1992-09-13 Sodom (Kaan Bilge) (1)
13 Eylül 1992

Sodom ve Pungent Stench konseri

Holy Moses’ın çıkamadığı konserde pek bir olay çıkmamıştı ancak sadece konser sonrası yazılı ortamda tartışmalar yaşandı. Bu sefer 13 Eylül’de Sodom, Pungent Stench, Hole in the Wall ve Cultus’un açıklandığı konserde hem güvenlik personeliyle seyirciler arasında kavga çıktı, hem polis konseri yarıda kesti, hem de konser sonrası sokaklar metalci ve maganda çatışmalarına sahne oldu. Perde arkasında yine Aydın Tuna’nın Mask Entertainment adlı firması bulunuyordu, bu kez yanlarında o dönem yeni kurulan Hammer Müzik adlı müzik market ve prodüksiyon şirketi vardı. Hammer Müzik, Haluk Ataklı tarafından Kadıköy’de kuruldu. Günümüze dek varlığını sürdüren Hammer Müzik dükkanı, Akmar Pasajı’ndaki yerine taşınmadan önce işlerine iki sokak üstte, Moda Caddesi’nde bulunan Çakıroğlu İşhanı’nda başlamıştı. Konserden bir gün önce yapılan imza günü de buradaki dükkanda gerçekleşti.

Seyirciler içeriye alınmadan önce soundcheck yapıldı, sahneye bunun için sırasıyla Pungent Stench ve Sodom çıktı. Böylece Sodom üyelerinin en azından bu şekilde sahne fotoğrafları çekilmiş oldu. Davulcuları Chris Witchhunter, henüz Bostancı Gösteri Merkezi’nde gelmemişti. Bu da gün içerisinde gerilim artıracak ve konser sonrası tartışmalara katkıda bulunacak etkenlerden biriydi. Sesin hazır hale getirilmesinin ardından seyirciler içeriye alındı, sahneye ilk olarak organizatör Aydın Tuna çıktı. Sodom’un Türk düşmanı olduğuna dair iddialardan bahseden Aydın Tuna, doğal olarak Laneth’te çıkan yazılardan bahsetti. Seyirci “Laneth dışarı!” diye tezahürat ederken sahneye çağırılan Andy Brings ve Tom Angelripper’ın elinde Türkiye bayrağı bulunmaktaydı, seyirciye bayrak açarak açıklamalar yapıp fotoğraf makinelerine poz verdiler.

Sodom’un iddialara cevap veren seremonisinin arından konserler başladı. Sahneye ilk olarak İstanbullu thrash metal grubu Cultus çıktı. Kısa bir süre önce “Let’s Burn the Fumigation” adlı dokuz şarkılık demolarını çıkaran grubun sahnesinde Barış Naim (bas), Serkan Özkaya (davul), Cenk Açıkgöz (gitar) ve Burak Atalay (gitar ve vokal) bulunuyordu. Performansı genel olarak beğenilen grup, günün en çok sahnede kalan ismi olacaktı. Ardından sahne Hole in the Wall için hazırlandı. Kadro konusunda değişken bir karakter içerisinde olan grupta bu kez Bülent Benli’nin (vokal) yanında Metafor’dan Kemal Kut (gitar), Disgrace’den Taner Tanrıöver (bas) ve Death Project’ten Serhat Adalı (davul) çaldı. En az Cultus kadar coşkulu bir performans sergileyen Hole in the Wall’da Kemal Kut’un seyirciyle diyalogları ve Bülent Benli’nin bir ara seyirciler arasına karışarak şarkı söylemesi, konserde interaktif bir ortam yarattı.

