-->
1993-05-26-Guns-n-Roses-(Murat-Tarman)
26 Mayıs 1993

Guns N’ Roses konseri

26 Mayıs 1993 için duyurulan Guns N’ Roses konseri İnönü Stadyumu’nda gerçekleşti. Lee’nin sponsorluğunda, Ahmet San’ın organizasyonuyla yapılan konser için Guns N’ Roses öncesinde Soul Asylum ve The Brian May Band de açıklanmıştı. Bu zamana kadar popülaritesi belli bir seviyeyi aşamayan yabancı gruplarla haşır neşir olan Türkiye ağır müzik dinleyicisi için gerçek üstü bir olay söz konusuydu. Kariyerinin zirvesine yakın, stadyumları dolduracak büyüklükte bir grup sahneye çıkacaktı. Bu inanması güç olaya konserden bir gün önce inanmaya başlayanlar geceden İnönü Stadyumu’na gidip sabahladılar. Konser saati yaklaştıkça dışarıdaki insan sayısı giderek arttı ve içeriye giriş bir izdiham eşliğinde oldu. The Brian May Band’de Queen ile bilinen ve sevilen Brian May’in yanı sıra Cozy Powell gibi birçok anahtar rock grubunda çalmış ünlü bir davulcu, Neil Murray gibi yine birkaç önemli grubun kadrosunda yer almış ünlü bir basçı bulunmaktaydı. Sevilen şarkılar “Love of My Life”, “We Will Rock You”, “Headlong”, “Too Much Love” seyirciyle buluştu. Büyük bir bekleyişin ardından Guns N’ Roses nihayet sahneye çıktı. Stüdyo İmge’den Recep Karaş’ın aktardığına göre grup sahneye isteksiz çıkmıştı, ancak seyircinin olağan dışı coşkusu ile Axl Rose ve dadaşları da havaya girdi . Seyirci bir bakıma şanslıydı, çünkü grubun orijinal gitarcısı Izzy Stradlin, sakatlanan gitarcı Gilby Clarke’ın yerine turnenin 1993 döneminde sadece beş konserde çalmıştı ve bunlardan biri de İstanbul’da idi.

1993-05-22 Nekropsi
22 Mayıs 1993

Laneth 2 Yaşında

Ayın 22’sinde Laneth dergisinin ikinci yaşı kutlandı, bunun için İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’nda Kronik, Cultus ve Necropsy grupları ve bir sürpriz grup açıklandı. Konser, “Lanethli Konserler” dizisinin aksine çok kısa bir süre içerisinde organize edilmiş olmalı ki Laneth Mayıs 1993 sayısında “Notes from the Underground” adlı haber sayfası hariç hiçbir sayfada konsere dair bir duyuru bulunmuyordu.

1993-05-17 Pentagram (Mersin)
17 Mayıs 1993

Pentagram konseri

“1993 Trail Blazer Tour” başlıklı turne afişlerinde Antalya, Ankara, Bursa, Adana, Eskişehir, İzmit, Tekirdağ, Mersin, Ordu, İzmir ve İstanbul açıklandı. Bu şehirler arasından günü bilinen bir tanesinde, 17 Mayıs günü Mersin’de, Nevermind adlı yerel bir grupla birlikte bir konser verdiler. Deniz kenarındaki bir açık hava tiyatrosunda gerçekleşen konsere Tarkan Gözübüyük kolunda alçı ile çıktı. Grup konserden sonra geceyi kulisin arkasında bulunan inşaat alanında, ekipmanların yanında, ekipmanlara sahip çıkarak geçirdi.

1993-04-08 Whisky (3)
8 Nisan 1993

Whisky konseri

Nisan ayının diğer konserleri arasında Whisky’nin HBB Rock Club sunumuyla Lions Kulübü flamaları önünde verdiği 8 Nisan tarihli konser bulunmaktaydı. Mecidiyeköy’deki FM Center’da gerçekleşen bu konserin fotoğraflarında Whisky’nin bas gitara Çağatay Ateş’i alarak artık klasik kadrosuna ulaştığı görülüyordu. Aslında grup zaten bir süredir bu kadroyla televizyon programlarına konuk olmaktaydı.

