Ağustos 1983

Onyedi dergisinde tartışma

Onyedi dergisi Ağustos 1983 sayısında bazı grupların seyirci hakkında fikrini aldı. Sonuç özetle şöyle: Gruplar o dönem seyirciden memnun değil, seyircinin beklentisiyle grupların beklentisi birbiriyle uyuşmuyor. Bu anlamda seyircilere en yakın duran ve beklentileri anlayan isim Whisky grubundan Kamil Özaydın. Diğer gruplar yüksek volümlü müziklerine rağmen daha kontrollü bir seyirci beklentisinde.

Yorum yap:

Sonraki 5 olay:

Bu arada kitabımızı okudunuz mu? Türkiye'de Ağır Müziğin Geçmişi kitabı
1983-08-31 Gong (Devil)
31 Ağustos 1983

Devil GONG dergisinde

Devil grubu GONG dergisinin 31 Ağustos 1983 tarihli sayısında milyoner olarak anlatılıyor. Elimizde haberin ne yazık ki sadece giriş bölümü var ve aslını öğrenemiyoruz. Ama sanki bir mizansen gibi durduğunu belirtmekte fayda var çünkü Devil’in biyografisinde imkanların uçuşa geçtiği bir dönem yok.

13 Eylül 1983

Hatıra fotoğrafı: Avcılar Tayfası

Avcılar Tayfası’ndan, zaman zaman Devil ve Kramp’ta da vokalistlik yapacak olan Tülay Kayacık’ın doğum günü kutlamasında tanıdık isimler bir aradaydı.

1984-01-25 Gong (Clips)
,
16 Ocak 1984

Clips Konseri

Devil’den ayrılan Derya Bozkurt’un White Cheese’den tanıdığı Gür Akad ile birlikte kurdukları Clips grubu 16 Ocak’ta, Egzotik Band ise 17 Ocak’ta Hodri Meydan Kültür Merkezi’nde konser verdi. İki gün arka arkaya gerçekleşen bu iki konser rock müziğin sırasıyla yumuşak ve agresif örneklerini seyirciyle buluşturdu. Clips için Gong dergisi “plak gibi çaldı” ifadesini kullanırken, Egzotik Band ise aynı dergiye göre ses duvarını aşmıştı. Konserlerin organizatörü, o dönem Egzotik Band’in menajerliğini üstlenmiş olan Erol Pekcan idi. Pekcan konserlerde sunuculuk yaparak grupları takdim etti. İlk konserini 1983’ün sonlarına doğru Enis Fosforoğlu Tiyatrosu’nda veren Clips’te, sahnede gitar ve vokaldeki Gür Akad ve davuldaki Derya Bozkurt’un haricinde basta İlkin Deniz ve klavyede Emre Tukur performans sergiledi. Basında çıkan izlenimlere göre Clips sahnede “gürültü” yapan gruplardan değildi. Bu bakımdan Ra’ya benzetilen grubu Asım Can Gündüz, konser sonrası Hey dergisinde kaleme aldığı yazıda “lezzetli” olarak tanımladı.

İlgili olaylar:

1984-01-17 Egzotik Band (5)
,
17 Ocak 1984

Egzotik Band Konseri

Asım Can Gündüz konser için yazdığı yazının Egzotik Band faslında yüksek volümden esprili bir şekilde bahsetti. Halil Bal’ın sololarına yaptığı “anlaşılmaz ve karambol” eleştirisi haricinde grup elemanlarının performansı için hep olumlu şeyler söylese de sesten rahatsız olmuşa benziyordu Asım Can Gündüz. Ancak seyirci o esnada tam aradığı şeyi bulmanın keyfini çıkararak yüksek ses eşliğinde kendinden geçiyordu. Avcılar tayfası hazır kıta ön saflardaydı. Grup, Vakkorama konserinde olduğu gibi tüm repertuarını yabancı heavy metal gruplarının şarkıları üzerine kurmuştu. Henüz “Türkçe mi İngilizce mi” tartışmalarının oldukça ateşli olduğu o günlerde İngilizce söylemek yetmezmiş gibi kendi besteleri yerine başkalarının bestelerini yorumlamak tartışılır bir tercih olarak görünüyor. Yine de seyircilerin halinden memnun olduğunu söylemek mümkün. Günün tanıklarından Veysel Barışsever bu durumu, aslında o dönem istedikleri şeyin evde kasetten ve plaktan dinledikleri şarkıları konser alanında da duyabilmek olarak açıklıyor. Black Sabbath’tan “Paranoid” ve “The Wizard”, Motörhead’den “Love Me Like a Reptile”, Saxon’dan “Strong Arm of the Law” çalan Egzotik Band tam da seyircinin bu ihtiyacını yakalamıştı aslında. Böylece grubun en iyi hatırlanan konserinde hiç Egzotik Band şarkısı çalmaması gibi ilginç bir durum oluştu. Bir diğer ilginç detay ise görüntü olarak hippi veya salaş bir tarz benimsememesine rağmen, bir heavy metal vokalisti olarak Karaca Somer’in sahneye çıplak ayakla çıkmasıydı. Konser sonrası Günaydın gazetesi üç yıl gecikmeyle de olsa “Türkiye’nin ilk profesyonel Rock’n Roll grubu kuruldu” başlığını attı. Habere göre konseri yedi yüz elli kişi izlemişti.

İlgili olaylar:

1984-01-29 Asım Can Gündüz (2)
,
29 Ocak 1984

Asım Can Gündüz Konseri

Oldukça ses getiren bu konser, Asım Can Gündüz’ün meşhur iki bölümlük yapısında gerçekleştirildi: Birinci bölüm “yumuşak ve tatlı”, ikinci bölüm ise “Allah ne verdiyse”. İlk bölümde “Keriman Teyze”, ikinci bölümde ise “Motosiklet” ve “Peace of Hate” şarkılarının öne çıktığı konserde Asım Can Gündüz’e ilk bölüm boyunca Ambulans’ın dışında kalabalık denebilecek bir ekip eşlik etti. Özkan Turgay (klavye), Volkan Şanda (saksafon) ve Gür Akad (gitar) bu destek ekibini oluştururken, Yediden Yetmişe vokal grubu da şarkılara çok seslilik anlamında katkıda bulundu. Sahnede ayrıca Aydın Karabulut (davul) ve Hakan Beşer (bas) Ambulans kadrosunu oluşturuyordu. İzleyenler arasında önemli Türk sanat müziği sanatçılarından Safiye Ayla da bulunmaktaydı. Asım Can Gündüz’ü Amerika yıllarından tanıyan Safiye Ayla, konserdeki müzik hakkında Hey dergisi muhabirine “Vallahi ne diyeyim, bilmiyorum. Gençler tabii. Bağırıp çağırmaya ihtiyaçları var. Rahatlıyorlar işte” dedi ve hafif rahatsızlığından ötürü “Allah ne verdiyse” bölümünün üçüncü şarkısında salondan ayrıldı.

Bu sıra bitti. Tekrar sıralayalım: Baştan sona Sondan başa