Sırada Avusturyalı death metal grubu Pungent Stench vardı. Deathroom, Death Project gibi gruplar ve fanzinlerde ayrılan sayfalar sayesinde yeni yeni death metal ile tanışan Türkiye metalcileri Pungent Stench ile birlikte iyice dağıtma imkanı buldular. Sahneye çıkıp seyircilerin üzerine atlayanlar çoğunluktaydı. Güvenlik görevlileri bu duruma pek aşina değillerdi, sahneden atlayanlara engel olmaya çalıştılar, bunu yaparken güvenliği pek gözetmiyorlardı. Seyircilerin üzerine atlayan insanları ittirdiler, yanlış yerlere düşüp yaralanmalarına sebep oldular. Buna tepki olarak seyirci de güvenlik görevlilerini aşağıya çekmeye başladı ve iki taraf arasında kavga baş gösterdi. Aralarda seyircilerin üzerindeki ışıklar tamamen açıldı. Bu esnada Pungent Stench halen daha çalmaya devam ediyordu fakat bu böyle devam etmeyecekti. Sahneye Aydın Tuna çıktı ve Laneth dergisine göre “Size konser monser yok! Sodom da çıkmayacak!” dedi, Mega Metal’e göre ise “konserin daha fazla devam etmeyeceği” ve “salonun boşaltılması istendiği” açıklamasını yaptı. Bunun üzerine seyirci oturma eylemiyle durumu protesto etti ve organizasyona yönelik tepkili sloganlar attı. Ancak içeriye polis girdi ve oturan kalabalığa müdahale etti. Bu müdahale yine Laneth’e göre zor kullanarak gerçekleşmişken, Mega Metal’de “kibarca” salonun boşaltılmasının rica edildiği yazıyor. Yazar Fırat Yeşilleten, ironi yapmadığı konusunda parantez açıyor: “Allah için hakikaten böyle oluyor. Alay veya abartı değil yani”. İçeride coplar ne kadar konuştu, bunu sadece günün tanıkları biliyor.

Polis kordonu eşliğinde Bostancı Gösteri Merkezi’nden çıkan metalciler, bir kez daha magandalarla karşı karşıya geldi, sokaklar iki grup arasındaki kavgalara sahne oldu. Polis ise bu kavgalar esnasında çoktan dağılmıştı.

Yorum yap:

Sonraki 5 olay:

Bu arada kitabımızı okudunuz mu? Türkiye'de Ağır Müziğin Geçmişi kitabı
1993-01-09 Export (5)
9 Ocak 1993

Dead Army Boots, Export, Hazy Hill konseri

Lee ve Genç FM sponsorluğunda “1. Anadolu Üniversitesi Rock Şenliği” başlığıyla Yeni Sinema’da organize edilen konserde Export, önceki yaz Ataköy Marina’da Sabah gazetesi organizasyonunda yer aldıktan sonra ilk defa performans sergiledi. Sahneye Okay Gökçen (vokal), Tufan Yağmurdereli (gitar), Mehmet Kilimci (gitar), İsmail Kilimci (davul) ve Ercüment Çakıcı (bas) beşlisiyle çıkan Export, yer yer heavy metal sertliğinde çaldıkları hard rock parçalarıyla seyirciyi pogoya boğarken, sahneye çıkıp kalabalığın üzerine atlayan seyirciler de salondaki coşkuyu katladı. İlk konserine çıkan punk grubu Dead Army Boots ise agresif performansıyla yüksek tansiyonu havada tuttu. Tarkan Könü (vokal) ve Okan Könü (davul) kardeşlerin kurduğu grupta ayrıca Okan Yurdbulan (gitar), Aşkın (bas) ve Metin (vokal) bulunuyordu. Dead Kennedys grubundan “California Uber Alles” yorumuyla başlayan grup, Sex Pistols’dan “Anarchy in the UK” ile devam etti. Exploited’dan ise “Insanity” ve “I Believe in Anarchy” şarkıları icra edildi. Yabancı gruplardan çaldıkları şarkıları Tarkan Könü seslendirirken, Türkçe yazdıkları kendi şarkılarını Metin söylüyordu. İcra parça çalmak planlarında yoktu ancak süreleri son anda kırk beş dakikadan yirmi beş dakikaya indirilince önden bu şarkıları çalmaya karar verdiler. Yine de kendi şarkılarını seslendirme imkanı bulmuşlardı. Sahneye son olarak Hazy Hill bir kere daha üç kişi çıktı. Barış Tarımcıoğlu’nun gruptan ayrılışı artık kesinleşmişti.