1993-03-27 Hazy Hill
27 Mart 1993

Hazy Hill Almanya konseri

Langenfeld’deki konsere Hazy Hill’in yanı sıra iki tane yerel grup yazılmıştı. Hard rock tarzında çalan Dante’s View ile brutal vokalli thrash metal grubu Black Insanity, Hazy Hill’den önce çıktı. Dante’s View vokalisti Björn, Laneth yazarı Aysın Önen’e göre Axl Rose kopyası idi ve grubun müziği de Guns N’ Roses’a oldukça benziyordu . Diğer iki gruba ayak uydurmak için en hızlı şarkılarını çalan grup, “Nowhere’s World” adlı CD’lerindeki şarkılara ağırlık verdi. Black Insanity Martin Behmersburg (gitar ve vokal), Jüger Kuhles (gitar), Robert Gumilar (bas) ve Hakan Topçu (davul) formasyonuna sahipti. O zamana dek yayınladıkları “Nightmare Collections”, “The Suffer” ve henüz çıkmamış olan “Desaster Forever” demolarından şarkılar çalan grubun sahne performansı oldukça iyiydi. Saatler 23:00’ı gösterdiğinde ise sahneye nihayet Hazy Hill, o dönem standart olduğu gibi üç kişi çıktı. “No Traces Left” ile konseri açan grup “Murky Bedlam”, “Fear and Sorrow”, “Irony Inside”, Friendly August Sun”, “Nothing”, “Point Blank”, “Over and Over”, “No New Tales”, “I’m a Killer”, “FTA”, “Gallows”, “Black Dogs” ve “Burning Shades” şarkılarını çaldı. Sahneden indikten sonra geri gelip “Slow Suicide” adlı şarkısını çaldıktan sonra grup seyircilere imza dağıtma imkanı buldu. Bu arada seyirci sayısı çok fazla değildi çünkü aynı akşam aynı küçük kasabada toplam on iki adet müzik etkinliği bulunuyordu. Biletlerin on sekiz Mark olması da pek yardımcı olmadı.

1993-03-13 Hürriyet Ankara (Hazy Hill, Metalium, Dark Phase, Deathroom)
13 Mart 1993

Lanethli Konserler II

Lanethli Konserler II bu defa Ankara’daki Talip Sineması’nda düzenlendi ve önceki Lanethli Konserler’den Hazy Hill ile Metalium’a ek olarak Deathroom ve Darkphase ayarlandı. İlk olarak Darkphase, sonra Metalium, ardından Hazy Hill ve en son Deathroom sahneye çıktı ancak bu konsere çıkan kavgalar ve polis gerilimi damgasını vurdu. İstanbul’dan gelen seyirci grubu ile yerli seyircilerin bir kısmı arasında kavga cereyan etti ve polis de müdahale etmek istedi. Organizasyon olayların durulacağı konusunda söz verince polis müdahaleden vazgeçti ancak olaylar beklenenin aksine dinmedi. Tam tersine yerli seyirci grubu, İstanbulluların saldırısı üzerine fazladan adam toplayıp meydan kavgasına başladı. Öte yandan komiser, organizasyondan Çağlan Tekil’i bir odaya aldı ve hakaretler yağdırarak polislerin oruçlu olduğunu, konserin saat beşte biteceğini söyledi. Konser izni sekize kadardı. Postere göre kapı açılışı saat ikideydi ve Darkphase üçte çıkacaktı. Bu durumda konserin yetişmesi mümkün değildi. Nitekim Metalium’un performansı esnasında sahne önünde çıkan kavga bahane edilerek konser iptal edildi. Ancak Critical Mass vokalisti Savaş Demirkaya sahneye çıkıp öyle bir konuşma yaptı ki, hem seyirci coştu hem de polis iptal kararından vazgeçti. Böylece Metalium kaldığı yerden devam etti. Hazy Hill, Çağlan Tekil’in anlatısına göre sönük bir performans sergiledi ve normalden daha uzun çaldı . Son saatlere doğru seyircinin yarısı salonu terk etse de Çağlan Tekil’e göre en etkili performans ise Deathroom’a aitti. Pungent Stench’ten “Extreme Deformity” şarkısı ile başlayan Deathroom esnasında günün sahne dalışı ve pogo rekoru kırıldı. Haşat olan on bir koltuk ve inen kulis camları haricinde, bir sinema konseri için fena sayılmayacak bir hasarla organizasyon tamamlandı. Lanethli Konserler II’de olaylar konser sonrası da devam etti. Nicky’s isimli barda oturan İstanbullu seyirci grubundan on kişi, mekanın ihbarı sonucu polis tarafından gözaltına alınmıştı. Bunu duyan Laneth ekibi karakola gidip gençlerin salıverilmesini talep etti, gençler yaklaşık bir buçuk saat sonra salındı.

