trouble”, “Brain on the Wall”, “Rotten Dogs” ve “Dimensions of Death” gibi bilindik ve yeni şarkılarını seslendiren grup da Kramp gibi bir buçuk saat süreyle sahnede kaldı. Barbaros Devecioğlu’nun hazırladığı Rock Garajı sayfalarında, Blue Jean dergisinin, perde arkasını “çeşitli sebepler” diyerek geçiştirdiği Spinners’ın sahneye çıkmaması ile ilgili olarak “Punk haysiyeti” başlıklı bir paragraf dikkati çekmekte (“Tempo dergisi sayfaları” başlıklı ektedir). Rock Garajı’nda yer alan bu paragrafın ardından gözler posterde “organizatör” unvanını taşıyan Güven Erkin Erkal’a dönüyor ancak Barbaros Devecioğlu festival organizasyonuyla ilgili başka bir aksaklıktan bahsetmiyor, dinleyicilerin Bodrum Kalesi’nden mutlu bir şekilde ayrıldığını belirtiyordu. Keza Laneth dergisinin Ağustos 1991 sayısındaki Krosun Siyah Tokmağı sayfasında, son iki sayıda Çağlan Tekil tarafından yoğun bir şekilde yapılan menajer ve organizatör eleştirileri üzerine okların üzerine çevrildiği Güven Erkin Erkal “piyasadaki tek organizatör olmadığı” ipucuyla aklanıyordu. Dolayısıyla Spinners’ın sorun yaşadığı organizatör, organizasyona ayrıca dahil olan bir isim olmalı.

Bu sıra bitti. Tekrar sıralayalım: Baştan sona Sondan başa