1993-02-13 Necrosis, Disembowled, Asafated
13 Şubat 1993

Asafated, Disembowled, Necrosis konseri

Disembowled grindcore, Asafated death metal ve Necrosis hardcore punk tarzında müzikler yapıyordu. Anestezi fanzininin Mart 1993 tarihli üçüncü sayısında izlenimleri paylaşılan konsere Necrosis Kaan Karaöz (davul), Burç Öztüfekçi (gitar), Gülay Yeşilmen (bas) ve Emre Şahin (vokal) kadrosuyla çıktı. Disembowled grubunda Kerem Şahinboy (gitar ve vokal) ile Çağdaş Yazgan’ın (davul) yanında bas gitarda Serdar Asker sahnedeydi. Önceki yıl kurulan Asafated’ın ise bu konserde Tanju Can (vokal), Muzaffer Kuvvet (davul), Özcan Dağ (bas), Atilla Tutumlu (gitar) ve Deathroom’dan Hakan Nurcanlı (gitar) kadrosundan oluştuğu tahmin ediliyor. Üç grup da 1993’ün ilerleyen zamanlarında demo kasetler çıkardı. Necrosis “Chaotic Times” ve “Imbeciles of the Universe” adında iki adet, Disembowled “Emetic Power of the Mouldy Intestines” ve Asafated “Humanity Landscape” adıyla birer adet demo çıkardılar. Demolarda kadrolar biraz farklı görünüyor. Mesela Necrosis’de Emre Şahin gruptan ayrıldı Radical Noise grubunu kurdu. Emre Şahin’in ve bir diğer ayrılan isim Gülay Yeşilmen’in yerine Yavuz Çelik geldi, hem bas hem vokal görevlerini üstlendi. Disembowled’da Serdar Asker’in yerine Alper Uşar gelirken, Asafated’da Özcan Dağ gruptan ayrıldı, yerine birini almak yerine Tanju Can grupta bas çalmaya başladı.

1993-02-14 Apoplexy, Crisis, Helician, Immortal Death
14 Şubat 1993

Anti-uyuşturucu rock konseri

Yirmi bin liraya satılan konser bileti “Anti-Uyuşturucu Rock Konseri” başlığını taşıyordu. Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi’nde bulunan Farabi Salonu’nda sahneye Immortal Death, Apoplexy, Crisis, Helician ve Witchtrap grupları çıktı. Bu gruplardan Crisis 1990’da “The Beginning of Crisis”, 1993’te ise “Smoky Dream” demosunu yayınlamasıyla biliniyordu. Kadrosunu Özgür Lale (gitar), Hakan Köseoğlu (gitar), Özgür Demirtaş (vokal), Özgür Taştan (bas) ve Sertaç Durmaz’ın (davul) oluşturduğu grup ilk demolarında thrash metal yaparken, ikinci demoda death metale yönelmişti . Helician ise 1991’de kurulmuş bir power-thrash grubu olarak diğer isimlerin arasından sıyrılıyordu. Murat Yılmaz (gitar), Fırat Yılmaz (gitar), Volkan Gaziler (bas ve vokal) ile Ufuk Hisarlı’nın (davul) oluşturduğu grup kurulalı çok olmasına karşın Farabi Salonu’nda henüz ilk konserine çıkmıştı. Son sahne alan Witchtrap ise zaman içinde sansasyonel bir şekilde ünlenecek bir black metal grubuydu. Gitarcı Tarkan Gürol’un liderliğinde sürekli olarak eleman değiştiren grubun kadrosu Laneth’in Ağustos 1993 sayısında yayınlanan röportajda Arda Yalkın (gitar), Tolga Yalkın (bas), Tolga Polat (klavye), Saygın Ay (bas), Çağlayan (vokal), Atıl Mintaş (davul) şeklinde açıklanmıştı ancak altı ay öncesindeki konserde ne değişiklikler olduğu bilinmiyor.