1993-03-13 Low Sexual Desire (3)
13 Mart 1993

Low Sexual Desire konseri

O güne dair bir poster ve birkaç fotoğraftan başka bilgi ve belge bulunmamakla birlikte, İsmail Uçan’dan alınan bilgiye göre Low Sexual Desire’ın kadrosu Zafer Konay (vokal), Tolga Sarıkaya (gitar), İsmail Uçan (gitar), Alp Eper (bas) ve Burak Gündoğdu (davul) şeklindeydi. Burada ilginç olan nokta İsmail Uçan’ın Ahmet adında bir üye saymaması. Halbuki Türkiye’de Punk ve Yeraltı Kaynaklarının Kesintili Tarihi kitabında Burak Gündoğdu ve Ahmet ile röportaj yapılmıştı. Ahmet Headbangers döneminde de bulunan bir üyeydi. İsmail Uçan konserden bir hatıra olarak kitabın yazarı Tolga Güldallı ile bir konuşma geçtiğini belirtiyor. Kitapta ise buna benzer bir soru olarak Ahmet’e “Gitanes konserinde seninle aramızda bir diyalog olmuştu. Olayı kendi açından nasıl yorumluyorsun?” diye sorulmuştu. Bu tesadüfler ve bilgi eksikliği yeterince anlamsızken, Ahmet’in kitaptaki cevabı bu anlamsızlığı sürdürüyor. Çünkü diyalog “Hayvanları sever misin?”, “Köpeklerden korkarım”, “Vejetaryen misin?”, “Bir kilo et parası verirsen bu akşam mangal yapabilirim”, “Yürüyüş varmış, yürüyelim mi?” şeklinde gidiyordu. Toplam on şarkı çalan grup, yoğun istek üzerine aynı şarkıları tekrar çaldı.

27 Şubat 1993

Rampage, Sacrist, Vertical End konseri

İzmir Bornova’daki Kültür Sanat Amfisi’nde gerçekleşen konsere İzmirli gruplar Vertical End, Rampage ve Sacrist çıktı. Son konserlerinden birini vermekte olan Vertical End’in kadrosu Baycu Taylan (vokal), Alper Ok (gitar), Savaş Öztürk (gitar), Burak Dündar (bas) ve Erhan Soney (davul) şeklindeydi. Rampage’da Rüştü Fişekçi (vokal), Hakan Gökmen (gitar), Okan Tan (bas), Savaş Oğuz (gitar) ve Ozan Erdinç (davul) bulunuyordu. Sacrist ise Serkan Tekdemir (gitar ve vokal), Bora Aydemir (gitar), Tansu Alkan (bas) ve Uğur Ünal (davul) dörtlüsüyle seyircinin karşısındaydı.

1993-02-27 Imortal (3)
27 Şubat 1993

Darknes, Imortal, Nickomedia, Solaris konseri

İzmit’te gerçekleşen konserin bileti oldukça esrarengizdi. Üzerinde “HELLO BITCH! WELLCOME TO HELL” yazan bilette konsere dair pek bir bilgi bulunmuyordu. Grup isimleri yoktu, şehir ismi yoktu, yıl yazmıyordu, organizasyon da isimlerini ergenlik idollerinden alan Ulrich ve Axl’a aitti. Konserin tanıklarından alınan bilgilere göre konsere çıkan gruplar Nickomedia, Imortal, Darknes ve Solaris idi. Saat 13:30’da “MEGA ROOM (E-5) Fuar içi” yazılı mekanda gerçekleşen konser, ileride Antisilence, Nitro ve Sülfür Ensemble gibi gruplarla ve düzenlediği konserlerle ismini duyuracak olan Erdem Çapar’ın sahne aldığı ilk etkinlikti. Deri ceketinin içine Napalm Death tişörtü giyen Erdem Çapar, Imortal grubunun mikrofonundaydı. Imortal ikisi icra olmak üzere toplamda üç şarkı çaldı: Motörhead’den “Orgasmatron” şarkısının Sepultura versiyonu, Sodom’dan “Remember the Fallen” ve kendi şarkıları “Present of God”. Konserin gizemli organizatörleri Ulrich (Görkem) ve Axl (Özgür) Solaris grubundandı.

