90’ların ortalarına kadar metal gruplarının başlıca konser mekanlarından biri oldu. Adı “İstanbul Açıkhava Tiyatrosu”, “Harbiye Açıkhava Tiyatrosu”, “Cemil Topuzlu Açıkhava Tiyatrosu” şeklinde zaman içinde değişmiştir. Metalciler içinse adı “İstanbul Açıkhava Tiyatrosu” olarak kalacaktır muhtemelen.
Öte yandan diğer şehirlerdeki açıkhava tiyatrolarından etkinlikler de bu sıralamada görülebilir.
Omega Konseri
O yılın İstanbul Festivali kapsamında gelen grup Türkiye’deki ilk yabancı rock konserlerinden birini verdi. Aslında bu konser uzun süre bilinen ilk yabancı rock konseri olarak anlatıldı, ancak 60’lar ve 70’lerden Earth & Fire, Embryo ve The Four Pennies gibi grupların performansları bu unvanın Omega’dan alınmasına sebep oldu. Yine de şöyle demek mümkün: 1980 sonrasında rock dinleyen neslin izlediği ilk yabancı konserdi Omega’nın İstanbul konseri.
Kobra konserleri
Almanya’da yaşayan Türk rock grubu Kobra 10-11-12 Haziran 1983 tarihlerinde üç adet konser vermişti. Gruba Berlin’den Sandwich adında bir grup da eşlik etti. Onyedi dergisindeki röportajda Fevzi Bineytioğlu grubun tarzını “orient rock” olarak tanımlıyordu. Almanya’da haftalık dergilerden Stem, grubun tarzı hakkında şöyle bir detay vermiş: “Bu yepyeni müzik türü, geleneksel Türk ritm ve armonilerini Batı’nın sert rock müziğiyle birleştirmeyi çok iyi başarmış”. Grubun imkanlarının Türkiye’deki gruplardan daha iyi olduğunu söylemek mümkün, Fevzi Bineytioğlu grubun ses sisteminin Türkiye’de bir eşi daha olmayan nitelikte olduğunu belirtiyordu. Ayrıca on Avrupa şehrini kapsayan bir turne yapmışlar. Bir albümleri yayınlanmış. Avusturya ve İsviçre de dahil olmak üzere sekiz defa televizyona çıkmışlar. Bu denli yoğun aktiviteyi gerçekleştirmek Türkiye’deki yeni dalganın içerisindeki gruplar için henüz hayal düzeyindeydi demek abes olmayacaktır.
Açıkhava Rock Festivali Basın Toplantısı
13 Mayıs 1984’te yapılan Açıkhava Rock Festivali’nden 1 hafta önce aynı mekanda basın toplantısı yapıldı. Etkinliği düzenleyenlerin arasında Asım Can Gündüz, festivalin sunucusu ise Baykal Kent olunca toplantının öne çıkan özelliği yeme-içme menüsü oldu. Basın toplantısı raporunu festivalin ardından “Şarabı içtiler, Açık Hava’yı çöplüğe çevirdiler!” başlığıyla yayınlayan Hey dergisinin ilgili sayfasında yer alan bilgilere göre Sabahattin Taşdöğen ile Asım Can Gündüz arasında bir sürtüşme ve dargınlık olduğu, ancak aradaki buzların bu basın toplantısında eridiği anlaşılıyordu. Fakat Sabahattin Taşdöğen bu sefer Çetin Cengiz Dans Grubu ile bir tartışma içerisine girdi. Bu tartışmayla soğuyan hava Asım Can Gündüz ile Baykal Kent’in esprileri ve yeme içme yarışı ile tekrar ısındı. Asım Can Gündüz iki buçuk şişe şarap ile günün içme rekorunu elde ederken, yeme şampiyonu on altı içli köfte, yirmi çiğ köfte ve on tane lahmacunu Hey dergisinin deyimiyle “bir çırpıda hiç eden” Baykal Kent oldu. Bu arada Hey dergisinin bu sayfadaki spot yazısında geçen “Başta Asım Can Gündüz olmak üzere kız rock müzikseverler bile o gün şarap şişelerini ellerinden düşürmediler” cümlesi dönemin basınındaki didaktik ve ayrımcı eğilime örnek vermek açısından dikkate değer.