1993-02-28 Pentagram (Aysın Önen)
20 Şubat 1993

Pentagram konserleri

Pentagram 5 Eylül 1992 Açıkhava Tiyatrosu konserinden sonra sahneye ilk defa iki hafta sonu boyunca süren “çok özel 4 konser” vesilesiyle çıktı. Tarlabaşı Bulvarı Dernek Sokak’ta yer alan ve eski bir manastırdan dönüştürülmüş İstanbul Sanat Merkezi’nde gerçekleşen 20-21-27-28 Şubat tarihli konserlerden üçüncüsü Free dergisinde, dördüncüsü ise Laneth dergisinde izlenim olarak aktarıldı. Free dergisinin izlenimi konsere dair pek bir bilgi sunmadığı için dördüncü gün üzerine daha fazla fikir sahibi olmak mümkündü. “Secret Missile” ile başlayan grupta Ogün Sanlısoy şarkıdaki ilk çığlığa dek sahneye çıkmadı, çıktığında ise göz makyajı dikkat çekti. O güne dek “glam metal” tarzına daha yakın görünen imajı sebebiyle eleştirilen Ogün Sanlısoy bu konserlerde grubun tarzına daha uygun, agresif bir tavır içerisinde şarkıları söyledi. “Vita Es Morte” ile devam eden konserde “Brain on the Wall”, “Over the Line”, “Rotten Dogs”, “Holidays in the Sun” ve “Powerstage” şarkıları arka arkaya çalındı. “Livin on Lies” şarkısında, yeni çıkan kasetlerinde olduğu gibi gitarda Gür Akad gruba eşlik etti. Sırada bir diğer konuklu performans vardı, “Fly Forever” şarkısı için sahneye Volvox’tan Şebnem Ferah geldi. Ogün Sanlısoy akustik gitar çalarken, Şebnem Ferah ile spot ışıkların altında düet yaptı. Şarkının sonlarına doğru grup da bu performansa katıldı ve etkileyici bir final yaşandı. Pentagram bu konserlerde doğal olarak “Trail Blazer” albümündeki şarkılara ağırlık vermişti. Kasetteki Sex Pistols parçası “Holidays in the Sun” yanı sıra “Anarchy in the UK”, Megadeth’ten “Symphony of Destruction” ve Metallica’dan “Enter Sandman” şarkıları da icra olarak çalındı. Büyük final ise “No One Wins the Fight” ile gerçekleşti. Ancak grup sahneden indikten sonra tezahüratlara karşılık verip geri çıktı ve “Secret Missile” şarkısını yeniden çaldı. Konserde Ogün Sanlısoy’un yanı sıra Cenk Ünnü’nün performansı öne çıkıyordu. Seyirciyle diyalog faslını Tarkan Gözübüyük ve Hakan Utangaç üstlenirken, grubun o dönemki solo gitarcısı İhsan Şen kenarda mütevazı bir performans sergiledi.

1993-02-27 Imortal (3)
27 Şubat 1993

Darknes, Imortal, Nickomedia, Solaris konseri

İzmit’te gerçekleşen konserin bileti oldukça esrarengizdi. Üzerinde “HELLO BITCH! WELLCOME TO HELL” yazan bilette konsere dair pek bir bilgi bulunmuyordu. Grup isimleri yoktu, şehir ismi yoktu, yıl yazmıyordu, organizasyon da isimlerini ergenlik idollerinden alan Ulrich ve Axl’a aitti. Konserin tanıklarından alınan bilgilere göre konsere çıkan gruplar Nickomedia, Imortal, Darknes ve Solaris idi. Saat 13:30’da “MEGA ROOM (E-5) Fuar içi” yazılı mekanda gerçekleşen konser, ileride Antisilence, Nitro ve Sülfür Ensemble gibi gruplarla ve düzenlediği konserlerle ismini duyuracak olan Erdem Çapar’ın sahne aldığı ilk etkinlikti. Deri ceketinin içine Napalm Death tişörtü giyen Erdem Çapar, Imortal grubunun mikrofonundaydı. Imortal ikisi icra olmak üzere toplamda üç şarkı çaldı: Motörhead’den “Orgasmatron” şarkısının Sepultura versiyonu, Sodom’dan “Remember the Fallen” ve kendi şarkıları “Present of God”. Konserin gizemli organizatörleri Ulrich (Görkem) ve Axl (Özgür) Solaris grubundandı.

Bu sıra bitti. Tekrar sıralayalım: Baştan sona Sondan başa