1993-02-28 Pentagram (Aysın Önen)
20 Şubat 1993

Pentagram konserleri

Pentagram 5 Eylül 1992 Açıkhava Tiyatrosu konserinden sonra sahneye ilk defa iki hafta sonu boyunca süren “çok özel 4 konser” vesilesiyle çıktı. Tarlabaşı Bulvarı Dernek Sokak’ta yer alan ve eski bir manastırdan dönüştürülmüş İstanbul Sanat Merkezi’nde gerçekleşen 20-21-27-28 Şubat tarihli konserlerden üçüncüsü Free dergisinde, dördüncüsü ise Laneth dergisinde izlenim olarak aktarıldı. Free dergisinin izlenimi konsere dair pek bir bilgi sunmadığı için dördüncü gün üzerine daha fazla fikir sahibi olmak mümkündü. “Secret Missile” ile başlayan grupta Ogün Sanlısoy şarkıdaki ilk çığlığa dek sahneye çıkmadı, çıktığında ise göz makyajı dikkat çekti. O güne dek “glam metal” tarzına daha yakın görünen imajı sebebiyle eleştirilen Ogün Sanlısoy bu konserlerde grubun tarzına daha uygun, agresif bir tavır içerisinde şarkıları söyledi. “Vita Es Morte” ile devam eden konserde “Brain on the Wall”, “Over the Line”, “Rotten Dogs”, “Holidays in the Sun” ve “Powerstage” şarkıları arka arkaya çalındı. “Livin on Lies” şarkısında, yeni çıkan kasetlerinde olduğu gibi gitarda Gür Akad gruba eşlik etti. Sırada bir diğer konuklu performans vardı, “Fly Forever” şarkısı için sahneye Volvox’tan Şebnem Ferah geldi. Ogün Sanlısoy akustik gitar çalarken, Şebnem Ferah ile spot ışıkların altında düet yaptı. Şarkının sonlarına doğru grup da bu performansa katıldı ve etkileyici bir final yaşandı. Pentagram bu konserlerde doğal olarak “Trail Blazer” albümündeki şarkılara ağırlık vermişti. Kasetteki Sex Pistols parçası “Holidays in the Sun” yanı sıra “Anarchy in the UK”, Megadeth’ten “Symphony of Destruction” ve Metallica’dan “Enter Sandman” şarkıları da icra olarak çalındı. Büyük final ise “No One Wins the Fight” ile gerçekleşti. Ancak grup sahneden indikten sonra tezahüratlara karşılık verip geri çıktı ve “Secret Missile” şarkısını yeniden çaldı. Konserde Ogün Sanlısoy’un yanı sıra Cenk Ünnü’nün performansı öne çıkıyordu. Seyirciyle diyalog faslını Tarkan Gözübüyük ve Hakan Utangaç üstlenirken, grubun o dönemki solo gitarcısı İhsan Şen kenarda mütevazı bir performans sergiledi.

1993-02-14 Apoplexy, Crisis, Helician, Immortal Death
14 Şubat 1993

Anti-uyuşturucu rock konseri

Yirmi bin liraya satılan konser bileti “Anti-Uyuşturucu Rock Konseri” başlığını taşıyordu. Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi’nde bulunan Farabi Salonu’nda sahneye Immortal Death, Apoplexy, Crisis, Helician ve Witchtrap grupları çıktı. Bu gruplardan Crisis 1990’da “The Beginning of Crisis”, 1993’te ise “Smoky Dream” demosunu yayınlamasıyla biliniyordu. Kadrosunu Özgür Lale (gitar), Hakan Köseoğlu (gitar), Özgür Demirtaş (vokal), Özgür Taştan (bas) ve Sertaç Durmaz’ın (davul) oluşturduğu grup ilk demolarında thrash metal yaparken, ikinci demoda death metale yönelmişti . Helician ise 1991’de kurulmuş bir power-thrash grubu olarak diğer isimlerin arasından sıyrılıyordu. Murat Yılmaz (gitar), Fırat Yılmaz (gitar), Volkan Gaziler (bas ve vokal) ile Ufuk Hisarlı’nın (davul) oluşturduğu grup kurulalı çok olmasına karşın Farabi Salonu’nda henüz ilk konserine çıkmıştı. Son sahne alan Witchtrap ise zaman içinde sansasyonel bir şekilde ünlenecek bir black metal grubuydu. Gitarcı Tarkan Gürol’un liderliğinde sürekli olarak eleman değiştiren grubun kadrosu Laneth’in Ağustos 1993 sayısında yayınlanan röportajda Arda Yalkın (gitar), Tolga Yalkın (bas), Tolga Polat (klavye), Saygın Ay (bas), Çağlayan (vokal), Atıl Mintaş (davul) şeklinde açıklanmıştı ancak altı ay öncesindeki konserde ne değişiklikler olduğu bilinmiyor.

1993-02-13 Necrosis, Disembowled, Asafated
13 Şubat 1993

Asafated, Disembowled, Necrosis konseri

Disembowled grindcore, Asafated death metal ve Necrosis hardcore punk tarzında müzikler yapıyordu. Anestezi fanzininin Mart 1993 tarihli üçüncü sayısında izlenimleri paylaşılan konsere Necrosis Kaan Karaöz (davul), Burç Öztüfekçi (gitar), Gülay Yeşilmen (bas) ve Emre Şahin (vokal) kadrosuyla çıktı. Disembowled grubunda Kerem Şahinboy (gitar ve vokal) ile Çağdaş Yazgan’ın (davul) yanında bas gitarda Serdar Asker sahnedeydi. Önceki yıl kurulan Asafated’ın ise bu konserde Tanju Can (vokal), Muzaffer Kuvvet (davul), Özcan Dağ (bas), Atilla Tutumlu (gitar) ve Deathroom’dan Hakan Nurcanlı (gitar) kadrosundan oluştuğu tahmin ediliyor. Üç grup da 1993’ün ilerleyen zamanlarında demo kasetler çıkardı. Necrosis “Chaotic Times” ve “Imbeciles of the Universe” adında iki adet, Disembowled “Emetic Power of the Mouldy Intestines” ve Asafated “Humanity Landscape” adıyla birer adet demo çıkardılar. Demolarda kadrolar biraz farklı görünüyor. Mesela Necrosis’de Emre Şahin gruptan ayrıldı Radical Noise grubunu kurdu. Emre Şahin’in ve bir diğer ayrılan isim Gülay Yeşilmen’in yerine Yavuz Çelik geldi, hem bas hem vokal görevlerini üstlendi. Disembowled’da Serdar Asker’in yerine Alper Uşar gelirken, Asafated’da Özcan Dağ gruptan ayrıldı, yerine birini almak yerine Tanju Can grupta bas çalmaya başladı.