İlgili olaylar:
Bursa 1. Rock Festivali
Akbaba’dan Haydar Tacettin’in verdiği bilgiye göre bu festival gerçekleşmedi.
Oradaydılar:
Akbaba Buse Detay Kolon Labirent Mavi Sakal Meridian 8763 Aydın İnce Aykut Sabak Can Orkan Özülkü Cevdet Tosyalı Dilek Öz Emin Ersoy Gökhan Elçin İlkay Türkozan İlker Arkış Kaan Altan Mehmet Vural Mete Aygüven Murat Tümer Murat Yılmazyıldırım Mustafa Yılgör Ozan Akça Özlem Dinçarslan Serhat Çiftdal Tamer Turna Tibet Ağırtan Turgut DenizciGençlik Günleri
Organizasyonun kime ait olduğunu bilmediğimiz bu festivalde sahneye 6 grup çıktı. Fotoğraflarda Akbaba dışında diğer grupları tanımlayabilmiş değiliz.
Blue Jean Top Rock
Festivalin ilanı ve afişinde Akbaba, Cast, Devil, Dizel, Kramp, Mavi Sakal, Meridyen ve Mirage grupları duyuruldu. 12:40’ta kapıları açılan, her grubun otuz dakika çaldığı festivalde ilk önce Mavi Sakal, Dizel, Mirage ve Akbaba sahneye çıktı. Dizel’de yakın zamanda ismini Reflex grubuyla duyuracak olan Murat Net konuk olarak sahnedeydi. Sırada afişte adı geçen Cast grubunun yerine sahneye içerisinde Kudret Kurtcebe ve Yavuz Çetin’in bulunduğu Grup Mu vardı. Sandalyede oturarak çalan, davulcusu olmayan dört kişilik grup, seyircilere country tarzında bir dinleti sundu. Ardından sırasıyla Kramp, Meridyen ve Devil sahne alarak festivali tamamladı. Kramp sahneye çıktığında bir süre sessiz kaldı. Ardından Doğan Sakin, bu etkinlikte grupların para almadıklarını ancak seyircilerin bilet satın alarak girdiğini söyleyip organizasyon ekibinden dışarıda bilet alamayan insanlar için kapıların açılmasını talep etti ve kapılar açıldı.
Oradaydılar:
Akbaba Devil Dizel Grup Mu Kramp Mavi Sakal Meridyen Mirage Adem Sağıroğlu Aykut Sabak Can Orkan Özülkü Cevdet Tosyalı Doğan Sakin Emin Ersoy Ercan Birol Gazanfer Vatansever Gürdal Şahin Gürkan Kurtkaya Haydar Tacettin İdris Tübcil Kaan Altan Kudret Kurtcebe Levent Yücel Murat Net Murat Tümer Mustafa Kos Nejat Tekdal Nezih Onur Nizam Taşdöğen Ozan Akça Sabahattin Taşdöğen Şahin Toros Serhat Çiftdal Tamer Turna Tanju Eren Teoman Yakupoğlu Tibet Ağırtan Tuncer Taşdöğen Yavuz ÇetinGençlik Günleri (1988)
Geçen seneki Gençlik Günleri’nin devamı olabilir. Bu etkinliğe ait elimizde sadece Kronik’in bir fotoğrafı var, katılımla ilgili başka bir bilgi ya da belge yok ne yazık ki.
İlgili olaylar:
Blue Jean Top Rock II
Önceki yıl ilki gerçekleşen Blue Jean Top Rock festivalinin ikincisi yine İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda Akbaba, Klips, Mirage, Mavi Sakal, Pi ve Sadaks gruplarının katılımıyla organize edildi.
İlgili olaylar:
Oradaydılar:
Akbaba Klips Mavi Sakal Mirage Pi Sadaks Ahmet Çokberk Aykut Sabak Can Orkan Özülkü Emin Ersoy Ender Akay Gür Akad Gürkan Kurtkaya Hakan Sözen Hakkı Doğusoy Halit Sözen Haydar Tacettin Kaan Altan Mümtaz Solmaz Murat Tümer Orhan Erişir Serhat Çiftdal Sunay Özgür Tamer Turna Tanju Eren Teoman Yakupoğlu Tibet Ağırtan Yücel AltınbaşYıldız Üniversitesi 2. Müzik Yarışması
Yarışma dahilinde Akbaba da sahne alan isimler arasındaydı. Yarışmanın geri kalanına ait bir bilgi ya da belgemiz yok.
