1992-06-21 Devil
20 Haziran 1992

Beyoğlu Sanat Günleri

Red, Silent Scream grubuyla beraber 20 Haziran’da Galatasaray Lisesi’nde sahne aldı. Konserlerin çoğu ise Mis Sokak’a kurulan sahnede gerçekleşiyordu. 20 Haziran günü burada konser vermek üzere Dikenli Tel, Leke ve Exit, ertesi güne ise Devil ve Asım Can Gündüz isimleri duyuruldu. Beyoğlu Sanat Günleri’nde tek etkinlik konserler değildi. Tiyatro, sergi, söyleşi gibi farklı etkinlikler de yürütüldü.

Yorum yap:

Sonraki 5 olay:

Bu arada kitabımızı okudunuz mu? Türkiye'de Ağır Müziğin Geçmişi kitabı
1992-06-21 Mind Vortex
21 Haziran 1992

Mind Vortex ve Volvox konseri

Yoğun yağmurun ve Öğrenci Yerleştirme Sınavı’nın da etkisiyle izleyici sayısı yüz elli civarında kalmıştı. Kırk dakika sahnede kalan Volvox bilindik şarkılarının yanı sıra Joe Satriani’den “Forgotten” şarkısını da yorumladı. Ardından sahneye çıkan Mind Vortex ise beş kişiden oluşuyordu: Ete Kurttekin (bas), Atıl Kurttekin (gitar), Hakan Özlücan (gitar), Ali Özyaman (vokal) ve Hazy Hill’in ilk davulcusu Gültekin İrengün. Son bir yıldır bu kadroyla çalışan grubun geçmişi ise Kasım 1988’e dek uzanıyordu.

1992-06-27 Dark Phase, Volvox
27 Haziran 1992

Open Air Rock Festival

27 Haziran’da Kültürpark içerisinde yer alan Çamlık Senar Açıkhava Tiyatrosu’nda sahne almak üzere Angel’s Skull, Volvox, Hazy Hill, Dark Phase, Reborn, Vertical End ve Witchtrap grupları açıklandı. Konser günü geldiğinde üç büyük şehrin temsilcileri Fuar alanında buluştu. Her şey güzel giderken Koray adında kısa boylu biri, arkadaşı Gürler ve Merih ile birlikte gelip Volvox üyelerine sataştı. Üçlü, Metallica’dan şarkı yorumlamamaları yönünde grubu tehdit etti, grubun üzerine yürüdü. Gerginlik, araya girenlerce geçici bir süre için yatıştırıldı ancak soundcheck esnasında da tacizlerine devam eden üçlü yüzünden Volvox sahneye çıkmak istemedi. Kulisteki yoğun ikna çalışmaları sonucu morali bozuk bir şekilde sahne alan Volvox, “Rock’n Fly” şarkısıyla konsere başladı. İkinci şarkının ortasında Şebnem Ferah’ın gitarının sesi kesildi, jaklar değiştirilip şarkıya yeniden başlandı. Ses tekrar gidince Şebnem Ferah bu şartlar altında konsere devam edemeyeceklerini açıkladı ve Volvox sahneden indi. Sırada Antalyalı Angel’s Skull grubu bulunuyordu. “Just Tear Down” adlı şarkılarıyla giriş yapan thrash metal ekibi başarılı bir performans sergiledi. O esnada kuliste ortalık karışmıştı. Koray ve ekibi Angel’s Skull esnasında sahnede dolaştıktan sonra kulisi basmış, orada kavga çıkarmıştı. Dark Phase çıkan olaylar sebebiyle sahneye çıkmamaya karar verdi. Konserde güvenliği sağlayacak bir ekip olmaması ilginçti. Kavga büyüyünce polis ekibi geldi ancak Dark Phase ve Volvox’a “size yardım edemeyiz” dediler. İki grup da oradan Basmane Garı’na geçti, bir süre oradaki karakolun önünde beklediler. Ancak orada da hiç polis memuru yoktu. Bir süre sonra Koray ve arkadaşları çoğalmış, onlarca kişi haline gelmişti ve tren garına doğru yönelmişlerdi. Dark Phase ve Volvox üyeleri tren raylarına indi, makasları kontrol eden kulübelere sığınarak konser magandalarından kurtulmayı başardı. Ancak paralarını da alamadılar, kendi şehirlerine kimi trenle kimi otobüsle döndü. Tüm bunlar olurken konser ilginç bir şekilde devam ediyordu, Hazy Hill sahneye çıktı örneğin. Ancak yaşanan bu olay İzmir’deki metal organizasyonlarının bunalımlı bir döneme girmesine sebep oldu, diğer şehirlerden gruplarla İzmirli grupların arasındaki mesafe arttı. Konserin Laneth’te çıkan izlenimlerine göre organizasyon Angel’s Skull grubuna aitti. 14 Aralık 1997 tarihli Şebek dergisindeki Angel’s Skull röportajında ise grubun değişmez üyesi Fuat Güzelbakan, konseri Witchtrap’ten Tarkan Gürol ile organize ettiğini söylüyordu.