1993-01-09 Export (5)
9 Ocak 1993

Dead Army Boots, Export, Hazy Hill konseri

Lee ve Genç FM sponsorluğunda “1. Anadolu Üniversitesi Rock Şenliği” başlığıyla Yeni Sinema’da organize edilen konserde Export, önceki yaz Ataköy Marina’da Sabah gazetesi organizasyonunda yer aldıktan sonra ilk defa performans sergiledi. Sahneye Okay Gökçen (vokal), Tufan Yağmurdereli (gitar), Mehmet Kilimci (gitar), İsmail Kilimci (davul) ve Ercüment Çakıcı (bas) beşlisiyle çıkan Export, yer yer heavy metal sertliğinde çaldıkları hard rock parçalarıyla seyirciyi pogoya boğarken, sahneye çıkıp kalabalığın üzerine atlayan seyirciler de salondaki coşkuyu katladı. İlk konserine çıkan punk grubu Dead Army Boots ise agresif performansıyla yüksek tansiyonu havada tuttu. Tarkan Könü (vokal) ve Okan Könü (davul) kardeşlerin kurduğu grupta ayrıca Okan Yurdbulan (gitar), Aşkın (bas) ve Metin (vokal) bulunuyordu. Dead Kennedys grubundan “California Uber Alles” yorumuyla başlayan grup, Sex Pistols’dan “Anarchy in the UK” ile devam etti. Exploited’dan ise “Insanity” ve “I Believe in Anarchy” şarkıları icra edildi. Yabancı gruplardan çaldıkları şarkıları Tarkan Könü seslendirirken, Türkçe yazdıkları kendi şarkılarını Metin söylüyordu. İcra parça çalmak planlarında yoktu ancak süreleri son anda kırk beş dakikadan yirmi beş dakikaya indirilince önden bu şarkıları çalmaya karar verdiler. Yine de kendi şarkılarını seslendirme imkanı bulmuşlardı. Sahneye son olarak Hazy Hill bir kere daha üç kişi çıktı. Barış Tarımcıoğlu’nun gruptan ayrılışı artık kesinleşmişti.

1992-09-13 Sodom (Kaan Bilge) (1)
13 Eylül 1992

Sodom ve Pungent Stench konseri

Holy Moses’ın çıkamadığı konserde pek bir olay çıkmamıştı ancak sadece konser sonrası yazılı ortamda tartışmalar yaşandı. Bu sefer 13 Eylül’de Sodom, Pungent Stench, Hole in the Wall ve Cultus’un açıklandığı konserde hem güvenlik personeliyle seyirciler arasında kavga çıktı, hem polis konseri yarıda kesti, hem de konser sonrası sokaklar metalci ve maganda çatışmalarına sahne oldu. Perde arkasında yine Aydın Tuna’nın Mask Entertainment adlı firması bulunuyordu, bu kez yanlarında o dönem yeni kurulan Hammer Müzik adlı müzik market ve prodüksiyon şirketi vardı. Hammer Müzik, Haluk Ataklı tarafından Kadıköy’de kuruldu. Günümüze dek varlığını sürdüren Hammer Müzik dükkanı, Akmar Pasajı’ndaki yerine taşınmadan önce işlerine iki sokak üstte, Moda Caddesi’nde bulunan Çakıroğlu İşhanı’nda başlamıştı. Konserden bir gün önce yapılan imza günü de buradaki dükkanda gerçekleşti.