Grinder, Pentagram, Akbaba konseri
Türkiye’ye ilk defa bir yabancı metal grubu konser vermek üzere geliyordu. Alman thrash metal grubu Grinder, Moda’da bulunan KISS Müzik Evi’nin organizasyonuyla İstanbul Açıkhava Tiyatrosu sahnesine getirildi. Grup 1984 yılında kurulmuştu ve henüz iki albümü vardı. O konserin tanıkları Grinder’ın matah bir grup olmadığını, günün diğer grupları Pentagram ve Akbaba’nın çok daha iyi performans sergilediğini çeşitli mecralarda dile getirmektedir. Grinder “Türkiye’de konser veren ilk yabancı metal grubu” unvanı dışında hafızalarda iyi bir yer edinemedi.
12 Mayıs Pentagram’ın muhtemelen kaset sonrası verdiği ilk konseriydi, dolayısıyla uzun süredir beklediği kasete kavuşmanın sevincindeki seyircilerin ilgisi daha çok Pentagram üzerindeydi. Grup repertuarına o gün sadece kasetten şarkıları almıştı, listede “Mephistopheles”, “Rotten Dogs”, “Pentagram”, bas solo, “Metal Not Dead”, gitar solo ve “Powerstage” vardı. Murat Net sarı zebra desenli gitarıyla dikkatleri üzerine çekiyordu. Konser videoya alındı, ancak henüz bu satırlar yazılırken görüntüler su yüzüne çıkmadı.
Sahnede hem Grinder’ın, hem de Pentagram’ın brandası gerilmişti. Böyle bir durumda spotlar pek Akbaba’nın üzerinde değildi. Ancak onlarda da bir değişiklik dikkati çekiyordu. 80’lerde Akbaba sahnesini neşeli hale getiren başlıca unsur olan vokalist Can Orkan Özülkü gruptan ayrılmıştı, yerine Emre Özgen geçmişti. Bu yine de Akbaba’nın Emre Özgen ile çıktığı ilk konser değildi, önceki haftalardan birinde İstanbul Belediyesi’nin düzenlediği “Beyoğlu Şenleniyor” adlı kültür etkinlikleri kapsamında Exon grubuyla birlikte İstiklal Caddesinde bir sokak konseri vermişlerdi.
Bandaj konseri
19 Mayıs’ta grubun o güne dek en büyük prodüksiyonu Bursa Açıkhava Tiyatrosu’nda gerçekleşti. Bandaj logolu posterler ve tişörtler basıldı. Grup hippi ve glam arası bir tarzda kostümlerle sahneye çıktı. Grubun besteleri enstrümantaldi ve bir vokalist yoktu. Yine de fotoğraflardan görüldüğü kadarıyla Şebnem Ferah da bazı şarkılarda sahneye çıkıp mikrofon ile Bandaj’a eşlik etmişti. Planlar arasında konseri kaydetmek de vardı. Ancak ortada bir seyirci problemi vardı: Yeteri kadar bilet satılmamıştı ve bu konser grup için zarar yazdı. Kaydın masrafları karşılanamadı. 19 Mayıs performansı Bandaj’ın son konseri ve görkemli vedası olarak tarihe geçti.