1992-07-24-Sabah-Rock-Festivali
,
24 Temmuz 1992

Sabah Rock Festivali

Sabah gazetesinin organize ettiği bu etkinlikte Metalium’un sahne alması ilginçti çünkü grup üç yıl önce aynı gazetenin “Heavy Metalciler’in şeytanla randevusu!” başlığıyla yaptığı haberin öznelerinden biriydi. 24 Temmuz’daki Ataköy Marina konserinden sonraki gün Sabah gazetesinde yayınlanan habere göre bu etkinlik toplam otuz beş grubun katıldığı bir yarışmaydı. Ancak organizasyon “herkese sahne imkanı veremediği için” eleme yapıp on adet grubu sahneye çıkardı. Böylece Metalium haricinde diğer dokuz grup arasında Rustrain, Dimensions, Export, Orbits, Devil, Okyanus, Nuhun Gemisi, Markiz ve Exit bulundu.

1992-09-05 Tercan Şener, Sibel Gökçe
5 Eylül 1992

Pentagram, Blues Sister, Disgrace ve Volvox konseri

Eylül ayı Açıkhava Tiyatrosu’nda bir konserle başladı. “Host Organizasyon” adına Tarık Bilgin adlı bir girişimci tarafından organize edilen konser için haftalar öncesinden Alman power metal grubu Rage duyuruldu ancak seyirciler karşılarında bu grubu bulamadılar. Grubun gelmeyeceği daha önceden duyurulmuş olmalı ki, konsere ilgi beklenenden az olmuştu. 5 Eylül’deki konsere çıkan diğer gruplar sırasıyla Pentagram, Blues Sister, Disgrace ve Volvox idi. Pentagram’da bir kadro değişikliği söz konusuydu. Haziran ayının sonlarına doğru müzik eğitimi için ABD’ye yerleşen Demir Demirkan’ın yerine ilk önce Metafor ve Disgrace gruplarından Metin Türkcan açıklanmıştı ancak seyircinin karşısına grubun gitaristi olarak İhsan Şen çıktı. Konserin ortasında, Açıkhava Tiyatrosu’nun yakınlarında gerçekleşen bir röportaj sebebiyle yaklaşık yarım saatlik bir ara söz konusu oldu. İngiliz televizyonu Channel 4 adına dönemin cumhurbaşkanı Turgut Özal ile röportaj yapmak üzere ünlü rock müzisyeni Bob Geldof İstanbul’a gelmişti. Saat 14:00’te başlayan ve toplam üç saat süren röportaj öncesinde Turgut Özal’a İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’ndan metalik sesler ulaştı. Duyduğu müzikten rahatsız olan Turgut Özal konserin durdurulması talimatını verdi ve Pentagram mekana gelen polis ekipleri tarafından kulise gönderildi. Bir süre sonra Bob Geldof “güzel” müziğin kesildiğini fark edip sebebini sordu. Turgut Özal, ağırladığı konuğuna ayıp olmaması için bu kez tam tersi yönde bir talimat verdi. Böylece Pentagram sahneye geri döndü ve performansını tamamladı. Verilen ara konusunda seyircilere ise “teknik bir arıza” şeklinde bir açıklama yapıldı. Sahne de bu boşluk esnasında seyircilerin fırlattığı pet şişelerle dolmuştu. Sahne şişelerden arındırılmadan konserler devam etti.

Günün diğer konserleri Pentagram’da olduğu gibi iddiasız idi. Blues Sister adına Tevfik Elçioğlu (bas) ve Belgin Demirer (vokal) çiftinin yanı sıra Hakan (gitar) ve Umut (davul) isimli müzisyenler sahnedeydi. Ardından sahneye Metin Türkcan’ın thrash metal grubu Disgrace çıktı. 1990 yılında Taner Tanrıöver (gitar), Kronik’ten Levent Atılgan (bas ve vokal), Metafor’dan Ufuk Dinç (davul) ile birlikte kurulan Disgrace, Şubat 1991’de üç şarkılık bir demo çıkarmıştı. Bu konserde basta Levent Atılgan’ın yerine Sawdust grubundan Berk Evren vardı. Son olarak sahne alan Volvox’ta ise Duygu Karpuz olmadan tek gitarla idare etmek durumunda kalındı.

1992-09-13 Sodom (Kaan Bilge) (1)
13 Eylül 1992

Sodom ve Pungent Stench konseri

Holy Moses’ın çıkamadığı konserde pek bir olay çıkmamıştı ancak sadece konser sonrası yazılı ortamda tartışmalar yaşandı. Bu sefer 13 Eylül’de Sodom, Pungent Stench, Hole in the Wall ve Cultus’un açıklandığı konserde hem güvenlik personeliyle seyirciler arasında kavga çıktı, hem polis konseri yarıda kesti, hem de konser sonrası sokaklar metalci ve maganda çatışmalarına sahne oldu. Perde arkasında yine Aydın Tuna’nın Mask Entertainment adlı firması bulunuyordu, bu kez yanlarında o dönem yeni kurulan Hammer Müzik adlı müzik market ve prodüksiyon şirketi vardı. Hammer Müzik, Haluk Ataklı tarafından Kadıköy’de kuruldu. Günümüze dek varlığını sürdüren Hammer Müzik dükkanı, Akmar Pasajı’ndaki yerine taşınmadan önce işlerine iki sokak üstte, Moda Caddesi’nde bulunan Çakıroğlu İşhanı’nda başlamıştı. Konserden bir gün önce yapılan imza günü de buradaki dükkanda gerçekleşti.