Seyirciler içeriye alınmadan önce soundcheck yapıldı, sahneye bunun için sırasıyla Pungent Stench ve Sodom çıktı. Böylece Sodom üyelerinin en azından bu şekilde sahne fotoğrafları çekilmiş oldu. Davulcuları Chris Witchhunter, henüz Bostancı Gösteri Merkezi’nde gelmemişti. Bu da gün içerisinde gerilim artıracak ve konser sonrası tartışmalara katkıda bulunacak etkenlerden biriydi. Sesin hazır hale getirilmesinin ardından seyirciler içeriye alındı, sahneye ilk olarak organizatör Aydın Tuna çıktı. Sodom’un Türk düşmanı olduğuna dair iddialardan bahseden Aydın Tuna, doğal olarak Laneth’te çıkan yazılardan bahsetti. Seyirci “Laneth dışarı!” diye tezahürat ederken sahneye çağırılan Andy Brings ve Tom Angelripper’ın elinde Türkiye bayrağı bulunmaktaydı, seyirciye bayrak açarak açıklamalar yapıp fotoğraf makinelerine poz verdiler.

Sodom’un iddialara cevap veren seremonisinin arından konserler başladı. Sahneye ilk olarak İstanbullu thrash metal grubu Cultus çıktı. Kısa bir süre önce “Let’s Burn the Fumigation” adlı dokuz şarkılık demolarını çıkaran grubun sahnesinde Barış Naim (bas), Serkan Özkaya (davul), Cenk Açıkgöz (gitar) ve Burak Atalay (gitar ve vokal) bulunuyordu. Performansı genel olarak beğenilen grup, günün en çok sahnede kalan ismi olacaktı. Ardından sahne Hole in the Wall için hazırlandı. Kadro konusunda değişken bir karakter içerisinde olan grupta bu kez Bülent Benli’nin (vokal) yanında Metafor’dan Kemal Kut (gitar), Disgrace’den Taner Tanrıöver (bas) ve Death Project’ten Serhat Adalı (davul) çaldı. En az Cultus kadar coşkulu bir performans sergileyen Hole in the Wall’da Kemal Kut’un seyirciyle diyalogları ve Bülent Benli’nin bir ara seyirciler arasına karışarak şarkı söylemesi, konserde interaktif bir ortam yarattı.

Sırada Avusturyalı death metal grubu Pungent Stench vardı. Deathroom, Death Project gibi gruplar ve fanzinlerde ayrılan sayfalar sayesinde yeni yeni death metal ile tanışan Türkiye metalcileri Pungent Stench ile birlikte iyice dağıtma imkanı buldular. Sahneye çıkıp seyircilerin üzerine atlayanlar çoğunluktaydı. Güvenlik görevlileri bu duruma pek aşina değillerdi, sahneden atlayanlara engel olmaya çalıştılar, bunu yaparken güvenliği pek gözetmiyorlardı. Seyircilerin üzerine atlayan insanları ittirdiler, yanlış yerlere düşüp yaralanmalarına sebep oldular. Buna tepki olarak seyirci de güvenlik görevlilerini aşağıya çekmeye başladı ve iki taraf arasında kavga baş gösterdi. Aralarda seyircilerin üzerindeki ışıklar tamamen açıldı. Bu esnada Pungent Stench halen daha çalmaya devam ediyordu fakat bu böyle devam etmeyecekti. Sahneye Aydın Tuna çıktı ve Laneth dergisine göre “Size konser monser yok! Sodom da çıkmayacak!” dedi, Mega Metal’e göre ise “konserin daha fazla devam etmeyeceği” ve “salonun boşaltılması istendiği” açıklamasını yaptı. Bunun üzerine seyirci oturma eylemiyle durumu protesto etti ve organizasyona yönelik tepkili sloganlar attı. Ancak içeriye polis girdi ve oturan kalabalığa müdahale etti. Bu müdahale yine Laneth’e göre zor kullanarak gerçekleşmişken, Mega Metal’de “kibarca” salonun boşaltılmasının rica edildiği yazıyor. Yazar Fırat Yeşilleten, ironi yapmadığı konusunda parantez açıyor: “Allah için hakikaten böyle oluyor. Alay veya abartı değil yani”. İçeride coplar ne kadar konuştu, bunu sadece günün tanıkları biliyor.

Polis kordonu eşliğinde Bostancı Gösteri Merkezi’nden çıkan metalciler, bir kez daha magandalarla karşı karşıya geldi, sokaklar iki grup arasındaki kavgalara sahne oldu. Polis ise bu kavgalar esnasında çoktan dağılmıştı.