Protector, Pentagram, Hole in the Wall konseri
Birkaç haftadır Türkiye’deki heavy metal dinleyicilerini bir heyecan dalgası kaplıyordu, Almanya’nın kalburüstü thrash metal gruplarından Holy Moses konsere gelecekti. 2 Mayıs 1992 tarihi iple çekildi. Günü geldiğinde İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda heyecan doruktaydı. Sahneye önce Hole in the Wall çıktı. Grubun kurucusu ve vokalisti Bülent Benli’nin yanında Metafor’dan Örgün Uğurlu (gitar) vardı ve bu ikilinin yanı sıra Deathroom üçlüsü Hakan Nurcanlı (gitar), Serdar Sözen (bas) ve Murat Çolbıyık (davul) o Cumartesi Hole in the Wall kadrosunu oluşturuyordu. Vokalin duyulmasına mani olan teknik sıkıntılar sebebiyle soundcheck tadında bir performans ile “The Fart”, “Hiroshima” ve “Parent Killer” gibi şarkılar çalındı. Ses düzeni sıradaki grup olan Pentagram’ı da olumsuz etkilemişti. Yaklaşık iki ay önce İsveç’e yerleşen Bartu Toptaş’ın yerine grubun mikrofonuna katılan Ogün Sanlısoy, Pentagram saflarında ilk defa seyirci karşısına çıkıyordu. Kendisinin performansı oldukça beğenilirken, grupta teknik aksaklıklar devam etti. Örneğin Demir Demirkan’ın gitar teli koptu, “Secret Missile” ve “Trail Blazer” şarkılarını bozuk akort ile çalmak zorunda kaldılar. Pentagram sahneden indikten sonra ilginç bir şey oldu. Günün üçüncü ve son ismi olarak Holy Moses yerine Protector adında bir başka Alman thrash metal grubu sahneye çıkmıştı. Seyirciyi idare edecek kadar iyi ve oturaklı bir performans sergiledikleri için konser esnasında bir protestoyla karşılaşmayan Protector günü kurtarsa da, konser sonrası özellikle heavy metal basınında tartışmalar gündeme geldi.
Pentagram, Blues Sister, Disgrace ve Volvox konseri
Eylül ayı Açıkhava Tiyatrosu’nda bir konserle başladı. “Host Organizasyon” adına Tarık Bilgin adlı bir girişimci tarafından organize edilen konser için haftalar öncesinden Alman power metal grubu Rage duyuruldu ancak seyirciler karşılarında bu grubu bulamadılar. Grubun gelmeyeceği daha önceden duyurulmuş olmalı ki, konsere ilgi beklenenden az olmuştu. 5 Eylül’deki konsere çıkan diğer gruplar sırasıyla Pentagram, Blues Sister, Disgrace ve Volvox idi. Pentagram’da bir kadro değişikliği söz konusuydu. Haziran ayının sonlarına doğru müzik eğitimi için ABD’ye yerleşen Demir Demirkan’ın yerine ilk önce Metafor ve Disgrace gruplarından Metin Türkcan açıklanmıştı ancak seyircinin karşısına grubun gitaristi olarak İhsan Şen çıktı. Konserin ortasında, Açıkhava Tiyatrosu’nun yakınlarında gerçekleşen bir röportaj sebebiyle yaklaşık yarım saatlik bir ara söz konusu oldu. İngiliz televizyonu Channel 4 adına dönemin cumhurbaşkanı Turgut Özal ile röportaj yapmak üzere ünlü rock müzisyeni Bob Geldof İstanbul’a gelmişti. Saat 14:00’te başlayan ve toplam üç saat süren röportaj öncesinde Turgut Özal’a İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’ndan metalik sesler ulaştı. Duyduğu müzikten rahatsız olan Turgut Özal konserin durdurulması talimatını verdi ve Pentagram mekana gelen polis ekipleri tarafından kulise gönderildi. Bir süre sonra Bob Geldof “güzel” müziğin kesildiğini fark edip sebebini sordu. Turgut Özal, ağırladığı konuğuna ayıp olmaması için bu kez tam tersi yönde bir talimat verdi. Böylece Pentagram sahneye geri döndü ve performansını tamamladı. Verilen ara konusunda seyircilere ise “teknik bir arıza” şeklinde bir açıklama yapıldı. Sahne de bu boşluk esnasında seyircilerin fırlattığı pet şişelerle dolmuştu. Sahne şişelerden arındırılmadan konserler devam etti.
Günün diğer konserleri Pentagram’da olduğu gibi iddiasız idi. Blues Sister adına Tevfik Elçioğlu (bas) ve Belgin Demirer (vokal) çiftinin yanı sıra Hakan (gitar) ve Umut (davul) isimli müzisyenler sahnedeydi. Ardından sahneye Metin Türkcan’ın thrash metal grubu Disgrace çıktı. 1990 yılında Taner Tanrıöver (gitar), Kronik’ten Levent Atılgan (bas ve vokal), Metafor’dan Ufuk Dinç (davul) ile birlikte kurulan Disgrace, Şubat 1991’de üç şarkılık bir demo çıkarmıştı. Bu konserde basta Levent Atılgan’ın yerine Sawdust grubundan Berk Evren vardı. Son olarak sahne alan Volvox’ta ise Duygu Karpuz olmadan tek gitarla idare etmek durumunda kalındı.