Seyirciler içeriye alınmadan önce soundcheck yapıldı, sahneye bunun için sırasıyla Pungent Stench ve Sodom çıktı. Böylece Sodom üyelerinin en azından bu şekilde sahne fotoğrafları çekilmiş oldu. Davulcuları Chris Witchhunter, henüz Bostancı Gösteri Merkezi’nde gelmemişti. Bu da gün içerisinde gerilim artıracak ve konser sonrası tartışmalara katkıda bulunacak etkenlerden biriydi. Sesin hazır hale getirilmesinin ardından seyirciler içeriye alındı, sahneye ilk olarak organizatör Aydın Tuna çıktı. Sodom’un Türk düşmanı olduğuna dair iddialardan bahseden Aydın Tuna, doğal olarak Laneth’te çıkan yazılardan bahsetti. Seyirci “Laneth dışarı!” diye tezahürat ederken sahneye çağırılan Andy Brings ve Tom Angelripper’ın elinde Türkiye bayrağı bulunmaktaydı, seyirciye bayrak açarak açıklamalar yapıp fotoğraf makinelerine poz verdiler.

Sodom’un iddialara cevap veren seremonisinin arından konserler başladı. Sahneye ilk olarak İstanbullu thrash metal grubu Cultus çıktı. Kısa bir süre önce “Let’s Burn the Fumigation” adlı dokuz şarkılık demolarını çıkaran grubun sahnesinde Barış Naim (bas), Serkan Özkaya (davul), Cenk Açıkgöz (gitar) ve Burak Atalay (gitar ve vokal) bulunuyordu. Performansı genel olarak beğenilen grup, günün en çok sahnede kalan ismi olacaktı. Ardından sahne Hole in the Wall için hazırlandı. Kadro konusunda değişken bir karakter içerisinde olan grupta bu kez Bülent Benli’nin (vokal) yanında Metafor’dan Kemal Kut (gitar), Disgrace’den Taner Tanrıöver (bas) ve Death Project’ten Serhat Adalı (davul) çaldı. En az Cultus kadar coşkulu bir performans sergileyen Hole in the Wall’da Kemal Kut’un seyirciyle diyalogları ve Bülent Benli’nin bir ara seyirciler arasına karışarak şarkı söylemesi, konserde interaktif bir ortam yarattı.

Sırada Avusturyalı death metal grubu Pungent Stench vardı. Deathroom, Death Project gibi gruplar ve fanzinlerde ayrılan sayfalar sayesinde yeni yeni death metal ile tanışan Türkiye metalcileri Pungent Stench ile birlikte iyice dağıtma imkanı buldular. Sahneye çıkıp seyircilerin üzerine atlayanlar çoğunluktaydı. Güvenlik görevlileri bu duruma pek aşina değillerdi, sahneden atlayanlara engel olmaya çalıştılar, bunu yaparken güvenliği pek gözetmiyorlardı. Seyircilerin üzerine atlayan insanları ittirdiler, yanlış yerlere düşüp yaralanmalarına sebep oldular. Buna tepki olarak seyirci de güvenlik görevlilerini aşağıya çekmeye başladı ve iki taraf arasında kavga baş gösterdi. Aralarda seyircilerin üzerindeki ışıklar tamamen açıldı. Bu esnada Pungent Stench halen daha çalmaya devam ediyordu fakat bu böyle devam etmeyecekti. Sahneye Aydın Tuna çıktı ve Laneth dergisine göre “Size konser monser yok! Sodom da çıkmayacak!” dedi, Mega Metal’e göre ise “konserin daha fazla devam etmeyeceği” ve “salonun boşaltılması istendiği” açıklamasını yaptı. Bunun üzerine seyirci oturma eylemiyle durumu protesto etti ve organizasyona yönelik tepkili sloganlar attı. Ancak içeriye polis girdi ve oturan kalabalığa müdahale etti. Bu müdahale yine Laneth’e göre zor kullanarak gerçekleşmişken, Mega Metal’de “kibarca” salonun boşaltılmasının rica edildiği yazıyor. Yazar Fırat Yeşilleten, ironi yapmadığı konusunda parantez açıyor: “Allah için hakikaten böyle oluyor. Alay veya abartı değil yani”. İçeride coplar ne kadar konuştu, bunu sadece günün tanıkları biliyor.

Polis kordonu eşliğinde Bostancı Gösteri Merkezi’nden çıkan metalciler, bir kez daha magandalarla karşı karşıya geldi, sokaklar iki grup arasındaki kavgalara sahne oldu. Polis ise bu kavgalar esnasında çoktan dağılmıştı.

Bu sıra bitti. Tekrar sıralayalım: Baştan sona Sondan başa