1992-09-05 Tercan Şener, Sibel Gökçe
5 Eylül 1992

Pentagram, Blues Sister, Disgrace ve Volvox konseri

Eylül ayı Açıkhava Tiyatrosu’nda bir konserle başladı. “Host Organizasyon” adına Tarık Bilgin adlı bir girişimci tarafından organize edilen konser için haftalar öncesinden Alman power metal grubu Rage duyuruldu ancak seyirciler karşılarında bu grubu bulamadılar. Grubun gelmeyeceği daha önceden duyurulmuş olmalı ki, konsere ilgi beklenenden az olmuştu. 5 Eylül’deki konsere çıkan diğer gruplar sırasıyla Pentagram, Blues Sister, Disgrace ve Volvox idi. Pentagram’da bir kadro değişikliği söz konusuydu. Haziran ayının sonlarına doğru müzik eğitimi için ABD’ye yerleşen Demir Demirkan’ın yerine ilk önce Metafor ve Disgrace gruplarından Metin Türkcan açıklanmıştı ancak seyircinin karşısına grubun gitaristi olarak İhsan Şen çıktı. Konserin ortasında, Açıkhava Tiyatrosu’nun yakınlarında gerçekleşen bir röportaj sebebiyle yaklaşık yarım saatlik bir ara söz konusu oldu. İngiliz televizyonu Channel 4 adına dönemin cumhurbaşkanı Turgut Özal ile röportaj yapmak üzere ünlü rock müzisyeni Bob Geldof İstanbul’a gelmişti. Saat 14:00’te başlayan ve toplam üç saat süren röportaj öncesinde Turgut Özal’a İstanbul Açıkhava Tiyatrosu’ndan metalik sesler ulaştı. Duyduğu müzikten rahatsız olan Turgut Özal konserin durdurulması talimatını verdi ve Pentagram mekana gelen polis ekipleri tarafından kulise gönderildi. Bir süre sonra Bob Geldof “güzel” müziğin kesildiğini fark edip sebebini sordu. Turgut Özal, ağırladığı konuğuna ayıp olmaması için bu kez tam tersi yönde bir talimat verdi. Böylece Pentagram sahneye geri döndü ve performansını tamamladı. Verilen ara konusunda seyircilere ise “teknik bir arıza” şeklinde bir açıklama yapıldı. Sahne de bu boşluk esnasında seyircilerin fırlattığı pet şişelerle dolmuştu. Sahne şişelerden arındırılmadan konserler devam etti.

Günün diğer konserleri Pentagram’da olduğu gibi iddiasız idi. Blues Sister adına Tevfik Elçioğlu (bas) ve Belgin Demirer (vokal) çiftinin yanı sıra Hakan (gitar) ve Umut (davul) isimli müzisyenler sahnedeydi. Ardından sahneye Metin Türkcan’ın thrash metal grubu Disgrace çıktı. 1990 yılında Taner Tanrıöver (gitar), Kronik’ten Levent Atılgan (bas ve vokal), Metafor’dan Ufuk Dinç (davul) ile birlikte kurulan Disgrace, Şubat 1991’de üç şarkılık bir demo çıkarmıştı. Bu konserde basta Levent Atılgan’ın yerine Sawdust grubundan Berk Evren vardı. Son olarak sahne alan Volvox’ta ise Duygu Karpuz olmadan tek gitarla idare etmek durumunda kalındı.

1992-07-24-Sabah-Rock-Festivali
,
24 Temmuz 1992

Sabah Rock Festivali

Sabah gazetesinin organize ettiği bu etkinlikte Metalium’un sahne alması ilginçti çünkü grup üç yıl önce aynı gazetenin “Heavy Metalciler’in şeytanla randevusu!” başlığıyla yaptığı haberin öznelerinden biriydi. 24 Temmuz’daki Ataköy Marina konserinden sonraki gün Sabah gazetesinde yayınlanan habere göre bu etkinlik toplam otuz beş grubun katıldığı bir yarışmaydı. Ancak organizasyon “herkese sahne imkanı veremediği için” eleme yapıp on adet grubu sahneye çıkardı. Böylece Metalium haricinde diğer dokuz grup arasında Rustrain, Dimensions, Export, Orbits, Devil, Okyanus, Nuhun Gemisi, Markiz ve Exit bulundu.

1992-06-27 Dark Phase, Volvox
27 Haziran 1992

Open Air Rock Festival

27 Haziran’da Kültürpark içerisinde yer alan Çamlık Senar Açıkhava Tiyatrosu’nda sahne almak üzere Angel’s Skull, Volvox, Hazy Hill, Dark Phase, Reborn, Vertical End ve Witchtrap grupları açıklandı. Konser günü geldiğinde üç büyük şehrin temsilcileri Fuar alanında buluştu. Her şey güzel giderken Koray adında kısa boylu biri, arkadaşı Gürler ve Merih ile birlikte gelip Volvox üyelerine sataştı. Üçlü, Metallica’dan şarkı yorumlamamaları yönünde grubu tehdit etti, grubun üzerine yürüdü. Gerginlik, araya girenlerce geçici bir süre için yatıştırıldı ancak soundcheck esnasında da tacizlerine devam eden üçlü yüzünden Volvox sahneye çıkmak istemedi. Kulisteki yoğun ikna çalışmaları sonucu morali bozuk bir şekilde sahne alan Volvox, “Rock’n Fly” şarkısıyla konsere başladı. İkinci şarkının ortasında Şebnem Ferah’ın gitarının sesi kesildi, jaklar değiştirilip şarkıya yeniden başlandı. Ses tekrar gidince Şebnem Ferah bu şartlar altında konsere devam edemeyeceklerini açıkladı ve Volvox sahneden indi. Sırada Antalyalı Angel’s Skull grubu bulunuyordu. “Just Tear Down” adlı şarkılarıyla giriş yapan thrash metal ekibi başarılı bir performans sergiledi. O esnada kuliste ortalık karışmıştı. Koray ve ekibi Angel’s Skull esnasında sahnede dolaştıktan sonra kulisi basmış, orada kavga çıkarmıştı. Dark Phase çıkan olaylar sebebiyle sahneye çıkmamaya karar verdi. Konserde güvenliği sağlayacak bir ekip olmaması ilginçti. Kavga büyüyünce polis ekibi geldi ancak Dark Phase ve Volvox’a “size yardım edemeyiz” dediler. İki grup da oradan Basmane Garı’na geçti, bir süre oradaki karakolun önünde beklediler. Ancak orada da hiç polis memuru yoktu. Bir süre sonra Koray ve arkadaşları çoğalmış, onlarca kişi haline gelmişti ve tren garına doğru yönelmişlerdi. Dark Phase ve Volvox üyeleri tren raylarına indi, makasları kontrol eden kulübelere sığınarak konser magandalarından kurtulmayı başardı. Ancak paralarını da alamadılar, kendi şehirlerine kimi trenle kimi otobüsle döndü. Tüm bunlar olurken konser ilginç bir şekilde devam ediyordu, Hazy Hill sahneye çıktı örneğin. Ancak yaşanan bu olay İzmir’deki metal organizasyonlarının bunalımlı bir döneme girmesine sebep oldu, diğer şehirlerden gruplarla İzmirli grupların arasındaki mesafe arttı. Konserin Laneth’te çıkan izlenimlerine göre organizasyon Angel’s Skull grubuna aitti. 14 Aralık 1997 tarihli Şebek dergisindeki Angel’s Skull röportajında ise grubun değişmez üyesi Fuat Güzelbakan, konseri Witchtrap’ten Tarkan Gürol ile organize ettiğini söylüyordu.

1992-06-21 Mind Vortex
21 Haziran 1992

Mind Vortex ve Volvox konseri

Yoğun yağmurun ve Öğrenci Yerleştirme Sınavı’nın da etkisiyle izleyici sayısı yüz elli civarında kalmıştı. Kırk dakika sahnede kalan Volvox bilindik şarkılarının yanı sıra Joe Satriani’den “Forgotten” şarkısını da yorumladı. Ardından sahneye çıkan Mind Vortex ise beş kişiden oluşuyordu: Ete Kurttekin (bas), Atıl Kurttekin (gitar), Hakan Özlücan (gitar), Ali Özyaman (vokal) ve Hazy Hill’in ilk davulcusu Gültekin İrengün. Son bir yıldır bu kadroyla çalışan grubun geçmişi ise Kasım 1988’e dek uzanıyordu.

1992-06-21 Devil
20 Haziran 1992

Beyoğlu Sanat Günleri

Red, Silent Scream grubuyla beraber 20 Haziran’da Galatasaray Lisesi’nde sahne aldı. Konserlerin çoğu ise Mis Sokak’a kurulan sahnede gerçekleşiyordu. 20 Haziran günü burada konser vermek üzere Dikenli Tel, Leke ve Exit, ertesi güne ise Devil ve Asım Can Gündüz isimleri duyuruldu. Beyoğlu Sanat Günleri’nde tek etkinlik konserler değildi. Tiyatro, sergi, söyleşi gibi farklı etkinlikler de yürütüldü.

1992-06-14 Tankard Burak Stüdyo Bakırköy
14 Haziran 1992

Tankard ve Athena konseri

Yılın ikinci ses getiren organizasyonu yine Mask Entertainment tarafından Alman thrash metal grubu Tankard’ın getirilmesiyle gerçekleşti. Holy Moses konserinde olduğu ya da Sodom ve Pungent Stench konserinde olacağı gibi, organizasyonun odağa alındığı bir tartışma ortamı bu sefer söz konusu değildi. Grup olaysız bir şekilde geldi, imza günü etkinliğinde seyirciyle buluştu, sahneye çıktı, çaldı, eğlendirdi ve indi. Bu sefer yaşanan olumsuz olaylar konserdeki güvenlik görevlilerinin konuya pek hakim olmamalarından ötürü heavy metal seyircisine itiş kakış ile yaklaşmasından kaynaklanıyordu. Konser sonrasında ise metalciler ile mahalle magandaları arasında kavgalar yaşandı. Polisin olaya dahil olmasıyla bu kavgalar sona erdi.